Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST: Gparted werkt niet meer (crasht)  (gelezen 1636 keer)

OPGELOST: Gparted werkt niet meer (crasht)
« Gepost op: 2011/02/11, 15:38:16 »
Beste forumleden,

Ik zit met een aantal vragen:
1. Gparted werkt niet, start wel op maar crasht daarna en ik kan niet uitvinden waar het aan ligt. Is er een mogelijkheid om te zien waar het fout gaat?

2. Gebruikt de installatie vanaf  een usb stick ook Gparted? (zie hieronder installatie mislukt)

3. Moet ik mijn harde schijf op een bepaalde manier indelen? Ik heb voor het gemak windows eraf gehaald, de harde schijf is nu helemaal leeg.

Assertion (head_size <= 63) at ../../../libparted/labels/dos.c:662 in function probe_partition_for_geom() failed.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ik wil graag Ubuntu 10.10 naast windows 7 ultimate draaien op mijn Samsung n210 Netbook. Eerst wat specs van samsung

Intel atom (uit mijn hoofd 1,7 ghz)
2 GB ram
geen cd drive

Ik heb via de website van Ubuntu een opstart usb schijf gemaakt en daarop 10.10 gezet.
Vervolgens heb ik de Boot in de Bios aangepast zodat vanaf de usb opgestart kan worden. Ik kan Ubuntu wel live draaien maar het probleem ligt bij de installatie die ik wil uitvoeren op de harde schijf van mijn netbook.

Mijn harde schijf van 250 gb is als volgt opgedeeld, ik weet niet of het van belang is maar ik zet het toch maar neer:

C: ongeveer 100gb, gebruikt voor windows 7 ultimate
D: was ongeveer 100gb, heb nu via opslagbeheer teruggebracht naar 60gb waardoor 40gb vrije ruimte aan is gegeven.

Als ik Ubuntu wil installeren (zowel via de link in de liveview als rechtstreek vanaf de USB stick) dan kom ik niet verder dan "preparing to install" hij blijft daar niet echt hangen want ik kan wel overal op klikken.
Mijn eerste vraag is nu: is het normaal dat het zo lang duurt bij "preparing to install"? ik heb zojuist ruim 15 minuten gewacht maar hij kwam niet verder.

Daarnaast nog een andere vraag: Gparted werkt niet vanuit de ubuntu live view, is dat wel of niet van belang?

Overige info: heb al twee keer de USB stick geformateerd en er (na opnieuw downloaden) een nieuwe iso op gemaakt, volgens handleiding op Ubuntu.
De Ubuntu live view (als ik dat zo kan noemen) werkt verder wel perfect.
Ik heb genoeg vrije schijfruimte, een internetverbinding en netvoeding.

Alvast bedankt voor de reacties!

« Laatst bewerkt op: 2011/02/13, 15:32:20 door gebruiker1 »

Re: Gparted werkt niet meer (crasht)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/11, 21:47:18 »
Mijn harde schijf van 250 gb is als volgt opgedeeld, ik weet niet of het van belang is maar ik zet het toch maar neer:

C: ongeveer 100gb, gebruikt voor windows 7 ultimate
D: was ongeveer 100gb, heb nu via opslagbeheer teruggebracht naar 60gb waardoor 40gb vrije ruimte aan is gegeven.

Als ik Ubuntu wil installeren (zowel via de link in de liveview als rechtstreek vanaf de USB stick) dan kom ik niet verder dan "preparing to install" hij blijft daar niet echt hangen want ik kan wel overal op klikken.
Mijn eerste vraag is nu: is het normaal dat het zo lang duurt bij "preparing to install"? ik heb zojuist ruim 15 minuten gewacht maar hij kwam niet verder.
Als de zaak niet blokkeert is het verstandig om  'm eerst eens rustig uit te laten razen.
Afhankelijk voor welke installatie mode je gekozen hebt, moet er 100 GB (of minder) geformateerd worden naar ext3 of 4.
Dit zal wel even wat tijd in beslag nemen.

Daarnaast is het handiger eerst Win 7 te installeren en vervolgens Ubuntu i.v.m. Grub Dualboot.
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/12, 14:28:49 »
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gparted/+bug/710696

Citaat
If Verbatim Store'n'Go Pinstripe USB drive is mounted before starting gParted, gParted crashes after starting to scan for devices. If gParted is started before mounting the stick, everything works fine until you ask gParted to refresh devices at which point the program crashes without launching apport.

Lees een het bugreport door om te kijken of informatie overeenkomt met jou probleem.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/13, 15:32:00 »
Heb het opgelost, de foutmelding was inderdaad ongeveer hetzelfde als beschreven inhttps://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gparted/+bug/710696. Heb mijn USB stick uitgebreid geformatteerd (low level format) en opnieuw een opstartschijf gemaakt. De installatie verliep vervolgens vlekkeloos en Ubuntu werkt perfect nu :D
« Laatst bewerkt op: 2011/02/13, 15:35:22 door gebruiker1 »