Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik heb geen alien!  (gelezen 1508 keer)

Germel

• Gast
Ik heb geen alien!
« Gepost op: 2007/02/05, 12:07:21 »
Hoi hoi iedereen. Ik heb sinds gisteren besloten om eens linux te gaan leren...

Nu heb ik dus het probleem dat ik al vanaf gisteren middag tot en met nu een het vechten ben met al die commando´s.

Ik heb xp OS en als gast de laatste versie van linux ubuntu op NL taal.

Nu is het zo dat ik als ik drag en drop funtie wil aan zetten tussen de windows en linux vensters moet ik eerst die .RPM file installeren maar dat lukt me niet dus ben ik al vanaf gisteren avond aan het zoeken naar Alien die hem kan omzetten naar een deb file. Maar ik heb het niet!

Ik heb alle codes geprobeerd zelf handmatig gezocht (system, beheer, synaptec) (sorry als het fout gespeld is) Maar het zit er niet tussen!

ALS IK DIE COMMANDO´S GEBRUIK ZEGT HIJ DAT HIJ GAAT INSTALLEREN MAAR DAARNA ZEGT HIJ IETS VAN 0 PAKKETEN 0 BESTANDEN (oops sorry voor de caps mijn toetsenbord blijft soms haken)

ik weet het gewoon niet meer ik ben op en dood moe van het zoeken het zit er gewoon niet :-(

Ik zou heel graag willen geloven dat ik het fout heb dus alle tips en trucs zijn welkom :-).

PS ik heb er toch geen internet voor nodig wel?

Offline Soul-Sing

• Lid
Ik heb geen alien!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/05, 12:20:10 »
Citaat van: Germel
Hoi hoi iedereen. Ik heb sinds gisteren besloten om eens linux te gaan leren...

Nu heb ik dus het probleem dat ik al vanaf gisteren middag tot en met nu een het vechten ben met al die commando´s.

Ik heb xp OS en als gast de laatste versie van linux ubuntu op NL taal.

Nu is het zo dat ik als ik drag en drop funtie wil aan zetten tussen de windows en linux vensters moet ik eerst die .RPM file installeren maar dat lukt me niet dus ben ik al vanaf gisteren avond aan het zoeken naar Alien die hem kan omzetten naar een deb file. Maar ik heb het niet!

Ik heb alle codes geprobeerd zelf handmatig gezocht (system, beheer, synaptec) (sorry als het fout gespeld is) Maar het zit er niet tussen!

ALS IK DIE COMMANDO´S GEBRUIK ZEGT HIJ DAT HIJ GAAT INSTALLEREN MAAR DAARNA ZEGT HIJ IETS VAN 0 PAKKETEN 0 BESTANDEN (oops sorry voor de caps mijn toetsenbord blijft soms haken)

ik weet het gewoon niet meer ik ben op en dood moe van het zoeken het zit er gewoon niet :-(

Ik zou heel graag willen geloven dat ik het fout heb dus alle tips en trucs zijn welkom :-).
dit draadje vertelt hoe je alien kan gebruiken bij rpm bestanden, maar tegelijk wordt het gebruik van alien afgeraden. zie: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/5710
rpm bestanden zijn gemaakt voor bijv. SUSE linux
deb. zijn voor ubuntu (onder andere) bestemd. deb. staat voor debian.
deb. bestanden staan bij toepassinen==installeren/verwijderen
of in synpatic pakketbeheer je hoeft niet te zoeken, het staat allemaal al in de synaptic. je kunt de zoekfunctie in de synaptic gebruiken om progs te zoeken/installeren. geen commando's dus.

succes

Germel

• Gast
Ik heb geen alien!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/05, 12:32:59 »
dat klop dat doe ik dus ook niet :-( ik zoek alien op synatpic and installeren via de terminal....

maar hij vind van geen bijde. Ik krijg nu het bericht: Kon pakket alien niet vinden.

ik heb geprobeerd:
$sudo apt-get install alien

and then you can install the .rpm file using:
$sudo alien -k name-of-rpm-file.rpm

En nog vele andere die net iets anders waren..

