Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Meerdere vensters in de Launcher van 11.04  (gelezen 1173 keer)

[OPGELOST] Meerdere vensters in de Launcher van 11.04
« Gepost op: 2011/04/30, 14:34:02 »
Is er iemand die weet hoe ik in 11.04 makkelijk kan schakelen tussen verschillende vensters
(bijvoorbeeld meerdere keren firefox open).

om een of andere reden (ik ga ervanuit dat het met opzet is)
werkt het switchen met alt+tab niet.
en in de launcher zie ik maar 1 icoon staan.

ik minimalizeer nu keurig het venster om de onderliggende vensters te bekijken..
beetje vervelend!
« Laatst bewerkt op: 2011/04/30, 19:16:48 door arnoldnijboer »

Re: Meerdere vensters in de Launcher van 11.04
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/30, 15:01:18 »
Als het goed is en je klikt op de launcher verschijnen daaronder de andere geopende programma's (vensterselectiemenu)
Om te wisselen tussen programma's die op de werkbalk als knoppen werken, kies je vensterlijst
Kijk eens onder Systeem>Voorkeuren>Sneltoetsen of de juiste combinatie nog ingesteld is.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/30, 15:10:00 »
Is er iemand die weet hoe ik in 11.04 makkelijk kan schakelen tussen verschillende vensters

dit kun je in de launcher op 2 manieren doen.
Bij FF kun je rechtermuisknop gebruiken maar dit werkt niet bij alle programma's.
Midden muisknop klikken op FF of wat je nog extra wilt openen.

ik minimalizeer nu keurig het venster om de onderliggende vensters te bekijken..
beetje vervelend!

Dat klopt. alt+tab laat alleen zien wat op dat venster open staat.
Als je meerdere programma's hebt open staan op meerdere bureaubladen en je wilt ze allemaal zien dan moet je Super + W gebruiken. (Super is de Windows toets)
Als je meerdere FF vensters bijvoorbeeld hebt open staan en je wilt daartussen snel wisselen, dan kun je dat door alt + tab doen maar dan zie je alles wat op dat bureaublad open staat.
Wil je dus alleen de FF vensters zien dan klik je gewoon in de launcher op het FF icoon.
Er staan dan ook meerder witte 3 hoekjes aan de linkse kant van het icoon.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/30, 15:11:04 »
Als het goed is en je klikt op de launcher verschijnen daaronder de andere geopende programma's (vensterselectiemenu)
Om te wisselen tussen programma's die op de werkbalk als knoppen werken, kies je vensterlijst
Kijk eens onder Systeem>Voorkeuren>Sneltoetsen of de juiste combinatie nog ingesteld is.

Die staat goed ingesteld maar Unity werkt iets anders waardoor een aantal sneltoetsen ander functies hebben gekregen.

« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/30, 15:55:50 »
Bij FF kun je rechtermuisknop gebruiken maar dit werkt niet bij alle programma's.
Midden muisknop klikken op FF of wat je nog extra wilt openen.
Mijn rechtermuisknop doet niks in de launcher.
ik krijg een menutje te zien met "firefox webbrowser","in starter vastzetten" en "afsluiten".
de middelste knop opend inderdaad een nieuw venster.

Dat klopt. alt+tab laat alleen zien wat op dat venster open staat.
Als je meerdere programma's hebt open staan op meerdere bureaubladen en je wilt ze allemaal zien dan moet je Super + W gebruiken. (Super is de Windows toets)
Als je meerdere FF vensters bijvoorbeeld hebt open staan en je wilt daartussen snel wisselen, dan kun je dat door alt + tab doen maar dan zie je alles wat op dat bureaublad open staat.
Wil je dus alleen de FF vensters zien dan klik je gewoon in de launcher op het FF icoon.
Er staan dan ook meerder witte 3 hoekjes aan de linkse kant van het icoon.
alt+tab doet bij mij helemaal niks.. nergens..
de Super+W combi doet ook niks. alleen de Super knop laat nummers zien in de launcher.
Super+7 is bij mij dus FF.

volgens mij wat jij vensterselectiemenu noemt. heet in real life de launcher.. of vergis ik me.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/30, 16:10:12 »
Ik bedoel de linker balk met iconen.
Ik gebruik het menu bijna niet. Ik doe alles met de zij balk, sneltoetsen en AWN balken.
Het menu is onoverzichtelijk en je moet veel klikken voor je hebt wat je wilt hebben.

