Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Asus-laptop: verloopt de garantie wanneer harde schijf wordt verwijderd?  (gelezen 17809 keer)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Asus-laptop: verloopt de garantie wanneer harde schijf wordt verwijderd?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/09/12, 00:01:29 »
Dan moet de winkel waar je dat apparaat vandaan heeft wel met een bewijs komen dat door het uit- en inbouwen van een harde schijf het defect gekomen is. Dat Sony of Compaq zou roepen dat de garantie dan niet meer geldt heb ik niets mee te maken. Ik heb zaken gedaan met een winkel, niet met de fabrikant.

Re: Asus-laptop: verloopt de garantie wanneer harde schijf wordt verwijderd?
« Reactie #26 Gepost op: 2011/09/12, 00:53:25 »
Dat klopt wel, maar wat wil de winkel doen als de fabrikant zegt: "nee, wij gaan niets oplossen, want de klant heeft de harde schijf verwijderd terwijl in onze voorwaarden staat dat dan de garantie vervalt?"
Dan kan de winkel ook weinig, behalve de kosten op de klant verhalen.
Dus helaas heb je pech in dit geval als je een Sony-laptop hebt.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Asus-laptop: verloopt de garantie wanneer harde schijf wordt verwijderd?
« Reactie #27 Gepost op: 2011/09/12, 02:07:24 »
Compact doet dat al jaren niet meer.
Verder heb ik die en andere systemen open gehad en dingen verwisseld en terug gebouwd zonder problemen te krijgen met de garantie.
Dus daar hoef je, je niet druk over te maken.

Laptops zijn tegenwoordig zo dat je de hdd en ram zo kunt verwisselen.
Laptops waarbij ze dat niet willen dat je dat doet, moet je niet kopen.


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Asus-laptop: verloopt de garantie wanneer harde schijf wordt verwijderd?
« Reactie #28 Gepost op: 2011/09/12, 02:14:21 »
Dat klopt wel, maar wat wil de winkel doen als de fabrikant zegt: "nee, wij gaan niets oplossen, want de klant heeft de harde schijf verwijderd terwijl in onze voorwaarden staat dat dan de garantie vervalt?"
Dan kan de winkel ook weinig, behalve de kosten op de klant verhalen.
Dus helaas heb je pech in dit geval als je een Sony-laptop hebt.

Dat is dan het probleem van de winkel.
Of ze vechten het uit met hun leverancier/de fabrikant, of het kost ze zelf geld.
Risico van het vak.

Kom je er niet uit met de winkel, dan ben ik benieuwd welke rechter de fabrikant gelijk gaat geven als ze een probleem met bijv. het scherm niet willen fixen als iemand aan de harde schijf heeft gezeten. Algemene voorwaarden gaan nooit boven de wet.

Re: Asus-laptop: verloopt de garantie wanneer harde schijf wordt verwijderd?
« Reactie #29 Gepost op: 2011/09/12, 10:32:03 »
@emiel: Compaq wel hoor. Heb er een klein probleempje mee gehad met mijn Compaq-laptop toen (2 jaar geleden).
Plus wat ik al zei: Sony maakt daar dus ook een probleem van. En daar kun je me ook niet op tegenspreken, want dat staat zelf in de garantievoorwaarden van Sony.

@Johan: Ja oke, maar die rechter kan ook zeggen: "Sony's garantievoorwaarden zeggen dit en dat, dus Sony heeft gelijk". Want het staat echt in hun garantievoorwaarden. Daarbij: kost een rechtszaak niet ongelooflijk veel meer dan reparatie buiten garantie/nieuwe laptop?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Asus-laptop: verloopt de garantie wanneer harde schijf wordt verwijderd?
« Reactie #30 Gepost op: 2011/09/12, 12:05:37 »
Hypothetische situatie:
Als Sony's garantievoorwaarden zeggen dat je helemaal geen garantie hebt, is dat dan ook zo?
Of zou de wet toch iets belangrijker zijn dan regeltjes die opgesteld zijn door een willekeurig bedrijf.

