Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Hoe Waar kan ik vinden welke hardware wordt ondersteund  (gelezen 1090 keer)

Offline Tijn1978

  • Lid
Beste ubuntu'ers,
Enige tijd gewerkt met ubuntu als desktop en daarnaast als server. Echter wil ik nu een barebone erbij vlak na modem/gateway -> barebone? -> router en dan verder naar mijn apparatuur.
Ik wil een webserver, ftp server, mediaserver, dns (bind), squid en wat ik verder nog tegenkom. Zentyal schijnt een aanrader te zijn.
Hoe vind ik een barebone waarvan ik zeker weet dat ubuntu server lts wordt ondersteund.
Een link naar de juiste plek is genoeg. Daarna kan ik zelf uitvogelen welke/wat enzovoorts...

Groet,
Tijn
« Laatst bewerkt op: 2012/05/19, 21:26:55 door Tijn1978 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe Waar kan ik vinden welke hardware wordt ondersteund
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/05, 11:41:12 »
Er slingeren hier en daar wel wat lijsten rond op het internet, maar die zijn doorgaans behoorlijk verouderd en bijzonder incompleet. In beginsel werkt alles, en hoef je slechts rekening te houden met een paar algemene tips zoals deze:
http://sites.google.com/site/computertip/ijzerwaar

Waarvan de belangrijkste tip natuurlijk is: koop niet het nieuwste van het nieuwste, om de kans op problemen met stuurprogramma's te verkleinen. Scheelt gelijk een slok centen ook.

Offline Tijn1978

  • Lid
Re: Hoe Waar kan ik vinden welke hardware wordt ondersteund
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/05, 11:53:15 »
Bedankt Pjotr,
Denk inderdaad dat merk geen probleem is, processor haast ook niet, althans van degene die ik in gedachte heb. Lang verhaal kort bedankt voor de tip.
Zou linux sieren als er simpelweg een invullijst zou zijn, je drag-dropt je whatever en later of meteen zie je wel of niet ondersteund.
Het is er al sinds begin jaren 90 en nog steeds is het niet 100% van te voren in te schatten, behalve het nieuwste van het nieuwste (die waarschijnlijk niet).
Thanx,
Tijn1978

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe Waar kan ik vinden welke hardware wordt ondersteund
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/05, 15:07:57 »
-Alleen bekende merken pakken voor je onderdelen.
-Alleen normale modellen pakken, dus bijv moederbord, standaard moederbord pakken, deze wordt normaal goed ondesteund. Indien je bijv een afwijkende onboard gpu chip hebt kan het zijn dat deze slecht ondersteund wordt, of later gewoon niet meer ondersteund wordt.
-intel netwerkkaarten.(hier werkt ook bsd op).
-nvidia videokaart (hier werkt bsd ook op).(misschien minder belangrijk voor server).
-wifi opzoeken welke uit of the box werken, bespaard tijd om het aan het werk te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/05, 16:12:04 door jan11000 »

Offline Tijn1978

  • Lid
Re: Hoe Waar kan ik vinden welke hardware wordt ondersteund
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/06, 12:11:19 »
Beste jan11000,

Ik begrijp je tips, bijvoorbeeld het moederbord (neem de standaard) alleen, waar vind ik welke goed ondersteund wordt. De meer bekende merken zoals intel netwerkkaart kan ik mij ook vinden. Alleen zijn er veel moederborden zo niet allemaal met een onboard lan poort, en die zijn veelal realtek. Een collega heeft een barebone van shuttle die ook nog passief gekoeld wordt, wat ik ook wel belangrijk vindt. Ik wil niet na een jaar stof een soort van koffiemolen horen. Ja, een bus met perslucht doet wonderen. Ook vind ik het jammer dat als je de gemiddelde computerwinkel binnenloopt er veelal niet een barebone sectie is. Zal waarschijnlijk online bestellen worden. In ieder geva bedankt voor de tips tot nu toe.

Groet,
Tijn1978

Offline Tijn1978

  • Lid
Re: Hoe Waar kan ik vinden welke hardware wordt ondersteund
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/06, 12:18:08 »
Ik lees net dat je eventueel een live cd zou kunnen draaien in een winkel, dan zou het helemaal handig zijn als je zo'n winkel zou kunnen binnenlopen (met barebone pc's).

Groet,
Tijn1978

Offline Tijn1978

  • Lid
Re: Hoe Waar kan ik vinden welke hardware wordt ondersteund
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/19, 21:27:52 »
Ik lees net dat je eventueel een live cd zou kunnen draaien in een winkel, dan zou het helemaal handig zijn als je zo'n winkel zou kunnen binnenlopen (met barebone pc's).

Groet,
Tijn1978

Deze topic is opgelost, het is geworden een shuttle; ubuntu linux draait.

Groet,
Tijn1978

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [opgelost] Hoe Waar kan ik vinden welke hardware wordt ondersteund
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/19, 23:09:21 »
Deze topic is opgelost, het is geworden een shuttle; ubuntu linux draait.
Gefeliciteerd, leuk dat je even terug meldt.
Mocht je nog vragen hebben, dan weet je het forum te vinden!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.