Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: windows exe bestand niet werkend te krijgen  (gelezen 2397 keer)

Offline koebel

• Lid
windows exe bestand niet werkend te krijgen
« Gepost op: 2011/04/27, 16:19:32 »
Hallo, beste mensen. Heb ubuntu 11.04 en wil een programma vanaf een cd werkend krijgen. Dat progje moet even opgestart worden via een exe bestand. Heb al van alles via wine gedaan, maar krijg de reactie dat ik geen rechten kan krijgen en dat het een alleen lezen bestand betreft. Als ik de rechten wil veranderen en onderaan een vinkje plaats om het programma te starten / te installeren wordt dat voortdurend geweigerd. Kan ik hier iets mee of gaat het helemaal niet ?
Groetjes Ton 

Re: windows exe bestand niet werkend te krijgen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/27, 17:28:22 »
Je kunt die rechten niet geven, omdat je niet kunt schrijven op de cd, en dus de rechten niet kunt opslaan.

Kopieer de inhoud van de CD eens naar een mapje op je harde schijf, dan kun je de rechten wel goed zetten.

Offline wowo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/27, 18:52:59 »
Om een cd met een Windowsprogramma via Wine werkend te krijgen is het gelukkig niet nodig om deze cd naar je computer te kopiëren en vervolgens de rechten van het .exe bestand uitvoerbaar te maken.
Ga achtereenvolgens naar:
> Wine
> Wine programma's verwijderen
> Om een programma te installeren vanuit een diskette, CD-ROM, of uw harde schijf klik op (de knop) "installeren"

Vind het zelf echter vrij onlogisch dat je via "Wine programma's verwijderen" Windows programma's vanaf een CD-ROM kunt installeren, maar het werkt gelukkig wel. ;)
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/27, 18:55:54 »
Hé, da's een goeie!

Offline koebel

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/27, 23:45:53 »
Hallo, wowo, heb gedaan wat je schreef, maar er is geen leven te krijgen in de cd-rom. Het exe bestand is onvindbaar/ staat wel op het bureaublad, maar als ik naar wine ga wat je schreef dat ik moest doen, is het niet te vinden. Dus dat installeren gaat niet. Heb ik iets fout gedaan ? Geren idee. Graag wat support, als je me tenminste kunt helpen. De rechten kan ik niet wijzigen want het betreft hier een alleen lezen bestand. Kan er verder niets mee. Als ik de cd in de speler doe, wordt die herkend en verschijnt het logo om op te starten op het bureaublad. Bij het aanklikken krijg ik te zien dat het geen executeble is. Begrijp er niets van. Gr. Ton

Offline wowo

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/28, 00:14:07 »
Als je op installeren klikt krijg een verkenner te zien en dan is het .exe bestand op je cd als volgt te vinden:
Zoek in root directory= /
en kijk vervolgens in de map "media"

Een CD-ROM wordt nl in Ubuntu automatisch gemount in de map media.
De gebruikte CD krijgt een map-naam die hoort bij de CD.
Het .exe bestand aanklikken die in die map staat.

Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb.

ps Tijdens een installatie kan het altijd nog fout gaan: onder Wine kan je namelijk niet alle Windows programma's werkend krijgen ..
Zelf heb ik dan ook een aantal programma's van CD-ROM werkend gekregen (bv ooit MS Office Word), maar andere programma's kreeg ik niet geïnstalleerd. Op de website van Wine staat een database waar je vaak ook de nodige info kan inzien. (AppDB http://appdb.winehq.org/; je kan via het search venster zoeken op programma-naam)
« Laatst bewerkt op: 2011/04/28, 00:28:23 door wowo »

Offline koebel

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/28, 12:26:10 »
Hoi wowo,heb gedaan wat je schreef en het werkt, dat wil zeggen de exe is geinstalleerd, maar bij het opstarten via wine-programmaś
zie ik de cd staan bij progranmma's. Als ik dan die link aankliek krijg ik een error 429, ActiveX component can't create object. Met andere woorden ik heb dan ActiveX nodig. Hoe gaat dat ? Gr. Ton

Offline Mshraks

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/28, 12:43:55 »
Wellicht is het een stuk handiger als je even vermeld om welke apps het gaat.
Hoogstwaarschijnlijk werkt het gewoon niet onder Wine zoals met vele programma`s het geval is.
Het is tenslotte maar een emulator en geen volledige toepassing om Windows programma`s volledig te laten werken onder Linux. ;)
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51

Offline wowo

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/28, 13:06:44 »
Wellicht is het een stuk handiger als je even vermeld om welke apps het gaat.
Hoogstwaarschijnlijk werkt het gewoon niet onder Wine zoals met vele programma`s het geval is.
Het is tenslotte maar een emulator en geen volledige toepassing om Windows programma`s volledig te laten werken onder Linux. ;)
Ben ik helemaal mee eens, als namelijk in de DB van Wine staat dat het niet werkt zal je dat een hoop verloren moeite kunnen besparen (met de app naam zou je ook natuurlijk in Google kunnen zoeken of mensen dit programma werkend hebben gekregen onder Wine)

ActiveX zou je kunnen installeren via Winetricks (zie Wiki Wine). In dit forum zijn echter een hoop mensen allergisch voor ActiveX. ;) Is namelijk "verre van veilig".

Offline koebel

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/28, 16:16:17 »
Hallo het betreft hier een cd rom van campinggids ACSI, die gemaakt is voor windows. Heb ook op de winetrics gekeken, iets gedownload, maar nog steeds werkt het niet. Kan wel opstarten, maar dan komt de fout error, geen activex beschikbaar. Ton

Offline wowo

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/28, 16:26:08 »
Ben bang dat het niet gaat lukken onder Wine met deze CD.
Als je zoekt op "campinggids" in dit forum komen er een aantal verhalen te voorschijn van mensen die het geprobeerd hebben maar zonder resultaat.
De enige oplossing is dan toch een echte Windows pc gebruiken of Windows virtualisatie mbv bv VMware.
Zelf heb ik helaas nog 1 programma voor mijn TomTom Via, waarvoor ik mijn Windows XP (dualboot) nog steeds heel af en toe moet gebruiken.