Re: Asus-laptop: verloopt de garantie wanneer harde schijf wordt verwijderd?
« Reactie #31 Gepost op: 2011/09/12, 14:09:53 »
Dat weet ik dus niet. Maar we hadden het niet over helemaal geen garantie, maar over geen garantie na je harde schijf verwijderd te hebben. En dat is dus waar Sony geen garantie op geeft, staat in hun garantievoorwaarden.
Ik weet daarom niet of de wet dan geldt of Sony's voorwaarden. Tenslotte KAN de rechter ook zeggen dat Sony's voorwaarden duidelijk genoeg zijn, dus ik weet het niet.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Asus-laptop: verloopt de garantie wanneer harde schijf wordt verwijderd?
« Reactie #32 Gepost op: 2011/09/12, 14:10:43 »
Of zou de wet toch iets belangrijker zijn dan regeltjes die opgesteld zijn door een willekeurig bedrijf.
Dat is geen vraag, dat is zo, de wet staat boven het contract; maw in een contract kĂșnnen onrechtmatige voorwaarden staan. Alleen is het voor een eenling in de praktijk erg moeilijk om deze niet-wettelijke voorwaarden te laten toetsen door een rechter. Iets met recht hebben en recht krijgen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Asus-laptop: verloopt de garantie wanneer harde schijf wordt verwijderd?
« Reactie #33 Gepost op: 2011/09/12, 15:13:02 »
Als je een hdd vervangt en je scherm gaat stuk, dan kan Sony roepen wat ze willen, ze moeten het repareren omdat het los staat van de hdd.
Die zaak win je.
Gaat je hdd of de aansluiting stuk, dan is dat een ander verhaal.

Let wel op dat op de accu in een laptop vaak maar een half jaar garantie zit en niet over de garantie periode van de rest geld.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: Asus-laptop: verloopt de garantie wanneer harde schijf wordt verwijderd?
« Reactie #34 Gepost op: 2011/09/12, 16:01:36 »
Fabriek's garantie heb je eigenlijk weinig mee te doen.
Als de fabriek maar 1 garantie geeft dan is dat niet jou probleem maar die van de winkel waar je het gekocht hebt. Daarmee ga je een overeenkomst aan en die moet er dus voorzorgen dat je, je product gerepareerd krijgt.

Ze vinden het in winkels nooit leuk als je ze er op aan spreekt als ze iemand een verzekering willen verkopen.
Ook het verhaal dat je dan met je product kunt gaan voetballen is niet zo ondanks dat ze het je wel vertellen.

Mijn advies, betaal nooit voor extra garantie want die heb je al.
Extra jaar bij kopen moet je zelf weten maar let dan op dat je dan een 3de jaar hebt en niet een 2de jaar wat ze bij de Dynabyte in Helmond doen.
Op de site staat het wel juist maar in de winkel blijven ze mensen verkeert voor lichten en ik heb dus besloten om morgen actie te ondernemen en het hoofdkantoor hier op aan te spreken.

Als ze niets doen om dit te stoppen zal ik het publiekelijk maken dat ze mensen bedriegen en onnodige kosten laten maken.

Rede dat ik dit ga doen is omdat als ik het nu niet doe, ze er mee door blijven gaan en mensen onnodig betalen voor dingen waar ze recht op hebben.
Tevens omdat een vriend van mij me heeft omgepraat om het wel te doen. Die gozer heeft een slechte invloed op mij.

@ emiel1976,Beste man, Ik denk dat er zoiets is als het Burgelijk Wetboek en tal van andere wetten waarin geregeld is wat wel of niet kan/mag bij verkoop enz. Dat iemand een verzekering verkoopt is geen probleem denk ik, maar dat iemand zich zo'n verzekering laat verkopen is toch ook prima? Consumentenbonden e.d tv programma's geven voorlichting en je mag (hoeft niet) zelf ook nadenken voordat je iets aanschaft? Het staat je natuurlijk vrij om een ieder(die het horen wil) in te lichten..

Edit: quote gerepareerd.
BorisM: De volgende keer je reactie pas na [/quote] beginnen te tikken aub :)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/12, 18:10:44 door Johan van Dijk »
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Asus-laptop: verloopt de garantie wanneer harde schijf wordt verwijderd?
« Reactie #35 Gepost op: 2011/09/12, 18:09:09 »
@BorisM, Zet je bericht de volgende keer onder de quote. Dat leest een stuk fijner en het is makkelijker te zien wat je er zelf bij hebt gezet.

Citaat
@ emiel1976,Beste man, Ik denk dat er zoiets is als het Burgelijk Wetboek en tal van andere wetten waarin geregeld is wat wel of niet kan/mag bij verkoop enz. Dat iemand een verzekering verkoopt is geen probleem denk ik, maar dat iemand zich zo'n verzekering laat verkopen is toch ook prima? Consumentenbonden e.d tv programma's geven voorlichting en je mag (hoeft niet) zelf ook nadenken voordat je iets aanschaft? Het staat je natuurlijk vrij om een ieder(die het horen wil) in te lichten..

