Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen  (gelezen 7919 keer)

Re: Canonical heeft plannen om de Alternate CD te droppen
« Reactie #25 Gepost op: 2012/08/29, 00:09:16 »
CMD+Space = Spotlight, dat is niet helemaal hetzelfde als een terminal.
Ik denk dat SaySayux bedoelt: Spotlight openen -> zoekterm "terminal" invoeren. (als je de post helemaal had gelezen, had je gezien dat hij in dat rijtje dezelfde noteerwijze hanteert voor andere werkomgevingen).

« Reactie #26 Gepost op: 2012/08/29, 00:19:40 »
@Cumulus: Oeps, je hebt gelijk.

Trouwens, op Linux kun je in een GNOME-werkomgeving (en ook gebaseerd op GNOME) gewoon CTRL+ALT+T doen.

« Reactie #27 Gepost op: 2012/08/29, 10:38:50 »
Ja want meneer op de mailinglijst werkt ook echt niet voor Canonical. [/sarcasme]

Als jij een voorstel in een Ubuntu-NL mailinglijst doet om iets te veranderen dan betekent dat toch ook niet meteen dat Ubuntu-NL plannen heeft? Ook al ben jij lid van Ubuntu-NL? Pas wanneer er enige overeenstemming is bereikt in een organisatie over een voorstel, en met gaat spreken over het uitvoeren van een voorstel dan ben je als organisatie aan het plannen.

Het artikel waarover deze draad gaat presenteert duidelijk een voorstel dat iemand doet op een mailinglijst alsof Canonical plannen heeft. Leuk om je artikel te verkopen, want de waarheid, dat een werknemer van Canonical heeft voorgesteld om de atlernate cd af te schaffen, en dat men daar wellicht dus over gaat nadenken, dan is een stuk minder spannend, en doet lang niet zoveel stof opwaaien op forums als deze...

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #28 Gepost op: 2012/08/29, 13:46:57 »
Als jij een voorstel in een Ubuntu-NL mailinglijst doet om iets te veranderen dan betekent dat toch ook niet meteen dat Ubuntu-NL plannen heeft?
Geen sterke vergelijking. Het is inderdaad nog een voorstel waarover een beslissing moet worden genomen maar voor de duidelijkheid, dit voorstel, om zo het aantal releases te verminderen, is gedaan door Steve Langasek, sinds 2007 de Ubuntu Release Manager is bij Canonical. In dit geval toch niet "zomaar iemand".

Zie ook https://bugs.launchpad.net/ubuntu-release-notes/+bug/1042999 om het voorstel te beschrijven in de releasenotes van 12.10.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #29 Gepost op: 2012/08/29, 13:57:18 »
Als jij een voorstel in een Ubuntu-NL mailinglijst doet om iets te veranderen dan betekent dat toch ook niet meteen dat Ubuntu-NL plannen heeft?
Geen sterke vergelijking. Het is inderdaad nog een voorstel waarover een beslissing moet worden genomen maar voor de duidelijkheid, dit voorstel, om zo het aantal releases te verminderen, is gedaan door Steve Langasek, sinds 2007 de Ubuntu Release Manager is bij Canonical. In dit geval toch niet "zomaar iemand".

Zie ook https://bugs.launchpad.net/ubuntu-release-notes/+bug/1042999 om het voorstel te beschrijven in de releasenotes van 12.10.
Klopt. Bovendien is het zo dat dit voorstel het sluitstuk is van een groot aantal acties van het overhevelen van functionaliteit, waaronder LVM van de niet-grafische installer naar de grafische installer.

En dat allemaal in het kader om uiteindelijk minder iso's over te houden, wat dus sinds 12.10 het uitgangspunt is van Canonical. De tijd die je dan overhoud kun je dan weer ergens anders insteken, bugfixing en zo, tenminste, dat is het idee.

« Reactie #30 Gepost op: 2012/08/29, 14:15:00 »
Precies. markba en testcees hebben het correct :)

« Reactie #31 Gepost op: 2012/08/29, 14:16:01 »
Ok, dan heb ik weer wat geleerd. Als een belangrijk persoon een voorstel doet, dan is het geen voorstel, maar een plan. :D Maar eens zien hoe dit 'plan' van Canonical zich evolueert dan.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/29, 14:18:26 door Thomas de Graaff »

« Reactie #32 Gepost op: 2012/08/29, 18:29:43 »
Het is best dom om die weg te doen, hoe kun je dan je RAID opzetten?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #33 Gepost op: 2012/08/29, 18:48:35 »
Via de mini-iso (netinstaller) of de server cd. Niet optimaal, maar het kan wel.
Alleen loop je dan mogelijk tegen het probleem aan dat de migration assistant vastloopt bij het detecteren van je RAID partities, zoals bij mij gebeurde...

