Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]XChat-Gnome werkt niet meer  (gelezen 1041 keer)

Offline Parbo

• Vertaalteam
[Opgelost]XChat-Gnome werkt niet meer
« Gepost op: 2011/01/05, 08:52:42 »
Nadat ik geprobeerd had een server toe te voegen wil XChat-Gnome niet meer opstarten. Ik heb het via softwarecentrum verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar als ik het programma wil starten krijg ik alleen in een flits iets van een venster te zien dat meteen weer verdwijnt. Ik heb wel iets op dit forum gelezen over een nieuwe Nvidia-driver die de boosdoener zou kunnen zijn, maar in mijn geval lijkt mij dat niet logisch omdat ik geen update heb gedaan.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/05, 12:33:35 door Parbo »
Ubuntu Dutch Translators

Offline joop905

• Lid
Re: XChat-Gnome werkt niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/05, 10:55:13 »
Start eens een terminal en tik daar in:

xchat

Geeft hij foutmeldingen? en zo ja, welke.

grj

Offline Parbo

• Vertaalteam
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/05, 11:16:27 »
Start eens een terminal en tik daar in:

xchat

Geeft hij foutmeldingen? en zo ja, welke.

grj
Ik heb xchat-gnome ingetypt. Ik zie dan weer even die flits van een venster en krijg dan in de terminal: segmentatiefout (=Technisch is het een applicatie die door een bug of corruptie probeert buiten z'n toegekende geheugengebied te lezen/schrijven. De kernel zorgt ervoor dat zo'n applicatie afgebroken wordt met deze foutmelding als gevolg.) Als dit het geval is begrijp ik niet waarom dit niet opgelost is met een herinstallatie. Ik ga nog even op zoek naar de settings om die te verwijderen als het kan en laat het hier weten.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/05, 11:27:14 door Parbo »
Ubuntu Dutch Translators

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/05, 11:38:32 »
parbo volgens mij heb je xchat-gnome en xchat. de goede xchat is die zonder de gnome.
kijk eens bij softwarebeheer of synaptic naar: xchat.
wanneer je de "gewone" xchat niet hebt geinstalleerd, installeer deze dan.
kies voor Freenode bij netwerkbeheer, sluit hem af, start het progr. wederom op, dan kom je in het Freenode geheel die je van alles vraagt, onderaan is een soort "regel". die regel gebruik voor wat commands, zie hieronder. schrijf je wachtwoord op!
eerste wat je intypt in de regel onder freenode:
/msg NickServ REGISTER password emailadresje krijgt een mail terug van freenode met wat opdrachten
dan:
/msg NickServ IDENTIFY nick password: https://help.ubuntu.com/community/XChatHowto
als alles is gelukt kun je de pass en je nick invullen bij xchat, zie de howto, bij netwerklijst in het xchat menu.
(wanneer je in je home map op ctrl+h doet, en er staat een .xchat bestand die eerst weghalen.immers je registreerd je bij freenode).

Offline Parbo

• Vertaalteam
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/05, 11:41:45 »
Misschien even je xchat settings weggooien (of hernoemen) en kijken wat hij dan doet?
Staan dacht ik in ~/.xchat2
Het enige dat ik kan vinden is de map /usr/share/xchat-gnome, maar die bevat volgens mij alleen bestanden die door xchat-gnome gebruikt worden (extensie .glade).
En zouden de settings niet verdwijnen bij een herinstallatie?
Ubuntu Dutch Translators

Offline Parbo

• Vertaalteam
[Opgelost] XChat-Gnome werkt niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/05, 12:32:54 »
parbo volgens mij heb je xchat-gnome en xchat. de goede xchat is die zonder de gnome.
wanneer je de "gewone" xchat niet hebt geinstalleerd, installeer deze dan.
Ik heb gedaan: sudo apt-get install xchat. Dit is idd een heel ander programma. Ik kreeg dialoogvenster "XChat: verbinding vervolledigd" en kan hier kiezen of ik een kanaal nu of later wil vervoegen (Zuid-nl?) en een venster "XChat: netwerklijst" met daarin mijn echte naam en bijnaam zoals eerder gebruikt plus opsomming Netwerken. Daar heb ik gekozen voor FreeNode en op sluiten geklikt. Het programma XChat toont in de titelbalk: XChat: mijnnaam@Ubuntu Server / #ubuntu-nl-mwanzo (+Ccnt). Na sluiten en heropenen wordt mij verder niets meer gevraagd.
Ik heb nu zowel XChat als XChat-Gnome bij toepassingen staan. Ik blijf het wel vreemd vinden dat ik voorheen alleen die laatste had en die werkte gewoon (nu niet meer).
Maar ik ben geweldig geholpen. Bedankt allemaal voor het meedenken en -helpen.
Ubuntu Dutch Translators