Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LAMP installatie en daarna volledig de weg kwijt.  (gelezen 3937 keer)

HMaster

• Gast
LAMP installatie en daarna volledig de weg kwijt.
« Gepost op: 2007/02/26, 14:48:57 »
Dussss...

HMaster verteld:

Ik heb vorige week vrijdag met veel plezier de Ubuntu-Serever iso met LAMP gedownload en op cd gebakken.  Voor de zekerheid eerst gekeken of de cd wel goed was op een losstand werkstation. Gelukkig  zat er een check-cd functie in het menusysteem.

Daarna met goede moet de cd-rom in m'n WAMP systeem gepropt om alles er af te vegen en er een LAMP server van te maken.
>>>>>Laat ik nu alvast maar stellen, dat ik, na het testen van Ubuntu op cd en Knoppix op cd, verder totaal, maar dan totaal geen kaas heb gegeten van Linux. De ene keer dat ik oit RedHat mocht proberen van een collega gaf als resultaat, dat hij RedHat opnieuw kon installeren... (had het een beetje omzeep gelegd binnen 5 minuten)<<<<<

Maar goed. LAMP geinstalleerd. Moest wel even kiezen voor welke on-board LAN-poort ik wilde gaan en daar braaf een handmatige IP-configuratie aan gehangen. DHCP staat thuis op het net werk standaard uit dus de keuze was makkelijk.
Na een half uurtje stond LAMP van Ubuntu braaf op mijn server geparkeerd en kon de Reboot beginnen. Tof. En het draait ook nog zonder gemopper ne of problemen. Ohnee wacht een melding... Maar dat is alleen de Servername voor Apache die ik nog moet omzetten.. Geen probleem.

Login: en Password herkent en klaar..

Ueehhhnmmmm en nu? Dus....HMastar staart nu naar toffe witte letter op een zwarte achtergrond.
Gauw maar gekeken of Ubuntu mischien een supportdeel had.. Gelukkig blijkt er zelfs een Nederlandstalig forum te zijn.. Godzijdank..
Nu heb ik gezocht op LAMP en een paar topics gevonden, maar het heeft mij niet veel geholpen. Ik heb zelfs een volledige manual geprint (102 pagina's), maar ik kom tegen punten aan die ik niet snap.. (Wat wil met 2 dagen kennis)

Waar ik tegen aanloop:
- sudo apt-get update (en upgrade) geeft errors op het downloaden en of geeft aan dat er oudere of missende bestanden zijn.. (uuuhhhhhmmmm auw?)
- ik zou volgens de handleidingen ook op Wiki bestanden moeten configureren... eehhh Edit /etc/... doet ie niet. En ik kan nergens vinden hoe ik dat moet doen... (ik vind zelfs de install-for-n00bs te moeilijk *doodschaamd)

Ik snap het gewoon niet.. Ik ben niet weggelegd voor Linux.. aarrggghhhh...

Ik wilde alleen maar een werkend LAMP systeem die ik zo kon inrichten en africhten. maar maar maar......

Wat wil Hmaster dan?
- FTP-en naar een map (websites/www/webdata) om daar nieuwe mappen aan te kunnen maken, CHMOD rechten er op te leggen en dingen te installeren (phpBB-fora / Coppermine-fotoalbum enz)
- MySQL toegang op de server om de databases te beheren/verklooien/wegmikken/aanmaken
- Mogelijkheid om de Apache.conf zo aan te passen, dat er meerdere verschillende URL's naar verschillende mappen wijzen om meerdere sites te hosten
- En eignelijk wil ik ook een desktop om er op te spelen en/of RDP / Remote beheer op de server te kunnen doen.
- Server makkelijk beheerbaar houden.

Oh ik wil ook graag weten hoe ik de 2e HDD die in de server zit ook aan de installatie kan knopen.. Ik had niet voor niets een rackserver met 4HDD plaatsen gekocht.. Heb nu de installatie op één HDD, maar wil de 2e als extra data parkeerplaats.. Ook om er met Apache naar te koppelen.

Wie kan mij op duidelijke wijze, na dit allemaal op een rijtje te hebben gezet, helpen en vertellen hoe ik dit op een goede manier inricht.. Het is mijn nog te onduidelijk...

