Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) opschonen GRUB  (gelezen 1487 keer)

Offline Boheemen

• Lid
(OPGELOST) opschonen GRUB
« Gepost op: 2011/01/06, 11:52:35 »
Als ik de GRUB opschoon krijg ik de volgende  foutmelding:

E: linux-image-2.6.31-20-generic: subproces installed post-removal script gaf een foutwaarde 1 terug
E: linux-image-2.6.32-22-generic: subproces installed post-removal script gaf een foutwaarde 1 terug

(Het opschonen doe ik met "Synaptic pakketbeheer" , dan zoeken naar:  "Linux-image")

Als ik de foutboodschap verder bekijk zie ik:

Een pakket kon niet geinstalleerd worden. Er wordt geprobeerd te herstellen
Waarschuwing: In bestand  '/var/lib/dpkg/available' bij regel 34071 pakket 'virtual box-3.1' :
error in version string '3.1.4-57640_Ubuntu_karmic' : invalid character in revision number
Waarschuwing: In bestand '/var/lib/dpkg/status' bij regel 34731  enzovoorts......
Deze regels worden enkele malen herhaald. Het vreemde is dat ik geen virtual box heb geinstalleerd.

Wie weet raad?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/08, 19:50:21 door Boheemen »

Offline Boheemen

• Lid
(OPGELOST )Re: opschonen GRUB
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/06, 12:14:51 »
Ik kom er zonet achter dat er nog meer niet klopt.  Ik probeerde met DROPBOX een bestand over te piepen van de ene naar de andere computer en nu blijkt DROPBOX plotseling niet meer te werken (op dezelfde computer waar ik ook het GRUB probleem heb). Na wat gezoek probeerde ik DROPBOX opnieuw te installeren en dan krig ik de volgende foutmelding:

"Er lijkt zich een programmeerfout in aptdaemon te bevinden, de software die het mogelijk maakt om software te installeren, te verwijderen, en andere pakketgerelateerde taken uit te voeren. Meld deze fout op http://launchpad.net/aptdaemon/+filebug, en probeer het opnieuw."
Ik heb de fout gemeld op het hierboven genoemde adres. Het blijkt bekend te zijn maar - helaas - de oplossing die genoemd wordt werkt bij mij niet. Ik krijg dan dezelfde foutmelding als beschreven in mijn eerste deel van dit probleem.

Dit lijkt verband te houden met het grub probleem.  Wie helpt mij verder?

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 2011/01/08, 19:49:21 door Boheemen »

Re: opschonen GRUB
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/06, 12:27:20 »
Probeer in een terminal eens het volgende commando:

dpkg --configure -a

en probeer het daarna nog eens. Helpt dit?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Boheemen

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/06, 12:31:27 »
Dan krijg ik:

waarschuwing, in bestand '/var/lib/dpkg/status' bij regel 34730 pakket  'virtualbox-3.1' :
 error in Version string '3.1.4-57640_Ubuntu_karmic': invalid character in revision number
waarschuwing, in bestand '/var/lib/dpkg/status' bij regel 34731 pakket  'virtualbox-3.1' :
 error in Config-Version string '3.1.4-57640_Ubuntu_karmic': invalid character in revision number
waarschuwing, in bestand '/var/lib/dpkg/available' bij regel 34071 pakket  'virtualbox-3.1' :
 error in Version string '3.1.4-57640_Ubuntu_karmic': invalid character in revision number
hans@hans-desktop:~$
 Hij blift zeuren over de vitual box.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/06, 19:00:40 »
Als je volgend commando in de Terminal uitvoerd:
cat /var/lib/dpkg/status | nl | grep 34730
Krijg je waarschijnlijk de tekst die in jouw bericht eronder staat:
Version string '3.1.4-57640_Ubuntu_karmic'Klopt dit? En zo nee, wat staat er dan wel?

Er staat blijkbaar een verkeerd letterteken in die lijnen. Dus een . of - of _ verkeerd geplaatst.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Boheemen

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/08, 19:48:14 »
Bedankt voor de tips maar ik heb Ubuntu opnieuw geinstalleerd. Daarbij heb ik de ruimte waarin mijn programma's en bestanden staan, wel aangekoppeld maar NIET geformatteerd. De hele operatie kost nog geen 30 min. en je raakt niets kwijt.
Het probleem is hiermee - voor mij althans - opgelost.

Bedankt!
Hans