Sense fijn dat je er weer bent.
Ik denk dat het plan zoals verwoord op je blog de goedkeuring van bijna iedereen wel krijgt: "we gaan kijken naar de bezwaren die naar voren zijn gebracht, en verwerken die in het organisatievoorstel. Vervolgens gaan we het voorstel invoeren en kijken hoe het werkt in de praktijk. Wanneer er problemen zijn kunnen we de organisatie aanpassen.".
Misschien is het goed om er een tijdsplan aan te koppelen?
We zouden bijvoorbeeld nog één week kunnen uittrekken zodat mensen hun laatste wensen tot wijzigingen kenbaar kunnen maken in een speciale nieuwe draad, en dan nog één week zodat deze wensen besproken kunnen worden in deze diezelfde draad. De wensen tot wijzigingen waarin men elkaar weet te vinden worden zodra er overeenstemming is op een wikipagina gezet zodat duidelijk is welke zullen worden opgenomen in het voorstel. Na deze twee weken is er dan twee weken de tijd om tot een nieuwe versie van het voorstel te komen waar de resultaten van deze discussies in worden meegenomen. Daarna kan dan een plan worden gemaakt voor de implementatie waarin de stappen worden vastgelegd in een tijdspad om het voorstel uit te voeren (aspirant leden voor de gemeenschapsraad werven, verkiezingen organiseren etc.).
De discussies hoeven niet hoog op te lopen. Wanneer je het ergens niet mee eens bent, geef je argumenten, en laat het daarbij. Als men ondanks je argumenten toch doorgaat, vertrouw er dan op dat in de praktijk wel zal blijken dat je gelijk had. Want zoals Sense stelt betreft het geen statisch organisatieplan, en kan het altijd gewijzigd worden als de praktijk daar redenen toe geeft. Heb je dus gelijk, dan zal de praktijk je die op den duur ook geven, dus er is geen reden om in erg lastige en emotionele discussies verstrikt te raken.
Nog vóór de implementatie kan er denk ik nu al worden begonnen om een lijst te maken met stemgerechtigde leden. Ik stel voor dat er een wiki pagina wordt gemaakt waar iedereen leden aan kan toevoegen waarvan zij denken dat deze zich voor Ubuntu-NL voldoende hebben bewezen. Bij de nominatie zal dan door het lid dat deze plaatst een korte motivatie moeten worden geschreven waarom dit lid zich voor Ubuntu-NL heeft bewezen als waardevol. Deze motivatie kan door anderen worden aangevuld. Naast de motivatie moet er denk ik ook ruimte zijn waar leden bezwaar kunnen aangeven tegen een nominatie voor stemrecht van een genomineerde. Tevens een forumdraad hierover zodat leden die niet met de wiki kunnen werken daar kunnen aangeven wat zij vinden.
Is een dergelijke aanpak wat? Graag reacties (ook van het team als het kan).
p.s.
Als men hierover enthousiast is wil ik wel de twee draden en de twee wikipaginas maken waarvan in dit bericht sprake is.