Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: Engels talige versie Gimp installeren  (gelezen 4228 keer)

Opgelost: Engels talige versie Gimp installeren
« Gepost op: 2011/04/15, 21:25:40 »
Hallo, ik wil graag een engelstalige versie van Gimp installeren. Hoe kan ik dat doen?

De versie van Gimp via Synaptic en het sofwarecentrum is in het Nederlands.

Wie heeft een tip? Bij voorbaat dank. Groeten Tomatito.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/21, 09:35:12 door tomatito »
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Engels talige versie Gimp installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/15, 21:34:03 »
start GIMP eens via de commandline (Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster) met het volgende commando:
LANG=en gimp

Op deze manier kun je ook andere programma's in het engels starten, of in elke andere taal die geïnstalleerd is
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Engels talige versie Gimp installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/15, 22:16:21 »
Hey bedankt! Inderdaad in het Engels. Wel zo handig als ik tutorials in het Engels bekijk. Volg ze ook wel eens in het Duits. Kan dit nu zelf aanpassen. Mijn hiervoor geïnstalleerde versie blijft in het Nederlands. Handig.

Groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Re: Opgelost: Engels talige versie Gimp installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/21, 09:37:27 »
Nog een vraagje: weet je misschien ook hoe ik het thema van Gimp kan aanpassen?

Zoals in dit filmpje is te zien voor Windows:

http://www.youtube.com/watch?v=fFBFXoohAdg&feature=fvsr

Groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/21, 11:19:12 »
Het thema veranderen zoals in het filmpje zal niet gaan lukken. Om GIMP op windows te draaien wordt ook GTK (Grafische interface waar bijna alle Gnome applicaties in geschreven zijn) geïnstalleerd. Het thema wat gedownload wordt is een GTK thema.

Als je het GTK thema op Ubuntu vervangt, krijgen ook alle andere programma's dat thema. Mocht je het toch willen, het thema kan veranderd worden via Systeem -> Voorkeuren -> Uiterlijk
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/22, 22:20:08 »
Oké bedankt, duidelijk antwoord. Jammer dat ik het thema van Gimp niet kan veranderen zonder dat alles mee veranderd. Vind ik eigenlijk niks voor Ubuntu, een dergelijke beperking.

Groet Tomatito.
Ubuntu 18.04

« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/22, 23:06:30 »
Oké bedankt, duidelijk antwoord. Jammer dat ik het thema van Gimp niet kan veranderen zonder dat alles mee veranderd. Vind ik eigenlijk niks voor Ubuntu, een dergelijke beperking.

Groet Tomatito.
Gimp heeft dan ook helemaal geen themamogelijkheid. Aangezien Gimp op Windows een vreemde is met GTK+, lijkt het alsof je een Gimp-thema toepast, terwijl je in werkelijkheid het GTK+-thema aanpast. Dat is niet een fout van Ubuntu, maar een gevolg van het feit dat Ubuntu's desktop met GTK+ werkt. Dit heb ik ook al uitgelegd in een ander topic hierover.

« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/22, 23:26:47 »
hier kan je thema's voor the gimp linux vinden : http://gimpstuff.org/?xcontentmode=9827&PHPSESSID=oaarumzs

Maar euhm ik zou het niet weten of het werkt.

Proberen maar !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/22, 23:34:56 »

Groet Tomatito.

Wat ik in mijn vorige post heb geschreven is niet 100% waar. Ubuntu zou Ubuntu niet zijn als je dit niet zou kunnen, het is alleen niet via de grafische interface te doen en niet erg gebruikelijk. Ik het nog niemand zien gebruiken of over gehoord.

De methode lijkt heel erg veel op de methode die hierboven beschreven is om GIMP in het Engels te starten ipv Nederlands. De Variabele GTK2_RC_FILES is hiervoor verantwoordelijk.

LANG=en GTK2_RC_FILES=/usr/share/themes/Human/gtk-2.0/gtkrc gimp
In dit geval is 'Human' het thema waarmee het programma start. Een lijst van geinstalleerde thema's kun je vinden met het onderstaande commando. Nieuwe thema's installeren kan via Systeem -> Voorkeuren -> Uiterlijk
ls /usr/share/themes/

Wil je er een snelkoppeling naar maken, dan kun je het volgende commando gebruiken
bash -c 'LANG=en GTK2_RC_FILES=/usr/share/themes/Human/gtk-2.0/gtkrc gimp'

BRON: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=552074

Documentatie Terminal

« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/24, 03:59:22 »
Dank voor je antwoord.

1. Thema instellen via uiterlijke voorkeuren > alles veranderd mee (niet alleen Gimp)
2. Kies ik een ander thema, bijvoorbeeld Inverted:
Citaat
LANG=en GTK2_RC_FILES=/usr/share/themes/Inverted/gtk-2.0/gtkrc gimp
> dan veranderd het thema niet (getest).

Of mis ik nu iets in je uitleg? Heb je het zelf al eens geprobeerd?

Groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/24, 07:47:04 »
Met het Inverted theme inderdaad niet nee, al weet ik niet waarom.
Andere themes die ik geprobeerd heb werken wel :)

« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/24, 16:29:42 »
Ik heb nog maar eens ´Dust´ en Atlanta geprobeerd:

1. LANG=en GTK2_RC_FILES=/usr/share/themes/Dust/gtk-2.0/gtkrc gimp
2. LANG=en GTK2_RC_FILES=/usr/share/themes/Atlanta/gtk-2.0/gtkrc gimp

Als ik daarna Gimp open, zie ik geen veranderingen  ???

Welk thema heb jij gebruikt en met welke code?

Bij voorbaat dank! Groeten Tomatito.
Ubuntu 18.04

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/24, 20:55:31 »
Dust werkt bij mij maar half. Atlanta werkt bij mij ook helemaal niet. Geen idee waar het aan ligt

Documentatie Terminal