Groetjes,
een gestresste Linux-n00b

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/26, 14:54:53 »
Die toffe witte letter op die zwarte achtergrond is normaal, dat is de server zonder grafische omgeving maar in een terminalomgeving . Wil je alsnog een grafische omgeving dan kun je nog steeds GNOME, Xfce of KDE installeren maar dat is voor later.
Je moet nu met commando's de server beheren.
Welke foutmeldingen krijg je als je dit doet:
sudo apt-get update
en ook bij sudo apt-get upgrade

post ze even hier als dat gaat.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

HMaster

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/26, 15:57:32 »
Dat van de toffe witte letters wist ik al dat dat het echte linux is..

sudo apt-get update schiet eerst naar 50% en meldt me dan dat er geen contact gekregen kan worden met nl.security.(nogwattus)en daarna probeert ie het nog een keer en dan meldt ie dat het niet lukte omdat er oudere bestanden of missende bestanden zijn.
sudo apt-get upgrade doet ook maar de helft van de bestanden volgens mij...

Ik zal de boel vanavond maar even overtikken.. Want dit is wel erg sumier... Anders maak ik er wel een foto van... lijkt me makkelijker..

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/26, 17:05:03 »
een bestand bewerken gaat met "sudo nano /etc/apache2/...". ctrl+X voor afsluiten, dan krijgt ge de mogelijkheid tot opslaan en de keuze voor een locaite.

HMaster

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/26, 18:07:25 »
Citaat van: bartek
Die toffe witte letter op die zwarte achtergrond is normaal, dat is de server zonder grafische omgeving maar in een terminalomgeving . Wil je alsnog een grafische omgeving dan kun je nog steeds GNOME, Xfce of KDE installeren maar dat is voor later.
Je moet nu met commando's de server beheren.
Welke foutmeldingen krijg je als je dit doet:
sudo apt-get update
en ook bij sudo apt-get upgrade

post ze even hier als dat gaat.
Als ik sudo apt-get update doe:
Dan gaat ie proberen verbinding te maken met nl.archive.ubuntu.com Dat duurt dan een tijdje,
Dan krijg ik de volgende meldingen (ik type ze wel even over)
------------
Fout http://security.ubuntu.com dapper-security Relaese.gpg
Tijdelijk fout bij het  opzoeken van 'security.ubuntu.com'
Fout http://nl.archive.ubuntu.com dapper Release.gpg
Tijdelijk fout bij het  opzoeken van 'nl.archive.ubuntu.com'
Fout http://nl.archive.ubuntu.com dapper-updates Release.gpg
Tijdelijke fout bij het opzoeken van 'nl.archive.ubuntu.com'
Ophalen van http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/dapper/Release.gpg
Tijdelijke fout bij het opzoeken van 'nl.archive.ubuntu.com' is mislukt
Ophalen van http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/dapper-updates/Release.gpg
Tijdelijke fout bij het opzoeken van 'nl.archive.ubuntu.com' is mislukt
Ophalen van http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/dapper-security/Release.gpg
Tijdelijke fout bij het opzoeken van 'security.ubuntu.com' is mislukt
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
W: Ophalen van sommige indexbestanden is mislukt, deze zijn of genegeerd, of er zijn oudere versies van gebruikt.
------------

Als ik sudo apt-get upgrade doe,
------------
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
0 pakketten opgewaardeerd, 0 nieuwe pakketten geïnstalleerd, 0 verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
------------

Meer krijg ik er niet uit...

Offline SWAT

• Administrator
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/26, 20:08:22 »
Kan je ueberhaupt wel 'internetten'? Lijkt me dat je internet broken is. Verder: ik mag aannemen dat je geen "LAMP" van een website gedownload hebt etc.?

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/26, 20:36:29 »
Om te testen of je internet werkt moet je dit eens invoeren:
ping www.google.nl

Wat zegt dat?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

HMaster

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/27, 09:21:03 »
Citaat van: SWAT
Kan je ueberhaupt wel 'internetten'? Lijkt me dat je internet broken is. Verder: ik mag aannemen dat je geen "LAMP" van een website gedownload hebt etc.?
Internetten zou wel mogelijk moeten zijn.... Want mijn server was voor installatie gewoon een Win2000 server met I-net toegang. LAMP heb ik niet ven een website gepulkt, maar zat bij de ISO die ik van de Ubuntu.com heb gedownload.. (wel via een andere PC)

Citaat van: bartek
Om te testen of je internet werkt moet je dit eens invoeren:
ping www.google.nl

Wat zegt dat?
Dat ga ik vanavond even checken.. Ben nu niet in de buurt van de server.