Als Super W en dergelijke niet werkt dan moet je dit instellen.
Wel raar want het zou moeten werken zonder in te stellen.
Heb je CompizConfiguration geïnstalleerd?

Voor de sneltoetsen in te stellen, moet je doen wat Gijsbert zegt.

Je kunt het ook snel vinden door Super toets in te drukken. Daarna opent hij het menu en dan typ je sne in. je ziet dan het sneltoetsen icoon.
Daar kun je alles instellen.

Hier wat bureaubladen met alle sneltoetsen er op.
http://www.webupd8.org/2011/04/ubuntu-unity-keyboard-shortcuts.html

Als je de supertoets ingedrukt houd, dan zie je de nummer zoals je al zij. Super plus 1 van de nummers opent dat programma.
Super + S laat je desktops zien en Super + D laat je desktop zien.

« Laatst bewerkt op: 2011/04/30, 16:13:34 door emiel1976 »

« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/30, 16:25:20 »
Ik bedoel de linker balk met iconen.
Ik gebruik het menu bijna niet. Ik doe alles met de zij balk, sneltoetsen en AWN balken.
Het menu is onoverzichtelijk en je moet veel klikken voor je hebt wat je wilt hebben.
idd. die bedoel ik ook.
helemaal met je eens trouwens over dat andere menu. mega onoverzichtelijk!

Heb je CompizConfiguration geïnstalleerd?
Ja.

Je kunt het ook snel vinden door Super toets in te drukken. Daarna opent hij het menu en dan typ je sne in. je ziet dan het sneltoetsen icoon.
bij mij 2x snel op de Super toets drukken...
maargoed ik heb het nagekeken. staat allemaal goed ingesteld.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/30, 16:35:38 »
Ok dan zou het moeten werken.
Bij mij werkte in de Beta niet alles maar na een herinstallatie met de officiële versie werkt nu alles perfect.

Wel apart dat het niet werkt.

« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/30, 17:22:20 »

volgens mij wat jij vensterselectiemenu noemt. heet in real life de launcher.. of vergis ik me.

Bij de launcher zie je maar een icoon, als je er op klikt zie je eronder meerdere icoontjes. Bij het vensterselectie menu zie je knoppen? naast elkaar.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/30, 18:38:06 »
Dat blijkt bij jou toch anders dan bij mij

Dat je één icoon ziet, onafhankelijk van het aantal geopende vensters, klopt. Het aantal vensters dat is geopend wordt aangeduid links van het icoon in de launcher met een pijltje als er één venster is, kleine lijntjes als er meer zijn.

Als ik in Firefox meerdere vensters open, dan werkt schakelen tussen die vensters met Alt+Tab wel.

Schakelen via Alt+Tab is de "oude" manier, die nog steeds zou moeten werken.

* Verder kan je op het firefox icoon klikken (of - bij mij - Super+2 indrukken). Hierdoor komen alle instanties van firefox naar voor. Is het actieve venster gemaximaliseerd, dan zal je de andere vensters niet zien, uiteraard. Door nog eens te klikken op het ff icoon (of super+2), worden alle actieve vensters van alleen firefox gespreid op de desktop. Met de pijltjestoetsen gevolgd door <enter> of door een klik kies je het gewenste venster.

* Je kan ook super+w kiezen: nu worden de windows van alle actieve applicaties uitgespreid, en via klik of pijltjes + enter ga je weer naar het gewenste venster.

Citaat van: Gijsbert
Bij de launcher zie je maar een icoon, als je er op klikt zie je eronder meerdere icoontjes. Bij het vensterselectie menu zie je knoppen? naast elkaar.
Dat herken ik niet: als ik op de launcher op het icoon klikt, dan komen eronder geen andere iconen. Wat je met het vensterselectie menu bedoelt, snap ik ook niet. (We spreken toch wel over hetzelfde besturingssysteem, ubuntu 11.04  XD )

« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/30, 19:16:31 »
okey heb het gefixt.

zat in de compiz instellingen. (zoals emiel al een keer suggereerde)
moest even de applicatie wisselaar aanzetten (of voor extra special effects de ring switcher)

duss.. toch allemaal bedankt voor de hulp en suggesties!