Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Xubuntu Libre Office  (gelezen 2057 keer)

Offline yJi

• Lid
[Opgelost] Xubuntu Libre Office
« Gepost op: 2011/11/17, 17:17:35 »
LibreOffice zou te vinden moet zijn volgens Pjotr onder Ubuntu Software, maar zowel daar niet onder alsook niet onder Synaptic pakketbeheer.
Maar waar dan wel hé onder Xubuntu 10.04? ???

Goede tips zijn zeker welkom hoor!
« Laatst bewerkt op: 2011/11/22, 11:50:19 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Libre Office
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/17, 17:21:45 »
Waarom wil je van OpenOffice af?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/17, 17:33:25 »
10.04 had LibreOffice nog niet aan boord. OpenOffice voldoet ook prima hoor is mijn ervaring.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/17, 18:30:08 »
Je kan veilig een ppa van libreoffice gebruiken om de recentste LibreOffice versie te gebruiken op jou Ubuntu 10.04.

http://www.ubuntugeek.com/install-libreoffice-in-ubuntu-11-0410-1010-04-using-ppa.html

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/17, 22:23:16 »
10.04 had LibreOffice nog niet aan boord. OpenOffice voldoet ook prima hoor is mijn ervaring.
Je kan veilig een ppa van libreoffice gebruiken om de recentste LibreOffice versie te gebruiken op jou Ubuntu 10.04.
http://www.ubuntugeek.com/install-libreoffice-in-ubuntu-11-0410-1010-04-using-ppa.html
Ik heb hier via de ppa LibreOffice 3.3.2-1ubuntu2~lucid1 in gebruik. De vervelende problemen die Ubuntu 11.10 met LibreOffice Calc had (met Engels/Nederlands door elkaar bij formules), kwamen hier niet voor met de ppa voor 10.04.

Het verschil met OpenOffice: LibreOffice wordt verder ontwikkeld en ondersteunt de import/conversie van MS Office documenten iets beter. De ontwikkeling van OpenOffice ligt bijna stil.

btw: De LibreOffice-afsplitsing (veroorzaakt door Oracle) is m.i. nog steeds een (zeer slecht) voorbeeld voor de helaas optredende discontinuïteit van OpenSource-projecten. Hoewel ik een OpenSource-fan ben, kan ik dat bij belangstellenden niet (in Jip-en-Janneke-taal) uitleggen. De naam OpenOffice is veel breder bekend maar de huidige status van het OOo-project is "droevig". Zelfs op de NL-wikipedia loopt men achter (toont bijv. 3.3.0 RC, NB: EN-wikipedia "stable 3.3.0"), hoewel de (beta)versie 3.4 sinds 7 maanden beschikbaar is.
Bij (Ubuntu-moeder)Debian staan beschikbaar: OpenOffice 3.2.1-11+squeeze4 (stable) en LibreOffice 3.4.3-3~bpo60+1 (backports).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/17, 22:52:51 »
Wat ik maar wilde zeggen is dat voor de meeste gebruikers de wat oudere OpenOffice versie die in 10.04 zit prima zal volstaan. Ja ok LibreOffice is 'waar het gebeurt' nu maar ja een LTS krijgt nu eenmaal uit zichzelf geen nieuwe versies van software (uitzonderingen daargelaten). Dus naar de TS toe: Zo lang je geen concrete problemen ervaart met OpenOffice (waarvan je weet dat ze in LibreOffice wél opgelost zijn) zou ik het lekker daar bij houden. Doe ik zelf namelijk ook.

Offline Nardon

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/18, 09:31:57 »
Hoezo? Libre Office is denk ik het beste wat er met OO.o kon gebeuren. De ontwikkeling ging al veel te langzaam onder Oracle, dus hebben een aantal ontwikkelaars besloten om het te forken. De snelheid van ontwikkeling is nog nooit zo hoog geweest, en nog nooit zo stabiel, een hoop bugs zijn in de loop van tijd gefixt.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/21, 09:47:51 door Nardon »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/18, 12:57:14 »
...
btw: De LibreOffice-afsplitsing ...
...

Mag ik vragen in je post mijn naam te verwijderen? Dit is namelijk niet een citaat van mij, maar van HarzG.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/18, 12:59:11 door vanadium »

Offline Nardon

• Lid
Re: Xubuntu Libre Office
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/21, 09:46:02 »
Fixed, sorry..

Offline Nardon

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/21, 09:46:27 »
EDIT: Gosh, ik ben aan het kloten.. >.< Per ongeluk citaat aangemaakt in plaats van edit.

« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/21, 10:36:22 »
Wat een taalgebruik XD XD

Maar eh, in Xubuntu zat Abi world (of hoe heet dat), maar dat is wel de nieuwste versie Xubuntu. Die heb ik er af geknikkerd en Libre opgezet. Maar ben er niet zo tevreden over hoe dat gaat.

Open Office is toch ook okee?

Precies, dat zei ik ook al.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/21, 10:40:16 »

Maar eh, in Xubuntu zat Abi world (of hoe heet dat), maar dat is wel de nieuwste versie Xubuntu. Die heb ik er af geknikkerd en Libre opgezet. Maar ben er niet zo tevreden over hoe dat gaat.

Kan ik daar hetzelfde mee als vroeger in WP en nu (jammer genoeg) Word? Als dat niet zo is dan kan ik dat beter blijven doen in Word dan. Zeker voor mijn vertaalwerk. Open Office? Dat ken ik niet hoor!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Tom

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/21, 11:03:52 »

Die snap ik niet erg. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/21, 11:14:45 »
Waarom gebruiken we eigenlijk allemaal van die mallotige kleurtjes voor de tekst?

Ik krijg er enigszins de griebels van, eerlijk gezegd.... Tip voor yJi: hou je tekst gewoon zwart, behalve wanneer je een bepaald zinsdeel extra wil benadrukken of zo. Het is hier een forum voor onderlinge technische hulpverlening, geen kerstkaartenfabriek....  :)

Terzake: met Open Office en ook met familielid Libre Office, kun je alles doen wat je ook met Microsoft Office kunt. Alleen bij het inlezen (omzetten) van een Microsoft Office-document in in OO/LO, zie je bij ingewikkelde documenten weleens iets fout gaan in de opmaak.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/11/21, 11:21:29 door Pjotr »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/21, 11:32:02 »
Terzake: met Open Office en ook met familielid Libre Office, kun je alles doen wat je ook met Microsoft Office kunt.
Dat wil zeggen: veel meer dan vele gebruikers ooit doen. Een doorsnee gebruiker gebruikt typisch vijf procent van de mogelijkheden van een moderne tekstverwerker.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/21, 12:14:28 »
Het vreemdste ongemak van Libre/Open bij mij is, dat een XLS bestand, dat voorzien was van een wachtwoord om het aan te passen (anders alleen lezen), bij het inlezen aangaf dat niet alles ondersteund werd (= netjes) en dat na het inlezen de alleen-lezen beveiliging was verdwenen.
Verder bevalt Libre/Open mij beter dan dat van dat (te) dure bedrijf .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/21, 19:43:36 »
Het vreemdste ongemak van Libre/Open bij mij is, dat een XLS bestand, dat voorzien was van een wachtwoord om het aan te passen (anders alleen lezen), bij het inlezen aangaf dat niet alles ondersteund werd (= netjes) en dat na het inlezen de alleen-lezen beveiliging was verdwenen.
Verder bevalt Libre/Open mij beter dan dat van dat (te) dure bedrijf .......

Dat van de beveiliging die weg valt is een bug waar geloof ik al aan werd gewerkt.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu