Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vervangende software  (gelezen 1826 keer)

Vervangende software
« Gepost op: 2011/02/13, 19:29:31 »
Windows van de computer afgekieperd.
Nu ben ik op zoek naar vervangende software voor Lightroom van Adobe, een PDF maker van JPG bestanden, een pasfotomaker Ik had (pasportphoto) en een tool om csv bestanden van de bank te kunnen lezen en gebruiken.

Wie heeft er ideeën?

Re: Vervangende software
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/13, 20:24:42 »
Adobe Lightroom → DigiKam, niet helemaal, maar DigiKam heeft wel een lichttafel-functie dus wel aardig gelijk :) Te installeren via Toepassingen → Ubuntu Softwarecentrum
JPG naar PDF → al gezocht in het Ubuntu Softwarecentrum?
Pasfotomaker → Kan met DigiKam
CSV-tool → KMyMoney, te installeren via het Ubuntu Softwarecentrum; als je 10.04 gebruikt, voeg dan eerst deze pakketbron toe via Systeem → Beheer → Softwarebronnen: ppa:claydoh/kmymoney2-kde4
want de versie van KMyMoney in 10.04 wordt niet meer ondersteund, en de versie in genoemde pakketbron wel.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/13, 21:02:42 »
JPG naar PDF → al gezocht in het Ubuntu Softwarecentrum?
convert foto.jpg foto.pdf
of: hoe eenvoudig kan het leven zijn.

Probeer ook eens: convert *.jpg foto.pdf

« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/13, 21:35:18 »
Ik kan al van JPG naar PDF wat ik nog mis is het samenstellen van een PDF document van bv meer dan 100 paginaś met JPG bestanden.

Rest ga ik proberen

Offline wowo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/13, 21:39:55 »
Een goede vervanger voor Lightroom kan het programma Darktable (http://darktable.sourceforge.net/) zijn.

Nog wel volop in ontwikkeling maar er is al prima mee te werken.
Het is helaas (nog?) niet in het Ubuntu software centrum om het te kunnen installeren.
Maar de website geeft aanwijzingen om een zgn paa toe te voegen aan Ubuntu waarna je Darktable via Synaptic pakketbeheer kan installeren.

Zie ook de instructie video's van Pascal de Bruijn die naast het gebruik van Darktable ook de installatie op Ubuntu behandelt.

Veel plezier naar de zoektocht van vervangende software. Velen zullen het hier beamen dat je vrijwel altijd goede en vaak betere vervangers kan vinden. Je hebt namelijk keuze uit een enorm aantal open source software programma's.

De meeste kan je eenvoudigweg uitproberen via het Ubuntu Software Centrum. Bevalt het, dan ga je het gebruiken. Bevalt het niet dan verwijder je het gewoon. Aan jou de keuze. ;)

Overigens kan je met de zoekfunctie in dit forum een aantal draadjes vinden met daarin links naar site's waar lijsten zijn gemaakt van mogelijke vervangers.
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

Offline wowo

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/13, 21:45:31 »
Ik kan al van JPG naar PDF wat ik nog mis is het samenstellen van een PDF document van bv meer dan 100 paginaś met JPG bestanden.
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met pagina's met JPG bestanden.
Bedoel je een tekst document van 100 pagina's met daarin jpg bestanden?
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/13, 22:41:52 »
Je kan pdfsam gebruiken voor het samenvoegen van een aantal PDF-bestanden (staat in in Ubuntu Software Center).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/13, 23:13:48 »
in openoffice kun je het ook om zetten naar pdf.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/14, 09:17:29 »
wat ik nog mis is het samenstellen van een PDF document van bv meer dan 100 paginaś met JPG bestanden.
convert *.jpg document.pdf

Ook mogelijk inderdaad: foto's inladen in bijvoorbeeld Draw, exporteren naar PDF.

Als je in Software Center zoekt op PF, vind je een aantal tooltjes, zoals pdfsam, om via een grafische interface  PDF bestanden samen te stellen.

« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/14, 09:45:24 »
Tnx
Al jullie tips ga ik uitproberen.
Waarom ik die vraag hier neerzet is omdat het aanbod nogal groot is en ik graag de ervaring van anderen gebruik.
En de namen geven niet altijd weer wat een tool aan mogelijkheden heeft.

« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/17, 19:26:00 »
LIeden

gaand weg komt men tot zaken en zo ben ik steeds een en ander aan het uitproberen.

Wat ik nu nog zoek en nog niet heb gevonden is een image of photo rizer, een progje dus waar ik met een klik op de knop al een x aantal fotoś kan verkleinen.

Wie ow wie

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/17, 19:32:07 »
LIeden

gaand weg komt men tot zaken en zo ben ik steeds een en ander aan het uitproberen.

Wat ik nu nog zoek en nog niet heb gevonden is een image of photo rizer, een progje dus waar ik met een klik op de knop al een x aantal fotoś kan verkleinen.

Wie ow wie
Phatch photo batch processor

« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/17, 19:47:57 »
LIeden

Wie ow wie
Phatch photo batch processor
Inderdaad. Kan in 1e instantie iets moeilijker lijken dan het is omdat je er veel meer mee kunt dan alleen dat.