Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer  (gelezen 10462 keer)

Offline yJi

• Lid
Re: [Opgelost] Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #75 Gepost op: 2012/07/05, 12:44:23 »
Citaat
vergeet mijn joybook soms om van deze CD op te starten
Vaag popt ergens in mijn achterhoofd de herinnering op dat je meldde dat het een Joybook op respectabele leeftijd is. Is mijn herinnering juist?
Zo ja: is de batterij die de BIOSinstellinge vast moet houden nog oké?
Zo nee, dan was dit géén post, zoals je duidelijk leest. ;)

Ja voor een Joybook is ie zeker al redelijk oud hoor, 6 jaar al hé, en ik dacht niet aan een batterij voor de bios.
Zou die te vervangen zijn, denk je? BenQ maakt immers geen Joybooks meer das ook fijn dan hoor zo'n aanbieder van Joybooks.

Ik denk dat ik mijn Bios battery gevonden heb. Dan is het een Varta CR2032 batterij van 3V .  Die lijkt me ook vervangbaar...
« Laatst bewerkt op: 2012/07/05, 19:32:10 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #76 Gepost op: 2012/07/05, 19:48:00 »
Op naar de HEMA!! Die heeft die batterij (pseudo) als eigen merk, zo zwerft een mededeling van Pjotr over dit forum.
Ná het openmaken blijkt het een gewone Varta.
Ga wel eerst, dwz vóór het vervangen, na of je geen vervelende grappen tegenkomt zoals BIOS-instellingen die je tevoren had moeten noteren of onbereikbare plaatsen van de batterij.  Zeker met oudere beestjes kán dat voorkomen.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/06, 16:44:44 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline yJi

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2012/07/07, 15:29:15 »
Hmmz... ik keek toch iets te veel met een Windows7-bril :P Blijkbaar kan je vanuit XP de partitie niet zomaar verkleinen (dat maak ik op uit de eerste paar Googleresultaten althans), je moet daar dan een apart programma voor hebben. Dan is de Xubuntu-CD daarvoor inderdaad wel een goede optie.

Met de live- Gparted-CD de schijf opnieuw in te delen, dan krijg ik twee mogelijkheden:

1. is links en ervoor dus, maar dan verlies ik de boot optie?
2. is rechts, erna dus, dan houd ik de bootoptie?

Of moet ik het vervolgens opnieuw instellen?
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

• Lid
« Reactie #78 Gepost op: 2012/07/07, 15:48:05 »
Op naar de HEMA!! Die heeft die batterij (pseudo) als eigen merk, zo zwerft een mededeling van Pjotr over dit forum.
Ná het openmaken blijkt het een gewone Varta.
Ga wel eerst, dwz vóór het vervangen, na of je geen vervelende grappen tegenkomt zoals BIOS-instellingen die je tevoren had moeten noteren of onbereikbare plaatsen van de batterij.  Zeker met oudere beestjes kán dat voorkomen.

Ik heb de nieuwe batterij al. Bij de HEMA! Kan ik die gewoon vervangen, dus uitwisselen maar?
De instellingen heb ik genoteerd, maar de hdd gegevens enzo worden ook gewist?
Ik heb ook nimmer een Joybook Bios update gehad, vroeger op mijn nog oudere desktops wel een paar keer.
Verder zitten er 2 Bios-gegevens in; een systeem bios en een EC BIOS, wat is het verschil dan?

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #79 Gepost op: 2012/07/07, 16:42:53 »
Ik heb de nieuwe batterij al. Bij de HEMA! Kan ik die gewoon vervangen, dus uitwisselen maar? Ik heb wat voorwaarden genoemd; daaraan schijn je voldaan te hebben.
De instellingen heb ik genoteerd, maar de hdd gegevens enzo worden ook gewist? Nee, HDDgegevens blijven behouden voor zover die op de HDD staan.
Ik heb ook nimmer een Joybook Bios update gehad, vroeger op mijn nog oudere desktops wel een paar keer.Don't update or flash your BIOS unless you have to!! http://forum-en.msi.com/index.php?topic=112416.0
Verder zitten er 2 Bios-gegevens in; een systeem bios en een EC BIOS, wat is het verschil dan? 'k Weet niet; kan wel dit vinden: http://www.amiindia.co.in/embeddedcontroller.html

Offline yJi

• Lid
« Reactie #80 Gepost op: 2012/07/08, 09:59:55 »
Hmmz... ik keek toch iets te veel met een Windows7-bril :P Blijkbaar kan je vanuit XP de partitie niet zomaar verkleinen (dat maak ik op uit de eerste paar Googleresultaten althans), je moet daar dan een apart programma voor hebben. Dan is de Xubuntu-CD daarvoor inderdaad wel een goede optie.