En ook dit die ik hier gevonden heb:
Commandos kan je uitvoeren in een terminal. Open een terminal door in het menu bovenin te gaan naar(als je Nederlands als taal hebt ingesteld): Toepassingen - Hulpmiddelen - terminallvenster
RPM's kan je openen met het progamma alien. Installeer Alien met het volgende commando of via synaptic(bovenin systeem - beheer - synaptic pakketbeheer - zoeken en vul in: alien):
sudo apt-get install alien.

Ik heb gezocht en gekeken bij de A van alien natuurlijk maar niets helemaal niets...

Offline Soul-Sing

• Lid
Ik heb geen alien!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/05, 12:37:02 »
post je sources.list eens:
sudo gedit /etc/apt/sources.list

Ik heb geen alien!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/05, 12:41:02 »
Om iets te installeren via synaptic heb je internet nodig. De meeste van de software (zoniet alle) bevind zich op online repositories. Dus zonder een internet verbinding kan je geen extra software installeren.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline Soul-Sing

• Lid
Ik heb geen alien!
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/05, 12:42:26 »
Citaat van: Masuran
Om iets te installeren via synaptic heb je internet nodig. De meeste van de software (zoniet alle) bevind zich op online repositories. Dus zonder een internet verbinding kan je geen extra software installeren.
goed gelezen masuran, dat was mij ontgaan. :)

Ik heb geen alien!
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/05, 12:44:02 »
Citaat van: leoquant
goed gelezen masuran, dat was mij ontgaan. :)
Graag gedaan! :D
www.sinax.be

Germel

• Gast
Ik heb geen alien!
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/05, 12:57:30 »
ok dat suclks ik gebruik een usb internet connectie ik heb de drivers wel gedownload via xp.

OK dan ga ik het anders proberen ik denk dat ik hem kan overdragen via mijn XP naar mijn flashdisk en dan eruit halen in linux :-) ik ga het nu proberen

EDIT: ik moet me weer wakker schudden uit me droom want hij ziet me flash kaatjes niet eens :-(

Ik heb geen alien!
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/05, 13:05:55 »
Vraagje Germel, hoe draai je Ubuntu? Uit je eerste post maak ik op dat je Ubuntu draait onder een soort virtual machine op Windows XP. Klopt dat?
www.sinax.be

Germel

• Gast
Ik heb geen alien!
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/05, 14:12:47 »
Vraagje Germel, hoe draai je Ubuntu? Uit je eerste post maak ik op dat je Ubuntu draait onder een soort virtual machine op Windows XP. Klopt dat?
Ja ik draai op VMware.

OK ik heb de driver op me desktop kunnen krijgen (kheb een cd moeten branden)

In de map zit hetvolgende:
version
readme
makefile.common.in
makefile
makedist
license
kernel.m4
install-she
eagle-usb.spec
configure.in
config.log
configure
changelog
autogen.she
aclocal.m4
utils    (map)
pppoa  (map)
driver   (map)
doc    (map)
debian    (map)

Kun je me mischien meehelpen met het installeren? ik weet echt niet veel raad met dit allhoewel ik alles afgoogle

Ik heb geen alien!
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/05, 15:26:05 »
Hmm, VMWare is niet echt mijn specialiteit; zeker niet op Windows :)

Kan iemand anders zijn specialiteiten bovenhalen? Blijkbaar is het gewoon de driver compilen maar ik vrees dat dat niet meteen zal lukken. Weet iemand een .deb file met de bewuste driver staan?
www.sinax.be

Germel

• Gast
Ik heb geen alien!
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/05, 15:36:54 »
Hmm, VMWare is niet echt mijn specialiteit; zeker niet op Windows :)

Kan iemand anders zijn specialiteiten bovenhalen? Blijkbaar is het gewoon de driver compilen maar ik vrees dat dat niet meteen zal lukken. Weet iemand een .deb file met de bewuste driver staan?
Dank je wel voor je help :D