Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) Upgrade naar 11.04 SLECHT !!!  (gelezen 2327 keer)

Offline gcs100

• Lid
(OPGELOST) Upgrade naar 11.04 SLECHT !!!
« Gepost op: 2011/04/29, 21:04:08 »
P.c. compleet leeggemaakt met een cd-tje met "KILLDISK"
Ubuntu 11.04 nieuw geïnstalleerd en update's binnengehaald.
Werkt weer als een tierelier !!!

-------------------------------------------------------------------------------------------
Oorspronkelijk bericht:

Heb een upgrade van 10.10 naar 11.04 gedaan.

Helaas is de upgrade minder geslaagd dan ik dacht.

Opstarten is langzamer geworden en af en toe hapert mijn pc.

De muis hapert ook regelmatig.

Dit topic heeft mij een half uur gekost met 3 keer herstarten !!!

Wie weet een oplossing voor dit probleem ???

« Laatst bewerkt op: 2011/05/03, 17:49:48 door gcs100 »
Groeten Guillaume.

Offline emiel1976

• Lid
Re: Upgrade naar 11.04 SLECHT !!!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/29, 21:07:03 »
Ik zou persoonlijk een herinstallatie doen en niet updaten.

Zijn je drivers allemaal geüpdatet?

« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/29, 21:13:50 »
Wat je eerst nog kunt proberen is om je videokaartdriver te verwijderen via Synaptic en dan weer te installeren.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/29, 21:17:40 »
Ik heb ook diverse keren een bevroren muis gehad na het starten 11.04 maar ik heb een keer de usb aansluiting van de muis ontkoppeld en weer opnieuw aangesloten, de muis werkte direct en volgens mij is het probleem nu opgelost.

Offline DroKZ

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/29, 21:38:44 »
Ik moet inderdaad toegeven dat het opstarten een stuk trager is dan bij 10.10. Helaas nog geen tijd gehad om uit te zoeken waardoor het misschien kan komen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/29, 21:41:41 »
Een schone herinstallatie lijkt me de beste aanpak. Heb je daarna nog problemen, dan maakt dat de probleemoplossing een stuk makkelijker....
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Tip: een schone installatie van een nieuwe Ubuntuversie, is altijd verstandiger dan opwaardering van een oudere Ubuntuversie. Dat geldt trouwens voor alle besturingssystemen, niet alleen voor Ubuntu.

« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/29, 21:48:57 »
pjotr +1
doe altijd een schoone installatie

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/29, 22:10:28 »
De oplossing voor je muisprobleem is (tijdelijk) een ps/2  aansluiting gebruiken volgens mij.   Overigens: de upgrade naar 11.04 ging bij mij probleemloos (zoals gewoonlijk)

Offline h2o

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/30, 08:52:03 »
Tip: een schone installatie van een nieuwe Ubuntuversie, is altijd verstandiger dan opwaardering van een oudere Ubuntuversie. Dat geldt trouwens voor alle besturingssystemen, niet alleen voor Ubuntu.
Kletskoek! Laatst nog een aantal Debian systemen opgewaardeerd van Lenny naar Squeeze. Moeiteloos en de systemen draaien stabiel en snel. Allemaal verschillende hardware overigens. Debian staat hier overigens goed om bekend dat je heel makkelijk en stabiel van versie kunt ruilen.
Gisteren nog de laptop waarmee ik nu typ van Squeeze naar Wheezy overgezet. Alles werkte meteen. Alleen voor Virtualbox moest ik een kleine aanpassing maken. Stond goed gedocumenteerd op de website van Virtualbox en dat had betrekking op kernel 2.6.38 en nog niet eens op Debian zelf. Maar nooit hardwareproblemen gehad.

Op het Debian-forum lees ik wel eens van en over personen die al jaren (> 10 jaar en zelfs > 15 jaar) met dezelfde installatie werken. Die migreren ze dan naar een nieuwe versie. Als er een nieuw systeem komt zetten ze dat met dd over naar de nieuwere laptop/computer. Die hebben maar één keer een installatie uitgevoerd  en alleen maar bijgewerkt en opgewaardeerd.

Hoe dat bij OpenSuSE en Fedora zit weet ik niet. Wat ik wel weet is dat Ubuntu hierom 'enigszins' *) berucht is. Maar dat heeft meer te maken met de halfjaarlijkse nieuwere versie. Dat kan nooit goed zijn uitgetest, zeker niet als er ook allerlei nieuwigheden bijkomen.
Voor Ubuntu klopt jouw tip van een nieuwe installatie wel, maar zeker voor Debian moet je hier een uitzondering maken. Heb je trouwens wel eens met Debian gewerkt, laat staan een migratie uitgevoerd?