Uhm ten eerste weet ik wat de regels zijn en weet ik wat er is toegestaan en wat niet toegestaan is.
Wat wel en niet mag met de verkoop kwa verzekeringen weet ik ook en hier houden heel veel bedrijven zich niet aan.
Dat iemand een verzekering verkoopt is ook geen probleem en is ook toegestaan maar in dit geval is er sprake van misleiding en onjuiste informatie verstrekking waardoor mensen niet de juiste afweging kunnen maken.

Zal het uitleggen.
Ze vertellen de klant dat ze maar 1 jaar garantie hebben op de pc en dat de kosten.
Daarbij vertellen ze dat ze een extra jaar garantie bij kunnen kopen met een verzekering.

Het is dus verkeerde informatie verstrekking.
Ze horen te vertellen dat ze 2 jaar garantie hebben en dat ze de garantie uit kunnen breiden met een extra verzekering en of kunnen verlengen tot 3 jaar.

In dit geval doen ze dat dus niet en is er dus sprake van misleiding en of het opzettelijk of door onwetendheid is doe ik geen uitspraak over maar ik ga zowiezo het hoofdkantoor op de hoogte stellen.
Die kunnen het dan doorgeven aan de vestiging waar het om gaat.

Je wilt niet weten hoeveel winkels je een verzekering aansmeren op de onjuiste manier.
Het is namelijk heel makkelijk en er word niet op gecontroleerd.


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Asus-laptop: verloopt de garantie wanneer harde schijf wordt verwijderd?
« Reactie #36 Gepost op: 2011/09/12, 19:38:28 »
Je wilt niet weten hoeveel winkels je een verzekering aansmeren op de onjuiste manier.
Het is namelijk heel makkelijk en er word niet op gecontroleerd.
En, niet onbelangrijk, er wordt bijzonder goed op verdiend! De marge op de spullen zelf is zodanig klein dat zo'n winkel het van allerlei randverschijnselen moet hebben: anti-virus, office-pakketje of zo'n uitbreidingsverzekering.

@emiel1976. Prima dat je hier tegenin gaat, want de meeste mensen weten gewoon niet wat hun rechten zijn. En vaak zal dat ook niet door de winkel verteld worden, kost weer omzet en zo...

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Asus-laptop: verloopt de garantie wanneer harde schijf wordt verwijderd?
« Reactie #37 Gepost op: 2011/09/12, 19:46:40 »
Heb contact gehad met Het hoofdkantoor en alles word gelijk getrokken.
Het was nog zo van de voor het over genomen was en binnen kort moet alles zoals op de site staat zijn.

Let wel de fabriek's garantie is maar een jaar en je moet dus bij de winkel zijn voor garantie.
Mochten ze weigeren dan kun je de koop ongedaan maken en kun je, je geld terug krijgen.
Let wel op dat dit nooit het complete bedrag is omdat je er al gebruik van hebt gemaakt.

Bij de fabrikant kun je vragen hoe lang een bepaald product mee zou moeten gaan. Daaraan kun je bepalen hoe lang je in totaal garantie hebt.


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Asus-laptop: verloopt de garantie wanneer harde schijf wordt verwijderd?
« Reactie #38 Gepost op: 2011/09/12, 19:51:35 »
MyCom heeft wel een handig overzicht:
http://www.mycom.nl/Garantie.aspx

Ik neem aan dat andere winkels vergelijkbare termijnen zouden moeten hanteren.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Asus-laptop: verloopt de garantie wanneer harde schijf wordt verwijderd?
« Reactie #39 Gepost op: 2011/09/12, 20:48:50 »
Dynabyte heeft dat ook maar het ging om een winkel wat ze over hebben genomen en waar voorheen andere regels waren.

Nou koop ik niet veel daar en bestel ik meestal mijn onderdelen online waardoor je weer andere garanties hebt, het is desondanks wel handig als het allemaal wat duidelijker zou zijn.

Re: Asus-laptop: verloopt de garantie wanneer harde schijf wordt verwijderd?
« Reactie #40 Gepost op: 2011/09/12, 20:59:38 »
Heb contact gehad met Het hoofdkantoor en alles word gelijk getrokken.
Het was nog zo van de voor het over genomen was en binnen kort moet alles zoals op de site staat zijn.

Welk hoofdkantoor? Van Sony?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Asus-laptop: verloopt de garantie wanneer harde schijf wordt verwijderd?
« Reactie #41 Gepost op: 2011/09/12, 21:06:19 »
Nee Dynabyte.
Wat moet ik met een walkman fabrikant?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Asus-laptop: verloopt de garantie wanneer harde schijf wordt verwijderd?
« Reactie #42 Gepost op: 2011/09/13, 07:59:06 »
Nee Dynabyte.
Wat moet ik met een walkman fabrikant?
Nee, vorig jaar(!) zijn ze gestopt met casettewalkmans maken :o