Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe bescherm jij je kinderen?  (gelezen 6471 keer)

Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/01/15, 15:04:59 »
Tja, vele verschillende mogelijkheden tot een oplossing.
Mijn perspectief:
Wat werkt en wat niet is natuurlijk van verschillende factoren afhankelijk.

Leeftijd speelt natuurlijk een belangrijke rol.
Jonge kinderen kan je natuurlijk een beetje beschermen met filters.
Om te voorkomen dat de per ongeluk op verkeerde dingen komen, maar ze hebben er (hopelijk) toch nog geen interesse in.

Bij de leeftijd dat ze er voorbij willen gaan wordt het belangrijk om er (meer) over te praten en open te stellen.
(Tja, vanaf rond 12 jaar is de start dat de hormonen zich beginnen te ontwikkelen)
Filters raken dan hun effect toch kwijt, omdat er dan toch wel omheen kan worden gewerkt.

Toon interesse van wat je kinderen maken en doen. (Je kan er zelf nog wel eens wat van leren.)
Laat ze zelf eens zien van wat ze op Facebook, Hyves o.i.d. hebben staan. (Dit gaat als ze er aan beginnen een stuk makkelijker dan als ze er al een tijd mee bezig zijn. Later staan er natuurlijk dingen op die ze niet met de ouders willen delen.)
Beargumenteer altijd waarom je iets afraad.
Wederzijds respect en vertrouwen is zeer belangrijk.
(Niet alleen bij de opvoeding maar ook de rest van het leven.)

Actief bespieden (om het zo te noemen) is echt pas een noodgreep als het onmogelijk is om met je kinderen te bespreken van wat ze doen.
Confronteer ze er vervolgens mee.

Vergeet niet dat hoe ouder hoe zelfstandiger. (Tot een zeker punt. ;))
Natuurlijk is het leven een groot project van ontdekken.
Iedereen doet dat op zijn eigen manier en niet perse op de manier zoals anderen dat willen.
Van jong en onbezonnen tot oud en (wat meer) wijzer.

Betreft scholen e.d..
Daar zullen kinderen sneller naar foute sites gaan omdat ze (denken) dat hun ouders daar toch niet achter komen.
Filters en actieve scan geven op zijn minst het idee dat ze in de gaten worden gehouden dat is natuurlijk een eerste drempel.
Privacy? Daarbij is mijn motto. Privé zaken doe je privé thuis.

En om het mooi af te sluiten:
En dan de mobieltjes met hun internetverbinding. Je kinderen 'beschermen' kan uitsluitend door met ze te praten, niet door filters op routers of in browsers te plaatsen. Anders gezegd, ik denk dat een menselijke aanpak stukken beter (want respectvoller naar je kind) werkt dan een technisch verbod. En wat dat laatste betreft, vergeet niet dat op een schoolplein in 15 minuten meer hackersinformatie rondgaat over hoe door ouders geblokkeerde sites toch te bezoeken of filters te omzeilen, dan 'volwassenen' in een heel jaar bij elkaar kunnen verzinnen/programmeren! De jeugd heeft de toekomst en daar is geen filter tegen opgewassen! :-)

Epische uitspraak en compleet waar.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/15, 15:10:15 door Erik Krom »

Offline baboom

• Lid
Re: hoe bescherm jij je kinderen?
« Reactie #26 Gepost op: 2011/01/15, 17:20:50 »
- geef ze Gmail voor e-mailgebruik (zit een goed spamfilter in).
... aanvulling: als je een account maakt zoals piet.a.thuis@gmail.com staat er 2x een punt in het mail-adres. Daar komen vrijwel nooit spam-mails aan. Bij andere mail accounts kom ik ladingen van goedkope horloges en p....verlengingen tegen in de gefilterde spam-mails.

dit is niet helemaal correct; een email adres als : "m.a.i.l.a.d.r.e.s@gmail.com", is hetzelfde als "mailadres@gmail.com".
Gmail kent namelijk geen puntjes..........

verders gebruik ik voor mijn zoon van 7 de add-on Kidzui, (firefox) voorwaarde is wel dat ze voor het browsen ook daadwerkelijk deze "browser" gebruiken
maar aangezien mijn zoon pas 7 is, zit hij nooit alleen op zijn kamer te internetten oid, en is daar wel toezicht op

maar ik geloof dat de TS meer iets bedoeld om een hele pc te beveiligen zodat je er geen omkijken meer naar hebt.
zover is het bij mij gelukkig nog niet  :)
Asus X52J,                                        Acer Aspire 3610
Nvidia Gforce M310 :(                         Celeron M 1500 Mhz
Intel core i5                                      80 Gb HD
Ubuntu 10.04 LTS/Win7 Ultimate           Mint 10