Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat issues met Ubuntu 10.04 LTS op 'oude' desktop  (gelezen 657 keer)

Offline pluim003

• Lid
Wat issues met Ubuntu 10.04 LTS op 'oude' desktop
« Gepost op: 2011/01/30, 22:26:40 »
Nadat de voeding was overleden van onze ruim 4 jaar oude desktop een nieuwe gekocht. Boel weer aangesloten, maar met de Windows7-systeemschijf aangesloten wilde ie niet starten. Uiteindelijk met ALLEEN de systeemschijf aangesloten wel kunnen starten en nog wat data veiliggesteld. Daarna leek ook deze schijf het te begeven. Dus maar eens Ubuntu er op gezet. 10.04 LTS. Upgraden naar 10.10 gaat niet goed. Dan hangt ie bij het booten en zegt ie dat je de systeembeheerder moet inschakelen. Tja, dat ben ik natuurlijk zelf. ;-)

Dus vrolijk met 10.04 bezig. Op een intel core2 pc (6400, 2,13Ghz) met 4GB (volgens Ubuntu 3,1GB) geheugen.

Alleen als ik van gebruiker wil wisselen, blijft het beeld erg donker (behalve de muiscursor). Je ziet wel wat en kan ook wel hier en daar klikken, maar het is onleesbaar wat er staat. Heel maf.

Gwibber wilde ik ook weer configureren. Op de laptop (met 10.10) haalt ie netjes de Twitterinfo binnen maar hier kwam ik niet verder dan Facebook. Na wat Googelen moest ik wat updates gaan installeren. Dat gedaan en nu krijg ik als ik Gwibber opstart in het pulldownmenu van accounts die ik zou toevoegen helemaal niets meer. Verwijderen en opnieuw installeren heeft ook geen zin.

En last but not least. Ik ben fervent Thunderbird-gebruiker. En gelukkig wordt alle mail gebackupt naar het NAS. Om alle mail weer in Thunderbird te krijgen dacht ik alles onder <user>\Appdata\Roaming\Thunderbird\Profiles\ietsmetlangenaam.default\ te kopiëren naar $HOME\.thunderbird\ietssmetlangenaam.default . Dat werkt op zich en ik zie alle mail, behalve de pakweg 10000 berichten die 'gewoon' in Postvak In stonden. Daar staan nu alleen de laatst opgehaalde. In de mailfolder onder $HOME\.thunderbird etc. staan nog wel die pakweg 10000 bestandjes. Hoe krijg ik deze weer goed herkend in Thunderbird? Maffe is ook dat er niet een file Inbox is (zodat ik hem zou kunnen importeren in bv. Evolution). Importeren in Evolution is sowieso een drama, want je kan dit alleen per file doen. Wel overigens voor mijn vrouw gedaan: daar de hele outlook.pst voor geïmporteerd.
Iemand nog een suggestie om toch alle post weer zichtbaar te krijgen?

En dan gaan we verder maar eens kijken of we nog weer Windows7 gaan installeren. Zolang ik alle software die ik nodig heb kan gebruiken is het goed. Heb vandaag dus Raw Therapee ontdekt als beperkte vervanger voor Adobe Lightroom, maar werkt wel tig x sneller. ;-)

Re: Wat issues met Ubuntu 10.04 LTS op 'oude' desktop
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/30, 23:02:44 »
Het programma DigiKam heeft ook functies van Lightroom ingebouwd, inclusief een lichttafel en zit in de standaard pakketbronnen. Misschien moet je daar eens naar kijken? :)

Offline pluim003

• Lid
Re: Wat issues met Ubuntu 10.04 LTS op 'oude' desktop
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/31, 09:15:03 »
Thanx Vistaus, gaan we eens bekijken. Blijven nog wel de Thunderbird/Gwibber/andere gebruiker-issues over.

Het Thunderbird-probleem is inmiddels opgelost door een plugin van https://nic-nac-project.org/~kaosmos/mboximport-en.html te hebben gedownload en geïnstalleerd. Kan ik de wdseml in Inbox.mozmsg na renamen in eml importeren in Thunderbird.

Zag ook dat mijn bericht in het verkeerde forum stond. Mijn excuses. Was wat te snel bezig. ;-)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/31, 17:19:56 door pluim003 »