Beste fans,
Deze week heb ik Ubuntu ontdekt, en geinstalleerd.
Ikzelf ben Netwerkbeheerder van een multibedrijf.
En wij gebruiken alleen Windows stuff en hier en daar een Novell server.
Ubuntu leek me heel toff en heb het zonder één probleem kunnen installeren op een oudere Dell Optiplex GX1 van het jaar 1998 als test. Heb juist het MEM naar 256MB gebracht. En het draaid supper.
Nu heb ik wat zitten experimenteren met Wine 0.9.5 install van dit program had ik vlug onder de knie. Omdat wij toch afhankelijk zijn van bepaalde windowsprogramma's zoals:
Lotus Notes --- Email
Client Access --- AS400 omgeving
Mocha --- AS400 omgeving
Mocha heb ik kunnen installeren maar de link werkt totaal niet.
Enkel als ik via de Terminal ga en met het command wine werk lukt het prima
philippe@TWSEVGUBUNTU:~/.wine/drive_c/Mochasoft$ wine mtn5250.exe
Maar natuurlijk is dit de bedoeling niet om zo te werken, een link op de desktop zou beter zijn :-)
Kan hier mij iemand bij helpen om een link te maken die werkt?
Lotus Notes heb ik 8u op zitten zoeken om het te kunnen installeren, Maar tijdens de installatie kan ik niet meer verder. Ik geraak tot aan waar je de directory's moet selecteren om het program onder te plaatsen. Ik zie zelfs de root niet meer , lettertypes zijn verdwenen enz... het lijkt wel of er stukken uitweg zijn.
Ik heb al met de laatste versie's geprobeerd. Lettertypes aanpassen in Ubuntu. Maar niets lijkt te werken. Ik heb ook ergens gelezen dat je ook eerst het programma op een windows installeerd en daarna copy en paste naar uw Linux systeem. Met een paar bladzijdes aan instellingen aanpassen zou het moeten lukken. Maar U kan begrijpen dat dit niet het gene is wat ik wil.
Heeft er iemand ervaring met Lotus Notes op Ubuntu?
Of is het Wine het probleem, zijn er nog ander tools (gratis) om windows programma's te laten draaien.
Client access heb ik nog niet geprobeerd , ik wil eerst de andere laten werken.
Met veel vriendelijke groeten,
Philippe