Ping is gewoon mogelijk via de prompt?

HMaster

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/27, 11:04:42 »
Citaat van: pjotr123
Heb je hier wat aan?
http://www.htmlwijzer.nl/artikel/linserver.php
Ik heb het even bekeken. Maar LAMP staat al op de server Omdat ik de LAMP keuze heb gedaan tijdens installatie..
Ik moet eerst kijken of ik die update en upgrade aan de gang krijg voor ik verder kan... Denk ik..
Er staat ook dat ik op de server http://localhost moet in kloppen in de browser.. maar dat heb ik nog niet aan de praat..

HMaster

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/27, 17:46:36 »
AAAarrrgggghhhh Wat ben ik een kluns...
Ik was dus in de veronderstelling, dat ik de CAT-kabel al in de 100Mbit poort had zitten.... Dus niet.. Gewoon in één der andere 2 GBlan poorten.... Hoe dom kan je zijn...

Okee De sudo apt-get update en sudo apt-get upgrade gaan nu perfect en draaien nu een tieltallen MB's naar binnen.

Maar nu het andere...
Het africhten van Apache2 , FTP-server inrichten zonder open accounts en MySQL..

Ik bendus nog steeds een redelijken 00b..

:edit:

Als ik de HowToForge pagina bekijk, zie ik dat ik na de update en upgrade voor de simeplheid de Ubuntu-desktop zou moeten installeren.
Is dit wijselijk? en kan ik me daarmee volledig redden, of is dit af te raden??
Om Ftp Apache en MySQL via phpMyAdmin (is dat bruikbaar? en of ergens te kiezen?) te beheren???

Offline SWAT

• Administrator
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/27, 18:37:37 »
misschien even een andere insteek: installeer Ubuntu op een werkstation, zodat je er zelf mee leert werken. Gaandeweg begin je te leren hoe het allemaal in elkaar steekt.

Op een server hoor je geen desktop te installeren, dit gaat dan allemaal enkel via de command-line (verwacht maar heel veel leeswerk). Maar ach, voor wat, hoort wat :) Je krijgt dan natuurlijk een goede server die lekker veel aankan ervoor terug :D

HMaster

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/27, 20:00:11 »
Citaat van: SWAT
misschien even een andere insteek: installeer Ubuntu op een werkstation, zodat je er zelf mee leert werken. Gaandeweg begin je te leren hoe het allemaal in elkaar steekt.

Op een server hoor je geen desktop te installeren, dit gaat dan allemaal enkel via de command-line (verwacht maar heel veel leeswerk). Maar ach, voor wat, hoort wat :) Je krijgt dan natuurlijk een goede server die lekker veel aankan ervoor terug :D
Ja, okee, dat kan ik doen, maar dan pak je sneller de desktop omgeving...
Ik heb hier nog wel versie 5.04 cd liggen.. (ooit besteld via post) maar ik zie nu al cd en dvd vesries van 6.x op de site..
EN daar leer ik niet mee de server beheren....

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/27, 20:04:45 »
Echt wel .......
Elke versie van Ubuntu kan je ook zonder desktop installeren, soms heet het installeer een tekst systeem en de andee keer heet het installeer een commandline systeem, maar beiden hebben dan geen grafische desktop.
Je kunt dus rustig de nieuwste versie downloaden en installeren.

Laat het weten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline SWAT

• Administrator
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/27, 22:35:44 »
en zowel binnen elke 'desktop' kan je een terminal opstarten om command-line dingen te doen (zeer handig)

HMaster

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2007/03/07, 10:16:47 »
Schopje

Nu heb ik bruut gewoon de ubuntu-desktop op de server geduwd.. (krijg ik zelf meer inzicht in de materie)

Ik heb dat gedaan via de http://www.howtoforge.com/lamp_installation_ubuntu6.06

text wegkrast...

Kom er alleen achter dat de howto niet echt 100% duidelijk is