Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: starter voor console app in unity?  (gelezen 1122 keer)

starter voor console app in unity?
« Gepost op: 2011/10/16, 00:09:10 »
Ik heb nogal wat problemen met (en ergernissen aan)  die unity interface. Ik heb een applicatie geïnstalleerd die vanuit een console gestart moet worden, ondanks dat hij wel een GUI heeft: xcircuit.
Nu wil ik hier een nette starter voor maken, maar als ik op het icoon klik en "In starter vastzetten" aanvink werkt dit niet.
Ik heb een bestandje op mijn desktop gezet met de inhoud
Citaat
#!/bin/sh
xcircuit
Maar als ik hierop klik krijg ik elke keer de vraag of ik hem wil uitvoeren of weergeven.

Wie kan me vertellen hoe ik een fatsoenlijke starter op mijn desktop maak voor deze applicatie?

Offline vanadium

• Lid
Re: starter voor console app in unity?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/16, 09:32:30 »
Probeer eens zelf een launcher te maken: http://askubuntu.com/questions/13758/how-can-i-edit-create-new-launcher-items-in-unity-by-hand

Je kan die .desktop bestanden in .local/share/applications zetten. Dan kan je het programma zoeken in Unity en opstarten. Het icoon dat dan in de zijbalk verschijnt, zal je dan zonder probleem kunnen vastzetten.

« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/16, 10:26:23 »
Bedankt, met wat moeite heb ik het werkend gekregen.
Op deze manier heb ik een nieuwe starter gemaakt in unity:

-Start het programma terminal, door op het unity logo te klikken en "terminal" in te tikken.
- Maak in /home/jouwnaam/.local/applications een .desktop bestand met het commando "gedit naam.desktop".
Zet hierin:
Citaat
[Desktop Entry]
Name=the name you want shown
Comment=
Exec=command to run
Icon=icon name
Terminal=false
Type=Application
StartupNotify=true

- Open de folder /home/jouwnaam/.local/applications in Unity
- Sleep het .desktop bestand naar de balk aan de linkerzijde.

Het vastzetten van een icoon van een lopend programma zoals hierboven beschreven werkt niet altijd, het programma startte niet opniew op.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/16, 10:31:17 door F Scheltens »

« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/16, 10:40:28 »
.. tip werk niet zoals het hoort ...
« Laatst bewerkt op: 2011/10/16, 10:44:27 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline 10o

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/16, 10:56:07 »
Zojuist heb ik middels een soort workaround een scriptje in het Unity menu kunnen plaatsen.
Via Dash kwam ik de toepassing "Main Menu" tegen. Dat is de ouderwetse Gnome menu editor. Aldaar heb ik een toepassing (in mijn geval het aanroepen van een script) toegevoegd, met icoontje. Daarna was die nieuwe (menu)toepassing vindbaar via Dash en kon hij eenvoudig naar het Unity menu gesleept worden. Nu heb ik de starter die ik wou. Wil je sub-opties binnen een Unity starter, dan zou je naar zo'n soort oplossing kunnen kijken http://askubuntu.com/questions/35488/list-of-custom-launchers-quicklists-for-unity
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/16, 11:18:58 »
Bedankt, met wat moeite heb ik het werkend gekregen.
Op deze manier heb ik een nieuwe starter gemaakt in unity:

-Start het programma terminal, door op het unity logo te klikken en "terminal" in te tikken.
- Maak in /home/jouwnaam/.local/applications een .desktop bestand met het commando "gedit naam.desktop".
Zet hierin:
Citaat
[Desktop Entry]
Name=the name you want shown
Comment=
Exec=command to run
Icon=icon name
Terminal=false
Type=Application
StartupNotify=true

- Open de folder /home/jouwnaam/.local/applications in Unity
- Sleep het .desktop bestand naar de balk aan de linkerzijde.

Het vastzetten van een icoon van een lopend programma zoals hierboven beschreven werkt niet altijd, het programma startte niet opniew op.

De regel "Terminal=false" is niet goed moet zijn "Terminal=true".
Maw.. Of je deze aanmaak als een text-bestandje met gedit of grafisch ....
Je moet de starter 'vertellen' dat het om een terminal-opdracht gaat.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/16, 12:10:04 »
Dit is wel goed, want het gaat om een grafisch programma, niet een programma dat in een terminal loopt.

Offline edgar

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/26, 20:54:30 »
Weet iemand of dit nog vereenvoudigd wordt in de toekomst? Bv rechtsklikken -> starter toevoegen zoals in gnome2. 
Ik krijg hierbij een beetje een Windows 3.1 gevoel :'( :rolleyes:
ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3
En natuurlijk wat oud ijzer om te testen ;-)

Offline juseit

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/10, 20:08:20 »
Net lid van dit forum. Dit weekend eindelijk upgrade van 10.04 LTS naar 12.04 LTS uitgevoerd en de nodige problemen opgelost. Aanmaken van nieuwe starters was ook een van mijn ergernissen. Dat nu is nu opgelost dankzij dit topic. Geweldig!!! Zal vaker in dit forum te vinden zijn.
 :)