Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Antivirusprogramma  (gelezen 2713 keer)

Antivirusprogramma
« Gepost op: 2007/02/21, 07:05:43 »
Ik heb dit reeds voordien eens aangehaald, maar nu is het ernst. Mijn vrouwtje wil een antivirusprogramma installen. Ik heb dit voordien niet gedaan, wel over nagedacht.
Stel, ze download een goede bescherming, bvb, AGV, of F-Prot, weet ik veel...
Kan iemand in NIET technische taal uitleggen hoe ze na het downloaden, en, downloaden naar waar, bureaublad of...
We zouden het graag echt werkende moet krijgen ? Ikzelf kan het ook niet.
Ik schrijf dit dan voor haar op, en we zullen proberen dit voor mekaar te krijgen.
Ik vond het niet nodig, doch de laatste tijd krijgt ze nogal wat mail met fotos en bijlagen aangaande de job. Zekerheid voor het versturen van haar berichten is op de eerste plaats nodig. Firestarter is geïstalleerd.
Groetjes,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Antivirusprogramma
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/21, 07:40:50 »
Hey hallo!

Ik vind dit een reëele stap voor een Atelier, die communicatief actief is op de digitale snelweg. ;)

Er zijn meerdere anti-virus scanners aanwezig in synaptic, maar hoe met deze te werken, ik weet het niet.
Ikzelf heb ervaring met avast, ik weet niet uit mn hoofd of deze tegenwoordig ook verkrijgbaar is via synaptic.
Avast heeft een heel erg makkelijke, overzichtelijke interface en heeft een erg goede reputatie.

Ik heb het geïnstalleerd door het pakketje van de homepage van Alwil Avast te downloaden.
Check maar eens op deze downloadpagina, kies daar het deb-pakketje.

Wanneer je het heeeeele systeem wil scannen/controleren start avast dan op met gksu avastgui in de terminal, zonder gksu is het namelijk niet mogelijk je volledige systeem te scannen, ivm rechten.

Wanneer je iets gedownload hebt, of wil opsturen, kun je ook alleen het bestand aangeven te scannen.

Antivirusprogramma
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/21, 07:49:57 »
Héél erg bedankt, daar zal ons Monique tevreden mee zijn. Ga het als ze thuiskomt in orde maken.
Tot later nog eens,
Freddy

Antivirusprogramma
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/21, 09:08:32 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Hey hallo!

Ik vind dit een reëele stap voor een Atelier, die communicatief actief is op de digitale snelweg. ;)

Er zijn meerdere anti-virus scanners aanwezig in synaptic, maar hoe met deze te werken, ik weet het niet.
Ikzelf heb ervaring met avast, ik weet niet uit mn hoofd of deze tegenwoordig ook verkrijgbaar is via synaptic.
Avast heeft een heel erg makkelijke, overzichtelijke interface en heeft een erg goede reputatie.

Ik heb het geïnstalleerd door het pakketje van de homepage van Alwil Avast te downloaden.
Check maar eens op deze downloadpagina, kies daar het deb-pakketje.

Wanneer je het heeeeele systeem wil scannen/controleren start avast dan op met gksu avastgui in de terminal, zonder gksu is het namelijk niet mogelijk je volledige systeem te scannen, ivm rechten.

Wanneer je iets gedownload hebt, of wil opsturen, kun je ook alleen het bestand aangeven te scannen.
Gedownload, doch zie het programma in synaptic pakketbeheer en is geïnstalleerd, doch raak niet verder dan dit. Zou graag avast op mijn bureaublad of werkbalk zetten. Lukt me niet. Weet u raad, of iemand raad ?
Artfreddy & Niki

Offline Soul-Sing

• Lid
Antivirusprogramma
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/21, 09:19:14 »
Citaat
grafische bijdrage,
avast virusscanner, gratis voor linux. de deb. file installeren. gaat met behulp van debi, dus uitstekend. opstarten grafische interface: ga naar alacarte, kies bijv. voor internet, nieuw menu-item, boven en onder avastgui invullen, eventueel een prettig plaatje kiezen voor de snelkoppeling: klaar.
helemaal grafisch cool big_smile
helemaal gratisch
of ipv avastgui, gksudo avastgui invullen in alacarte.
dus u vindt in bovenstaande uitleg avast terug bij toepassingen=internet.

Antivirusprogramma
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/21, 09:59:59 »
Je kan hem ook zo plaatsen

cd /usr/lib/avast4workstation/share/avast/desktop

sudo ./install-desktop-entries.sh install
Hij zal nu staan bij "hulpmiddelen"

Hij heeft nu nog geen root rechten!!

Antivirusprogramma
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/21, 10:14:20 »
Ok, HEEL erg bedankt, jullie zijn toffe forumers ! Heb de pc gescand en (natuurlijk) virusvrij.
Is een aanwinst.
Ook op de laptop in orde, gescand en virusvrij.
Bedankt ook in naam van mijn Ubuntu-vrouwtje ! tot later.
Freddy