Mogelijk dat het ook nog kan via de disk utility op de live cd voordat je de installatie start, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

« Reactie #34 Gepost op: 2012/08/29, 21:19:18 »
"RAID is relatively straightforward to turn on post-install.  You install
   to one disk, boot to the system, assemble a degraded RAID with the other
   disks, copy your data, reboot to the degraded RAID, and finally merge
   your install disk into the array.  It's not quick, but it's *possible*.
 - Desktop installs on RAID will still be supported by other paths: using
   either netboot or server CDs and installing the desktop task."

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #35 Gepost op: 2012/08/29, 21:23:23 »
Dat is een mogelijkheid ja, alleen niet een die ik aan zou raden.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #36 Gepost op: 2012/08/31, 19:37:01 »
de alternate cd was alleen nodig voor computers met minder dan 200 mb ram en die mogen wat mij betreft verboden worden! die trage rotkrengen wil je toch niet gebruiken???
en voor een blokkendoos-installatie: je kunt ubuntu server (64-bit, 32 laten ze vallen) installeren zonder enig serverprogramma en dan heb je gewoon een opdrachtregelsysteem. probleem opgelost!

« Reactie #37 Gepost op: 2012/08/31, 20:10:03 »
Precies. Heb op mijn Bodhi-laptop de mini ISO gebruikt voor een cli-installatie, daarna de Bodhi-pakketbron toegevoegd en zo een Bodhi-installatie gemaakt. Werkt perfect en dat met maar 256 MB RAM. Veel fijner dan die Alternate :)

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #38 Gepost op: 2012/08/31, 20:18:17 »
Nuja, de alternate behoeft naar mijn weten geen internetverbinding. Dat is wel een voordeel :)

« Reactie #39 Gepost op: 2012/08/31, 22:28:39 »
Nuja, de alternate behoeft naar mijn weten geen internetverbinding. Dat is wel een voordeel :)
Heeft-'ie wel. :)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #40 Gepost op: 2012/08/31, 22:29:37 »
Mits er een bruikbare internet aansluiting is kan de netboot (mini.iso via http://cdimage.ubuntu.com/netboot/ ) soms een goed alternatief zijn voor de alternate (als de normale CD niet kan worden gebruikt).

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieMiniCD
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #41 Gepost op: 2012/08/31, 22:58:34 »
de alternate cd was alleen nodig voor computers met minder dan 200 mb ram en die mogen wat mij betreft verboden worden! die trage rotkrengen wil je toch niet gebruiken???
en voor een blokkendoos-installatie: je kunt ubuntu server (64-bit, 32 laten ze vallen) installeren zonder enig serverprogramma en dan heb je gewoon een opdrachtregelsysteem. probleem opgelost!
Mijn PC (core i5, 8 GB geheugen) had wel de alternate cd nodig, vanwege een geavanceerde indeling van de schijven.
Het is dus niet zo dat de alternate cd alleen voor oude prutcomputers gemaakt is!
Fixen ze die bug in de installer van de normale cd, dan zou de alternate cd inderdaad minder snel nodig zijn.

Het voordeel van de alternate cd is dat de meeste pakketten in eerste instantie gewoon gekopieerd worden ipv geïnstalleerd. Dat is een stuk sneller dan de mini-iso, die de meeste pakketten eerst download en daarna installeert.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #42 Gepost op: 2012/09/01, 16:23:14 »
Mijn PC (core i5, 8 GB geheugen) had wel de alternate cd nodig, vanwege een geavanceerde indeling van de schijven.
Het is dus niet zo dat de alternate cd alleen voor oude prutcomputers gemaakt is!
Fixen ze die bug in de installer van de normale cd, dan zou de alternate cd inderdaad minder snel nodig zijn.

Het voordeel van de alternate cd is dat de meeste pakketten in eerste instantie gewoon gekopieerd worden ipv geïnstalleerd. Dat is een stuk sneller dan de mini-iso, die de meeste pakketten eerst download en daarna installeert.

je kunt gewoon Gparted openen bij elke live-cd. als je bij de installer word gevraagd waar je ubuntu wilt installeren kies je voor "iets anders" en dan wijs je de juiste mountpoints aan voor de partities die je hebt gemaakt met Gparted, simpel als wat!

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #43 Gepost op: 2012/09/01, 18:20:45 »
De partities (of RAID-arrays) aanmaken is het probleem niet, dat kan ik handmatig wel doen.
Het probleem is dat de installer crasht zodra hij een RAID partitie scant. Je kan de installatie dus niet voltooien. En dat is de reden dat ik de alternate cd nodig heb.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #44 Gepost op: 2012/09/01, 18:48:29 »
Het probleem is dat de installer crasht zodra hij een RAID partitie scant.
Dat heb ik eerder gezien, de oplossing was simpel.
Installeer de server versie, die heeft blijkbaar 'ergens' een extra optie. (en altijd een alternate CD :lol: )
De server uitvoering ondersteunt wel RAID, hierna met apt-get de grafische omgeving installeren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2012/09/02, 09:03:25 »
Ik heb ook al een paar keer meegemaakt dat het installeren niet lukte
met de "gewone" CD en wel (altijd) met de Alternate CD. Ik zou me nog eerder
kunnen voorstellen dat de Alternate CD de standaard wordt  =D

