Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Index maken van backup bestanden  (gelezen 2363 keer)

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
Index maken van backup bestanden
« Gepost op: 2011/04/18, 10:15:57 »
Momenteel maak ik backups op deze manier:

1. Mappen ter grootte van een dvd (4.3 GB): dvd001, dvd002 etc.
2. Deze mappen brand ik op een dvd én ik backup ze naar een externe schijf.

Nu is mijn eerste externe schijf vol en bevat zo'n 220 mappen, van dvd001 t/m dvd220.
Stel dat die schijf kapot gaat, dan heb ik natuurlijk alles nog op dvd staan. Maar hoe vind ik dan nog mijn gegevens terug?
Ik zou dus een programmaatje moeten hebben dat een index kan maken van alle mappen en deze opslaat als doorzoekbare lijst en eventueel die lijst ook kan uitprinten. Bestaat er zoiets voor Linux en/of hebben jullie nog tips voor me?
JackTummers.nl

Re: Index maken van backup bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/18, 17:42:18 »
Je zoiets relatief eenvoudig in de terminal doen. Doe eens het volgende
Code: (Terminal) [Selecteer]
ls --help
ls -R /pad/naar/bestanden/waarvan/je/de/structuur/wilt/weten
Je ziet bij de 1e wat je allemaal aan opties hebt, je zou dus ook bijvoorbeeld
ls -R -l /pad/naar/bestanden/waarvan/je/de/structuur/wilt/weten
Het is maar wat je wilt. Waarschijnlijk wil je het ergens opslaan. Je kunt de output van een programma als volgt naar een bestand schrijven:
ls -R -l /pad/naar/bestanden/waarvan/je/de/structuur/wilt/weten > outputbestand.txt

Dat is dan een gewoon tekstbestand, die je met bijvoorbeeld Gedit kunt openen en bijvoorbeeld afdrukken, of met Ctrl+F doorzoeken. Je zou het bestand ook op een dvd, usb-stick, cd-rom of wat dan ook kunnen opslaan. Desnoods ergens op internet...

Als je het commando vaak moet uitvoeren kun je hem opslaan in een tekstbestandje. Je maakt een nieuw testbestandje in Gedit, zet daar op 1 regel je commando in, en slaat hem ergens op. Vervolgens ga je in de bestandsbeheerder naar die map, doe je rechtermuisknop op het bestand, en kies je bij Eigenschappen > Rechten voor "Uitvoeren van bestand toestaan". Als je nu op het bestand dubbelklikt kun je kiezen voor "Uitvoeren in terminalvenster".
« Laatst bewerkt op: 2011/04/18, 17:43:54 door overdenkamp »

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/18, 18:44:52 »
Volgens mij zit er in ubuntu een programma waar je je harde schijven en dvd's kunt indexeren.
Op database gaan zoeken denk ik. Ik zie er zo 3 staan die dit kunnen.
Naam ben ik vergeten.

Zoiets heb ik vroeger ook gezocht, maar ik moest er ook bij hebben dat het programma bij nieuwe files, ook kon zeggen of ik deze al heb. Bijv bij dubbele foto's. Niet gevonden dus.
Om dubbele files te vinden gebruik ik doublekiller(betaal versie, ja betaald, is een windows programma), hier zit een kleine database bij om dubbele te vinden dmv crc check, dus om snel dubbele te vinden bij nieuwe files.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/18, 18:51:32 door jan11000 »

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/25, 10:39:27 »
Ls werkt al heel aardig, kan zelfs commagescheiden bestanden afleveren, alleen niet zoals ik die graag zou willen hebben: pad,bestandsnaam,type,grootte. Een database zou handiger zijn, maar heb ik tot nu toe niet weten te vinden. Heeft Nautilus geen leuke extensie op dit gebied?
JackTummers.nl

Offline rja

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/25, 18:17:20 »
Ik gebruik gewoon locate op de commandline voor zulke dingen.

Die werkt alleen op basis van bestandsnaam.

https://help.ubuntu.com/community/FindingFiles#locate

Je hebt ook tracker , tracker-gui installeren via Synaptic en dan configureren via Systeem, Voorkeuren, Zoeken en indexeren, uitloggen en opnieuw inloggen om de index op te bouwen, ook op bestandsnaam.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/25, 19:31:26 »
Gnome Catalog is een voorbeeld van wat je zoekt. Kijk eens, zoals gezegd, in Ubuntu Software Center voor andere mogelijkheden.

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/25, 22:35:54 »
Gnome Catalog klinkt als wat ik zoek. Ik ben nu namelijk bezig met mijn tweede backup disk voor met name foto's en wil die eerste niet constant aangekoppeld hebben. Een database is dan erg handig. Bedankt voor de tip(s)!
JackTummers.nl

« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/25, 23:08:33 »
Waarom heen tweede HD in plaats van een DVD ?
Sneller, zekerder, goedkoper,...