Met de live- Gparted-CD de schijf opnieuw in te delen, dan krijg ik twee mogelijkheden:

1. is links en ervoor dus, maar dan verlies ik de boot optie?
2. is rechts, erna dus, dan houd ik de bootoptie?

Of moet ik het vervolgens opnieuw instellen?

Hoewel ik geen reactie hierop kreeg heb ik de Windows partitie verkleind zoals in het plaatje hieronder is aangegeven.
Nu is mijn vraag, heb ik dit juist gedaan?

« Reactie #81 Gepost op: 2012/07/08, 10:15:38 »
Dat ziet er prima uit  :)

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #82 Gepost op: 2012/07/08, 10:15:54 »
Op zich ziet het plaatje er goed uit. Op sda5 kan nu de Linux geplaatst worden. Nu (opnieuw) een image maken is een goed idee, maar niet noodzakelijk.
(Môgge allebei)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #83 Gepost op: 2012/07/08, 10:16:45 »
Dat moet werken zo .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #84 Gepost op: 2012/07/08, 11:46:19 »
Bedankt Erik1984, Koos4401 en Ron.
Ben blij dat ik dit goed heb gedaan.

Koos4401: Linux staat ook al op sda5, en ja ik kan nu ook een nieuwere image maken.

Krijg steeds meer plezier in Linux nu!

Offline yJi

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2012/07/08, 22:08:08 »
Ik heb de nieuwe batterij al. Bij de HEMA! Kan ik die gewoon vervangen, dus uitwisselen maar? Ik heb wat voorwaarden genoemd; daaraan schijn je voldaan te hebben.

Die zelfde batterij CR2032 is ook verkrijgbaar bij Action, 8 voor slechts € 0.90!
« Laatst bewerkt op: 2012/07/10, 10:27:54 door yJi »

Offline yJi

• Lid
« Reactie #86 Gepost op: 2012/07/10, 10:32:39 »

Die zelfde batterij CR2032 is ook verkrijgbaar bij Action, 8 voor slechts € 0.90!

Koos4401
Nu merk ik dat die batterij vastgeplakt zit op het moederbord, kan ik die er zo maar van loshalen (tenminste wanneer mij dat lukt).  't Is immers wel een belangrijke batterij, maar volgens mij is die batterij al een tijdje minder goed of vol.

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #87 Gepost op: 2012/07/10, 12:30:21 »
Citaat
Koos4401
Nu merk ik dat die batterij vastgeplakt zit op het moederbord, kan ik die er zo maar van loshalen (tenminste wanneer mij dat lukt).  't Is immers wel een belangrijke batterij, maar volgens mij is die batterij al een tijdje minder goed of vol.
Daar durf ik geen antwoord op te geven. Is er niets (meer) over op het internet/Google te vinden?

Offline yJi

• Lid
« Reactie #88 Gepost op: 2012/07/10, 22:41:01 »

Citaat
Koos4401

Daar durf ik geen antwoord op te geven. Is er niets (meer) over op het internet/Google te vinden?

Over de Cmos batterij in een Joybook R31E van BenQ kan ik niets vinden. Wel loopt Windows XP niet zo goed, maar in Linux merk ik daar weinig of niets van.

Wel zei een computerdealer hier dat je alleen wat merkt bij het opstarten want daar is die batterij voor. Verder doet het helemaal niets na het booten.

En ik merk dan eigenlijk nog niets daarvan, alleen maar met het opstarten van de Live Redo-CD, dus zover kan ik Windows XP niet zo opslaan, zoals bedoeld was.

Het lijkt erop dat een nieuwe Cmos batterij nog niet nodig is?