10.04 had LibreOffice nog niet aan boord. OpenOffice voldoet ook prima hoor is mijn ervaring.
Je kan veilig een ppa van libreoffice gebruiken om de recentste LibreOffice versie te gebruiken op jou Ubuntu 10.04.
http://www.ubuntugeek.com/install-libreoffice-in-ubuntu-11-0410-1010-04-using-ppa.html
Ik heb hier via de ppa LibreOffice 3.3.2-1ubuntu2~lucid1 in gebruik. De vervelende problemen die Ubuntu 11.10 met LibreOffice Calc had (met Engels/Nederlands door elkaar bij formules), kwamen hier
niet voor met de ppa voor 10.04.
Het verschil met OpenOffice: LibreOffice wordt verder ontwikkeld en ondersteunt de import/conversie van MS Office documenten iets beter. De ontwikkeling van OpenOffice ligt bijna stil.
btw: De LibreOffice-afsplitsing (veroorzaakt door Oracle) is m.i. nog steeds een (zeer slecht) voorbeeld voor de helaas optredende discontinuïteit van OpenSource-projecten. Hoewel ik een OpenSource-fan ben, kan ik dat bij belangstellenden niet (in Jip-en-Janneke-taal) uitleggen. De naam OpenOffice is veel breder bekend maar de huidige status van het
OOo-project is "droevig". Zelfs op de NL-wikipedia loopt men achter (toont bijv. 3.3.0 RC, NB: EN-wikipedia "stable 3.3.0"), hoewel de (beta)versie 3.4 sinds 7 maanden beschikbaar is.
Bij (Ubuntu-moeder)Debian staan beschikbaar: OpenOffice 3.2.1-11+squeeze4 (stable) en LibreOffice 3.4.3-3~bpo60+1 (backports).