Verder gaat het installatie-proces grotendeels hetzelfde. Zelfs een beginner
zal niet meer moeite hebben met die CD (zolang de extra features niet
gebruikt hoeven te worden)

« Reactie #46 Gepost op: 2012/09/02, 11:34:36 »
Waarom? Ze willen juist gebruikers bereiken die niets van computers snappen en dan is zo iets niet een meerwaarde.
Straks verdwijnt als ze slim zijn ook de terminal en maken ze er een gesloten omgeving van.

Matige troll, dit. Kun je je motivatie toelichten?

Wat is hier onduidelijk aan?
Sorry maar het is toch bekend dat Cononical Ubuntu voor iedereen wil maken en en makkelijk te bedienen interface wil hebben.
Daarbij willen ze ook dat iedereen het op hun eigen pc kan zetten aangezien het merendeel Windows er op heeft staan.
Als je dan een Alternate aanbied dan is dat leuk voor een deel van de gebruikers maar al die nieuwe gebruikers die net hun pc aan kunnen zetten en een mail kunnen sturen is het iets wat ze af schrikt.
Door het weg te doen voorkom je dat mensen het downloaden en er van schrikken.

De Terminal was toen ik met Ubuntu begon veel meer aanwezig dan het nu is in Ubuntu.
Het zal er wel in blijven maar uiteindelijk net als in Windows flink naar de achtergrond gaan. Het is zo'n ding wat nieuwe gebruikers afschrikt.

Als ik bij iemand thuis Linux erop zet en ik gebruik de terminal dan is gelijk de vraag of ze het zelf niet hoeven te gebruiken want anders willen ze het niet.

Nu wel duidelijk of nog niet?
kijk even naar wat je nu eigenlijk impliceert:
het is toch bekend dat Cononical Ubuntu voor iedereen wil maken.
dus moeten ze de geavanceerde gebruiker maar buitensluiten zodat de 'gewone' gebruiker het makkelijker heeft.

dat is nogal averechts lijkt me, juist omdat ze het voor iedereen willen maken moeten ze de Alternate CD's niet weg doen, want daarmee sluiten ze juist mensen uit.

de alternate-cd was voor computers die om welke reden dan ook de reguliere CD niet konden gebruiken, er is nooit gezegd dat het geheugen moest zijn.
vaak zijn dat ook de aller nieuwste PC's omdat bugs die daarop voorkomen nog niet opgelost zijn.

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline jolo

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2012/09/02, 18:42:09 »
Van mij hoeven de Alternate cd's ook niet weg. Echter zou het voor de nieuwe Ubuntu gebruikers geen nadeel moeten zijn. Want Alternate cd is toch meer bedoelt voor de wat meer ervaren Ubuntu gebruiker. Of die toch op zijn minst Windows XP met een normale installatie cd, zelf heeft geïnstalleerd.

Zelf heb ik de Alternate cd alleen nodig gehad tijdens de testfase van een nieuwe Ubuntu versie. Er zijn waarschijnlijk niet zoveel situaties, waarvoor een Alternate cd is vereist. Overigens is er van dat Engelstalige artikel in de startpost, ook nog een Nederlandstalig artikel  http://tweakers.net/nieuws/84029/ubuntu-1210-krijgt-mogelijk-geen-alternate-installatie-cds.html

Over het terminal venster heb ik echter niks gelezen. Dat zit in principe niemand in de weg. En is net zo goed bruikbaar, als de opdrachtprompt in Windows.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #48 Gepost op: 2012/09/03, 16:58:54 »
Van mij hoeven de Alternate cd's ook niet weg. Echter zou het voor de nieuwe Ubuntu gebruikers geen nadeel moeten zijn. Want Alternate cd is toch meer bedoelt voor de wat meer ervaren Ubuntu gebruiker. Of die toch op zijn minst Windows XP met een normale installatie cd, zelf heeft geïnstalleerd.

Zelf heb ik de Alternate cd alleen nodig gehad tijdens de testfase van een nieuwe Ubuntu versie. Er zijn waarschijnlijk niet zoveel situaties, waarvoor een Alternate cd is vereist. Overigens is er van dat Engelstalige artikel in de startpost, ook nog een Nederlandstalig artikel  http://tweakers.net/nieuws/84029/ubuntu-1210-krijgt-mogelijk-geen-alternate-installatie-cds.html

Over het terminal venster heb ik echter niks gelezen. Dat zit in principe niemand in de weg. En is net zo goed bruikbaar, als de opdrachtprompt in Windows.

is het dan geen idee om alleen de LTS-edities een alternate-cd te geven?