*) Let op de quotes!
« Laatst bewerkt op: 2011/04/30, 08:58:07 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline tigger

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/30, 09:29:33 »
De beste oplossing is een verse installatie van 10.10.
Ik heb ook eerst een upgrade gedaan en daarna ook verse install van 11.04, maar mijn laptop werd traag >15 min voor een boot (<3min voor 10.10) en de cpu load lag veel en veel te hoog ( 0 - 10 % system idle in ruststand.)
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline Tom

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/30, 10:01:53 »
Bij de ene gaan upgrades keer op keer goed en bij andere keer op keer mis.
Tsja heeft waarschijnlijk ook met de configuraties te maken bij sommige wordt hun systeem zo veranderd en geconfigureerd ,dat bij een upgrade het systeem niet meer kan volgen ... en dan heb je de rotzooi geldt ook dikwijls met die PPA packages die sommige er op gooien.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/30, 10:02:45 »
De beste oplossing is een verse installatie van 10.10.
Ik heb ook eerst een upgrade gedaan en daarna ook verse install van 11.04, maar mijn laptop werd traag >15 min voor een boot (<3min voor 10.10) en de cpu load lag veel en veel te hoog ( 0 - 10 % system idle in ruststand.)

Dan is er iets niet goed.
Ik heb er geen last van. Bij mij start hij gewoon snel op en het verbruik is niet meer dan dat bij 10.10 was.
ik start binnen een minuut op. 15 minuten is wel heel erg traag.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/30, 11:48:49 »
@h2o: geen kletskoek, maar zoete koek, verstrekt door de ouwe stomp. :D

Oftewel: "frontsoldatenwijsheid". In het beste geval werkt bij een opgewaardeerde oudere versie alles goed, maar hou je sowieso toch vervuilingsresten van de vorige versie. In het slechtste geval krijg je rare storingen. Bijvoorbeeld door conflicterende configuratiebestanden of verouderde PPA-meuk, zoals Wanda al zei.

Gooi er twee uurtjes werk tegenaan en doe even een schone installatie van de nieuwe versie (half uur installeren, anderhalf uur afwerken). Tijdinvestering van niks, en je eindigt met een mooi glanzend-schoon besturingssysteem.

Zal bij Debian niet veel anders zijn, dat voel je op je boerenklompen aan.

« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/30, 12:04:12 »
Training on the job....
Ik heb ze allebei op mijn systeem uitgeprobeerd, upgrade en verse install.
van 10.10 naar 11.04 en een verse install van 11.04.
Doe mij maar een verse install. Ik ben overtuigd.
Xubuntu 15.04

Offline h2o

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/30, 13:19:52 »
<knip>
Gooi er twee uurtjes werk tegenaan en doe even een schone installatie van de nieuwe versie (half uur installeren, anderhalf uur afwerken). Tijdinvestering van niks, en je eindigt met een mooi glanzend-schoon besturingssysteem.
<knip>
Zal bij Debian niet veel anders zijn, dat voel je op je boerenklompen aan.
Debian: een half uurtje met een versie upgrade. Tijdwinst anderhalf uur ;)
Maar je zou Debian eens moeten proberen, en dan niet via Virtualbox maar de real thing. Je zult versteld staan hoe dat werkt. Daar heb je echt geen klompen voor nodig. Maar als je het niet probeert, dan moet je ook geen advies geven want het klopt gewoon niet.
Je moet nooit voor een ander praten als je er zelf nooit mee hebt gewerkt.

In het verleden heb ik wel met Ubuntu gewerkt, heel veel zelfs. Maar een dist-upgrade is gewoon flop. Dan kun je inderdaad beter een nieuwe installatie uitvoeren. Daar heb je gelijk in.
Echter, Debian is toch echt een andere categorie. Dit ter nuancering van je opmerking dat het bij andere besturingssystemen (lees: ook andere Linux distributies) hetzelfde geldt als bij Ubuntu.
En ik mag aannemen dat een FreeBSD klant ook niet iedere keer een nieuwe installatie gaat doen. Die upgrade het systeem ook.
Er zijn zelfs Linux distributies die uitsluitend Rolling Release zijn, zoals Gentoo, Sabayon, Arch, Sidux en Debian Unstable en Testing die maar eens hoeft te installeren en daarna alleen maar moet bijwerken. Die kennen dat versie upgraden niet eens.

Maar jij hebt toch ook OpenSuSE ervaring? Upgrade jij die dan wel, of voer je dan een nieuwe installatie uit?
« Laatst bewerkt op: 2011/04/30, 16:32:54 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex