Hallootjes
Onlangs de nieuwste upgrade gedaan (met die toepassingsbalk links die in en uit schuift), maar ben sindsdien een beetje ontheemd.
Nu wil ik een andere muziekspeler automatisch laten op starten, maar dat wil niet lukken. Ik kan in de dash wel de auto opstart funktie vinden en heb banshee daar uit gezet, alleen de andere speler laten op starten wil niet lukken. Het betreft gmusicbrowser.
Bij toeveoegen verschijnt een prachtig popup waar ik naam kan in vullen en uitvoerbestand moet aanwijzen (met bladeren). Ik kan alleen nergens een map vinden die gmusicbrowser oid heet, dus wordt het voor mij moeilijk om het uitvoerbestand te vinden. De starter staat wel in die toepassingsbalk links en in dat verfoeide windows kun je op een snelkoppeling rechts klikken om de eigenschappen te zien en waar de snelkoppeling naar verwijst, maar dat wil en het verder fantastische ubuntu niet lukken . . . .hoe vind ik wat ik zoek
??
Bij het toevoegen van een opstarttoepassing moet je het commando dat die toepassing start invullen. In jouw geval is dat waarschijnlijk gewoon
gmusicbrowser, maar dat weet ik niet zeker want ik gebruik dit programma zelf niet. Bedenk wel dat het automatisch laten opstarten van programma's je opstarttijd iets verlengt. Als je gewoon een andere standaardmuziekspeler wilt instellen, kan dit via
systeeminformatie (te vinden via de Dash of via
systeeminstellingen).
Is er trouwens ergens een goede site die me een beetje op weg helpt met deze versie, want ik wil ook graag een screensaver installeren (niet nodig maar wel leuk) en mis een beetje de "lokaties" uit de vorige versies dat je heel makkelijk snel bepaalde opslagplaatsen kan benaderen en ben wel meer insteldingetjes zoek.
In de nieuwste Ubuntu zit niet standaard meer een screensaver, omdat dit tegenwoordig – misschien zelfs altijd al – overbodig is. Als je toch graag een screensaver wilt instellen, bijvoorbeeld omdat je dat mooi vindt, kan je eens naar
deze uitleg (Engels) kijken. Als je er nog vragen over hebt, of de uitleg niet begrijpt, moet je maar even aangeven waar het mis gaat.
Omdat er een nieuwe omgeving is geïntroduceerd en dat het risico op bugs met zich meebrengt, heeft men zich in eerste instantie geconcentreerd op de basis. Er zitten dus standaard niet veel configuratieopties in Ubuntu 11.10. Je kan wel iets instellen in
systeeminstellingen, maar niet zoveel als voorheen. In komende Ubuntu-versies zullen er weer meer opties terugkomen. Er is wel al heel wat meer mogelijk met wat trucs, hacks en hulpprogrammaatjes. Als je iets specifieks wilt wijzigen en dat niet in de systeeminstellingen kan vinden, moet je het hier maar vragen. De kans is best groot dat er iemand een oplossing weet.
Op Pjotr's site staat veel informatie, al zou ik niet meegaan in zijn advies over te stappen op Xubuntu, omdat ik Ubuntu met Unity veel handiger vind. Smaken blijven natuurlijk verschillen. Er zijn vast meer websites met tips, maar je kan in elk geval altijd op dit forum terecht als je meer vragen hebt.