Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubuntu-'recorder'?  (gelezen 466 keer)

xubuntu-'recorder'?
« Gepost op: 2012/05/07, 19:55:43 »
Ik werk nog maar kort met Xubuntu en heb een vraag.

Bestaat er voor Xubuntu 12.04 zoiets als software met een grafische(!) schil (aangezien ik niets van programmeren, scripts ed. afweet en ook maar weinig van terminalcommando's weet ), waarmee ik - simpel – opeenvolgende opdrachten die ik geef met de muis als het ware kan 'opnemen' en deze 'opname' naar wens bij het booten of afsluiten van de pc kan laten 'afspelen'?

Ik zal een voorbeeld geven om mijn bedoeling wat duidelijker te maken :

Stel, ik wil dat na het booten van de pc de update-manager wordt gestart (1: ik ga met de muis naar het Applications Menu > System>Update manager en klik hierop), vervolgens wil ik dat de update-manager op nieuwe updates gaat controleren (2: ik klik op de knop 'check for updates') Er zijn nieuwe updates. (3 : ik klik op de knop 'install updates').
Ik zoek dus grafische, simpele software voor Xubuntu die de acties 1,2 en 3 kan 'opnemen' en bij het booten deze 'opname' (weer) kan afspelen. (Dit is dus enkel een voorbeeld! Er zijn uiteraard talloze variaties van dit soort acties denkbaar).

Ik hoop dat ik enigszins duidelijk heb kunnen maken wat de bedoeling is.

Alvast bedankt.
Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

• Lid
Re: xubuntu-'recorder'?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/07, 21:15:28 »
Je zoekt een toetsenbord-macroprogramma, en spijtig genoeg zijn die zeer zeldzaam. Onder Windows heb ik nog heel lang de Recorder van Windows 3.1 moeten gebruiken, en daarvoor, onder MS Dos was het ProKey ... Een reden waarom je er zo weinig van vindt is wellicht dat de uitvoering van die macro's niet altijd voorspelbaar is, en er kan nogal wat mis gaan.

Autokeys vind je in de repositories, maar ik denk niet dat het events kan "opnemen". Verder spijtig genoeg geen ervaring. Binnen LibreOffice is er een macromogelijkheid (die natuurlijk enkel binnen libreoffice werkt).

Veel automatisatietaken, zoals het voorbeeld dat jij geeft, kunnen veel betrouwbaarder en efficiënter via scripts worden gedaan.

« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/08, 19:36:00 »
Vanadium bedankt voor je reactie! Ik ben bang dat ik dan toch zal moeten trachten scripts te gaan 'fabrieken'. Maar ja, ik weet niets van programmeren en heb er geloof ik (helaas!) ook niet echt aanleg voor. Bestaat er zoiets als '(x)ubuntu- scripts simpel... speciaal voor de volslagen beginner' ;) (engels is overigens geen probleem hoor).

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/08, 20:47:24 »
Je kunt een file maken, net als een .bat file onder windows en deze gebruiken.
De opdracht wordt gestart met sh filenaam.
Of een programma opnemen bij de auto start programma's.
Voor de update manager is dat update-manager
je kunt ook de onderstaande file gebruiken.
#!/bin/bash
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean
Misschien ben je hiermee op het juiste spoor gezet ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/14, 16:26:11 »
Ron bedankt! Ik ga me er maar eens in verdiepen....