Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grafische desktop op een server?  (gelezen 1034 keer)

Jodokus

• Gast
Grafische desktop op een server?
« Gepost op: 2007/02/08, 20:42:54 »
Ik ben bezig met het inrichten van een server. Deze staat op afstand in een datacenter en moet gaan dienen als web- en mailserver. De software is geinstalleerd en draait (Ubuntu 6.06 server, Apache, Postfix). De website zelf komt over een poosje (draait nu nog op een hosting account). Ook heb ik een Asterisk telefooncentrale geinstalleerd. In hoeverre dat blijft werken i.c.m. de website moet blijken. Verder wil ik misschien gaan experimenteren met een Jabber server en wie weet wat nog meer... :)

Enfin, waar het om gaat:
Is het verstandig om een X-server te draaien op een dergelijke machine? Ik kan dan remote alles bedienen.
Is er nog prettig mee te werken over internet?
Hoeveel belast het de machine? Klopt het dat wanneer ik niet met X ben ingelogd er ook geen extra belasting is?

Persoonlijk ben ik erg enthousiast over Ubuntu op de desktop en weet er inmiddels aardig de weg.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/08, 21:42:31 »
Als je het makkelijk en vooral LUI wil gaan doen, dan het volgende:

1. Download een Debian Netinstall CD (ong, 100 MB). Deze installeer je, gebruik linux26 voor het draaien van de 2.6 kernel. Dan, wanneer je bij de pakketkeuze komt, niets installeren en gewoon doorgaan. Nu heb je een kale Debian bak.

2. Download op een werkstation bij www.webmin.org de laatste versie van Webmin (op dit moment 1.320), en zet die op een USB stick/disk.

3. Op de Debian bak log je in als root en installeer je mc (apt-get install mc). Maak een directory voor het mounten van de USB disk/stick. Dat doe je als volgt: cd /mnt dan mkdir usbdisk of usbstick

Stop de USB stick/disk in een USB poort van de Debian bak. Mount dat ding, meestal via mount -l /sda1 /mnt/usbdisk of usbstick.

Dan start je MC op, via mc. Zoek de /mnt/usbdisk of /mnt/usbstick directory op en dan zoek je naar het Webminxxxx.deb bestand. Geef een waarna je na enkele ogenblikken in het .deb bestand kan blikken. Daari zie je o.a. install. Ga daar naar toe en geef een . Debian zal nu proberen Webmin te installeren, maar zal falen omdat er een paar bestandjes ontbreken. Sluit mc af en kijk goed naar het scherm. Noteer de ontbrekende bestanden via: apt-get install naam1.lib, naam2.lib enz. Het zijn ongeveer drie bestandjes. Wanneer die zijn opgehaald en geïnstalleerd, zal de installatie van Webmin verder vlekkeloos verlopen.

4. Ga naar /etc/wembin via mc en zoek het bestandje miniserv.conf op. Druk op F4 en voeg op de onderste regel het volgende toe: allow=

Druk op F2 waardoor het bestandje is opgeslagen. Als laatste doe je /etc/init.d/webmin restart.

Dat was het verhaal van de Debian bak.

Nu ga je via een WERKSTATION de server inrichten en beheren via Webmin. Typ in Firefox: https://192.168.0.1:10000

Voor 192.168.0.1 (mijn situatie, kan bij jou dus anders wezen) kun je ook iets anders invullen. ALs je het IP-nummer van de Debian bak niet kunt vinden, dan op de Debian bak even het volgende typen: ifconfig. Dan krijg je het IP-nummer in beeld. Dat IP-nummer gebruik je dus op het WERKSTATION voorafgaand met https:// en gevolgd door :10000.

Nu log je via het WERKSTATION in op de server. Zoek de afdeling servers op. Als je Samba wil gebruiken, klik je op het Samba icoontje. Samba zal aangeven dat het niet is geïnstalleerd, maar geeft de mogelijkheid om dat te doen. Daar maak je gebruik van, en Debian zal dan automatisch Samba ophalen en installeren. Via Webmin kun je dan alles configureren. En dat doe je met alle services die je wil gaan draaien, dus ftp, sendmail enz. Kinderlijk eenvoudig en je hoef op de server zelf geen grafische desktop te gaan draaien. Veel succes!!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

breukkie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/08, 21:57:57 »
@woteb,

was ervoor webmin ook geen gebruikersnaam en wachtwoord nodig om in te loggen?
En waarschijnlijk moet poort 10000 in de router waarachter het werkstation zich bevind ook nog opengezet worden llijkt me.

breukkie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/08, 22:00:11 »
Herstel als  jodokus vanuit huis werkt zal hij poort 10000 in de router moeten opengooien.
Zag net dat hij via het werkstation de server direct gaat benaderen voor het instellen van webmin

Jodokus

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/11, 19:18:40 »
Dank voor de uitgebreide reactie. Webmin ken ik, maar ik had het over X-server op afstand.

Is het verstandig om een X-server te draaien op een dergelijke machine? Ik kan dan remote alles bedienen.
Is er nog prettig mee te werken over internet?
Hoeveel belast het de machine? Klopt het dat wanneer ik niet met X ben ingelogd er ook geen extra belasting is?