Synchroniseren met Krusader.
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/26, 09:17:14 »
Ik heb al drie hd's in mijn kast zitten en vier externe disks ;) Het gaat me erom dat ik die externe disks niet altijd aangekoppeld hoef te hebben. Ze staan in een kast en als ik eens moet zoeken naar een bepaalde foto wil ik weten waar en in welke map ik die dan kan vinden.
Met het maken van backups op dvd's stop ik als de ssd's betaalbaarder worden. Voorlopig doe ik het zo: mappen dvd001 t/m dvd200 op een externe disk, en die mappen komen dus overeen met gebrande dvd's. Van hele goede kwaliteit, dus die dvd's zijn ook redelijk zeker. :)
JackTummers.nl

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/26, 10:00:57 »
Ik heb al drie hd's in mijn kast zitten en vier externe disks ;) Het gaat me erom dat ik die externe disks niet altijd aangekoppeld hoef te hebben. Ze staan in een kast en als ik eens moet zoeken naar een bepaalde foto wil ik weten waar en in welke map ik die dan kan vinden.
Met het maken van backups op dvd's stop ik als de ssd's betaalbaarder worden. Voorlopig doe ik het zo: mappen dvd001 t/m dvd200 op een externe disk, en die mappen komen dus overeen met gebrande dvd's. Van hele goede kwaliteit, dus die dvd's zijn ook redelijk zeker. :)
Ik heb absoluut geen vertrouwen meer in de duurzaamheid van zelfgebrande CD's of DVD's. Werken met harde schijven voor backups is oneindig veel handiger en sneller.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/27, 13:04:07 »
Hier wordt melding gemaakt van Basenji voor het indexeren van media: http://www.webupd8.org/2011/04/basenji-08-tool-to-index-your-cdsdvds.html

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/27, 13:10:13 »
Super! En toeval dat je dit nu net tegenkomt? ;)
Ik ben het met je eens dat dvd's niet volledig betrouwbaar zijn. Ik gebruik wel dvd's van Taiyo Yuden en heb hier nog nooit een miskleun tussen gehad, en dvd's van jaren terug doen het nog steeds goed. Een backup op alleen maar hd's zou kunnen, maar dat betekent dan wel steeds twee identieke dvd's, want alles alleen maar op één hd vind ik héél erg eng. Dan liever een of twee dvd's die het na verloop van tijd niet meer doen dan in een keer alls kwijt.
JackTummers.nl

Offline Parleur

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/27, 22:25:52 »
beste mensen
dit topic is inmiddels uitgebreid van het indexeren van data naar het opslaan en het synchroniseren ervan.
Wellicht kunnen jullie gebruikmaken van mijn ervaring daarin.
Apart indexeren doe ik niet omdat ik een met verschillende losse HDD's werk en een boomstructuur aangelegd heb naar chronologie en evenement of onderwerp.
Iedere filemanager heeft een goede at random zoekfunktie (daar wordt automatisch voor geindexeerd) voor het geval het met  bovenstaande niet te vinden is.
Het gaat over circa 2 TB audio, video, officebestanden en backup images van verschillende computers en besturingssystemen.
Verder vind ik dat 1 backup geen backup is dus heb ik alles dubbel op meerdere portable Hdd's waarbij het onderscheid al wordt gemaakt voor de verschillende bestandsvormen. De sets bewaar ik op verschillende plaatsen in huis ter eliminatie van mogelijk onheil van buiten af.
Van tijd tot tijd synchroniseer ik beide sets met DirDiff uit het Ubuntu softwarecentrum, een zeer krachtig en compact programmaatje.
Dubbele bestanden, en meer funktionaliteit, zijn perfekt te vinden met FSlint, ook uit de repositories.
In Windows was ik groot fan van TotalCommander die al deze funktionaliteit in zich heeft. Een van de eerste acties bij de overgang naar Ubuntu 6 jaar geleden was het zoeken naar vergelijkbare gereedschappen voor deze bewerkingen.

Theo

Offline rja

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/27, 22:54:49 »
Als ik dingen op dvd zou branden.

Wie ik niet kwijt wil, zou ik par2 toevoegen, zoals bij postings op Usenet.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/28, 09:25:54 »
Er bestaat zoiets als dvdisaster: http://dvdisaster.net/en/ Hiermee schrijf je op een volgende DVD recovery informatie, die de kans verhoogt dat je alle data kan recupereren op de vorige dvd, mocht die leesfouten gaan vertonen.