Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] schijven op het buroblad en d-conf is foetsie  (gelezen 699 keer)

Offline elendil

• Lid
[OPGELOST] schijven op het buroblad en d-conf is foetsie
« Gepost op: 2011/05/01, 20:56:28 »
Ik heb vanmiddag een schone installatie van 11.04 gedaan. Om alle schijven te benaderen moest ik in Nautilus ze eerst aanklikken. Van wat ik me van het begin herinner klopt dat.
Daarna heb ik fstab aangepast zodat ze automatisch aangekoppeld worden, dat is gelukt, alleen... ze staan nu dus allemaal ook op m'n buroblad en dat is niet de bedoeling.
Vroeger kon je dat volgens mij met d-conf editor veranderen, maar dat programma is spoorloos, terwijl het wel geïnstalleerd staat.
Ik heb hem verwijderd en weer opnieuw geïnstalleerd, maar hij blijft in Unity onzichtbaar.

Om een lang verhaal kort te maken, hoe los ik deze twee problemen op?

Voor de zekerheid even hoe fstab eruit ziet, mocht dat verkeerd zijn... graag commentaar :)

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=0c763ed4-ac00-42d3-b69c-b681c82e5369  /                         ext4    errors=remount-ro 0       1
#
UUID=4fbf3639-c4bd-48e5-8c82-16857e46a873  /media/Elements  ext3    defaults  
#
UUID=22d0bc53-17b3-4431-906f-dd39a8d72742  /media/music      ext3    defaults
#
UUID=B21065BB106586E7                      /media/movies                 ntfs    defaults
#
UUID=be438828-f9a4-43dc-9fa1-f64f73edd694  /media/software   ext4    defaults
#
UUID=665fabac-327c-44f6-8d9d-a1f5501aadbf  /media/stories       ext3    defaults
#
UUID=2af976de-54be-4fd0-a1fd-0eb5b3fb3f5a  /media/video         ext3    defaults
« Laatst bewerkt op: 2011/05/02, 00:12:18 door elendil »

-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Re: schijven op het buroblad en d-conf is foetsie
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/01, 21:04:31 »
Misschien vind je het niet omdat het gconf-editor is...
Druk ALT+F2 en tik bovenstaande in...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline elendil

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/01, 21:32:05 »
Misschien vind je het niet omdat het gconf-editor is...
Druk ALT+F2 en tik bovenstaande in...
Die was er inderdaad nog wel :)
Ik heb inmiddels de oplossing (terug) gevonden. dconf editor was te installeren via http://www.webupd8.org/2011/04/how-to-remove-mounted-drives-from.html en die had ik gebruikt om de drives uit de launcher te verwijderen.
Ik moest inderdaad gconf-editor gebruiken om bij apps -nautilus - desktop: volumes_visible de schijven van het buroblad te halen.

Heb ik alleen nog de vraag; kan ik m'n fstab zo laten staan of moet ik hem aanpassen?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/01, 23:06:04 »
Veel eenvoudiger is het je schijven elders aan te koppelen, onder /mnt. Dan worden ze niet getoond op de desktop, maar worden andere verwijderbare schijven wel nog getoond op de desktop. Zoals je het nu gedaan hebt, worden schijven nooit meer op de desktop getoond (is natuurlijk OK als het net dat is wat je wil).

Offline elendil

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/02, 00:11:45 »
Klopt vanadium, ik benader ze altijd vanuit nautilus.