Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB-opties bekijken/kopiëren  (gelezen 1029 keer)

Offline peter49m

• Lid
GRUB-opties bekijken/kopiëren
« Gepost op: 2011/08/17, 23:19:10 »
Hoe krijg ik de opties van mijn GRUB-menu gemakkelijk in mijn tekstverwerker. Kan uiteraard nog niet plakken en kopiëren als computer net opstart. En ik begin (nog) niet op eigen houtje aan terminal-opdrachten. Maar dat is voor jullie cracks een eitje. (Toch?) Wel goed spellen, want ik typ het vol vertrouwen letterlijk in. (Ik ga er dus al van uit dat het via de terminal moet.)
DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 (+ ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 12.00 (FF)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: GRUB-opties bekijken/kopiëren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/17, 23:31:12 »
Wat wil je precies bereiken met Grub, respectievelijk veranderen?

Offline peter49m

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/17, 23:47:41 »
Ik wil m´n Grub weliswaar veranderen, maar daar eerst een vraag over stellen. En dat is nogal omslachtig om dat hier nu te doen: twee installaties, met en zonder PAE, een Grub met niet werkende opties, en nog zo wat. Ik heb al eens eerder volgens jouw methode (Windows na Ubuntu) mń GRUB teruggehaald, dat ging goed. Ik hoop op een simpele opdracht. Maar ik kan ook gewoon opschrijven en uittikken. Zo lang is die GRUB nu ook weer niet. Ik heb trouwens Ubuntu 11.04.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/17, 23:54:20 door peter49m »
DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 (+ ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 12.00 (FF)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/17, 23:50:44 »
Zo geformuleerd is je vraag erg duister, en voor mij dus ook niet te beantwoorden.... Dus ik herhaal: wat wil je concreet veranderen in Grub of in het menu van Grub?

Als ik dat weet, dan kan ik je gericht proberen te helpen.  :)

Offline peter49m

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/18, 00:03:43 »
Ik wil nog niets veranderen. Zoek alleen een makkelijke manier om dat menu te tonen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/18, 10:19:38 »
Het Grubmenu van Grub 2, en daar praten we over bij Ubuntu, is helaas geen simpel tekstbestand meer, zoals dat nog wel bij Grub 1 het geval was.

Het Grubmenu van Grub 2 wordt gegenereerd door een script, en dat script open je in kladblokje Gedit als volgt:
gedit /boot/grub/grub.cfg

Het is niet de bedoeling dat je daarin rechtstreeks wijzigingen aanbrengt; dat moet je doen via onderliggende scripts. Niet erg eenvoudig dus.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/18, 10:21:42 door Pjotr »

Offline peter49m

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/18, 12:26:33 »
Bedankt Pjotr.
Gewoon even opschrijven dus. In mijn geval ook weinig moeite. Ik was gewoon benieuwd of  het kon.
Toch nog een klein vraagje. Je kunt dat bestand grub.cfg ook bekijken met je ´gewone´ tekstverwerker (LibreOffice).
Is dat veiliger dan via de terminal?  Als het slechts om bekijken gaat maakt het niets uit. Maar wat als je vanuit LibreOffice dat bestand weer opslaat? Kan je dan ook je GRUB verzieken. (Waarom zou je dat doen, maar mensen doen soms onverwachte dingen.) Of kan je dat bestand alleen via de terminal veranderen, c.q. opslaan?
Voor alle duidelijkheid: ik ben niet van plan dit te proberen, maar er zijn altijd enthousiastelingen die, nou ja, iets té enthousiast zijn. (En dan mag jij het weer oplossen... =D)
Groetjes,
Peter

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/18, 12:31:11 »
Het is beter om zulk soort configuratiebestanden niet te openen in een volwaardige tekstverwerker als Libre Office, maar in een simpele tekstbewerker (kladblokje) als Gedit.

Al die toeters en bellen van een volwaardige tekstverwerker kunnen immers in de weg gaan zitten. Dat wil je niet, zeker niet als je de boel wil gaan veranderen. Dat kan een hoop ellende veroorzaken....