Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Bestanden redden  (gelezen 2067 keer)

Offline R3D

• Lid
(Opgelost) Bestanden redden
« Gepost op: 2011/01/04, 13:16:04 »
Beste allemaal,

Een vriend van mij heeft een probleem met zijn laptop. Even een korte situatieschets:
Hij heeft heel veel cd's op zijn computer gezet dmv itunes (zo'n 100 gig). Nu is het zo dat zijn computer ontzettend langzaam is geworden (windows 7, denk aan 20 minuten opstarttijd). Ik heb hem aangeboden te helpen en ben eerst zijn muziek aan het veilig stellen. Ik gebruik daarvoor ubuntu 10.10 vanaf een USB stick. Ik heb al veel muziek kunnen 'redden', maar er is een probleem. Heel veel mappen met muziek waarvan de artiest met een C begint lukt niet al te best. Nu hoeft dat op zich niet een probleem te zijn, maar een map is genaamd compilations en je raadt het al, deze map bevat de helft van alle muziek (51 gig) Het kopiëren gaat echt ontzettend langzaam en lijkt vast te lopen. Als ik per map ga kopiëren lijkt het dat nautilus inderdaad vastloop op bepaalde bestanden (in windows is dit helemaal geen doen..).

Is er een manier om het kopiëren te forceren? Kan het zijn dat de bestanden beschadigd zijn, zo ja is er een manier om deze bestanden te herstellen? weet iemand wat er hier aan de hand is?

Gr.

R3D

EDIT: Even een indicatie: nautilus geeft aan bij kopiëren van 51 gig: 43 uur resterend (loopt op in aantal uren) en slaat dan vast
« Laatst bewerkt op: 2011/01/04, 16:32:14 door R3D »

Offline elendil

• Lid
Re: Bestanden redden
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/04, 13:29:48 »
Kun je misschien niet gemakkelijker de Ubuntu life cd gebruiken?

-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline rja

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/04, 13:35:10 »
Ik heb ook een externe schijf waar redelijke wat data op staat, daar is Nautilus ook traag.

Ik gebruik daarom Krusader nergens last van.

Offline R3D

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/04, 13:54:48 »
Bedankt voor de snelle reacties
Het vreemde is dat als ik slechts een map muziek (lees: cd) kopieer uit de map compilations (bv zo'n 70 mb), dit voor 68 mb goed gaat (en super snel), maar dan slaat de boel vast. Een andere map begint niet een met kopiëren.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/04, 13:56:21 door R3D »

Offline Jan E.

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/04, 14:38:42 »
Ik vraag me even af, slaat hij echt vast? Of loopt 'ie toch stiekem wel door? Kijk, dat de indicator aangeeft 43 uur, is niet zo'n punt. Die dingen liegen als de pest over het algemeen. Als het kopieren eenmaal op gang is, zal je zien dat hij heel snel af telt. Daarom is het van belang te weten of hij echt vast loopt, of dat hij toch wel wat doet.

Je moet hem gewoon ook even de kans geven zijn werk te doen en niet direct bij het zien van "43 uur" in de rooie vlekken schieten en op annuleren drukken.

Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/04, 15:02:13 »
Bouw zijn harde schijf uit, en monteer ze even in je pc die standaard op ubuntu werkt.
Don't limit your challenges, challenge your limits.

« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/04, 15:12:53 »
Misschien is het ook wel handig om met een terminalcommando te kopieren. Dan krijg je misschien meer feedback als er iets misgaat.

bijv.
cp -av pad/naar/bron pad/naar/doel
Verder kan je met het commando top in een terminal meer info krijgen over de belasting van systeembronnen zoals geheugen e.d. en je kan zien welke processen het systeem belasten.

Offline R3D

• Lid
(opgelost) Re: Bestanden redden
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/04, 16:27:07 »
Dank voor alle reacties!

Via de terminal ging ook niet echt ok, maar dat kan ook omdat ik de verkeerde opdracht in combinatie met een niet-geinstalleerde linuxversie gebruikte.
Ik heb het probleem met nogal dom geluk weten op te lossen. De vriend waarover ik sprak had een backup gemaakt van zijn data. Ik kwam er achter dat deze backup mislukt was (alleen artiesten a t/m helft van c waren gebackup'd). Voordat ik het backupmedium had geformatteerd om een goede backup te maken (a t/m z), had ik voor de zekerheid alles op mijn eigen computer opgeslagen. Laat daar nou het (het allerlaatste!!)mapje Compilations bij staan. Ik heb de boel gekopieerd en nu zonder problemen! Ik denk dat dat er wat mis is met de data die op de laptop staat. Die vriend vertelde mij dat iemand anders alle data had verplaatst van de c naar d schijf. Ik vermoed dat hierbij iets grondig mis is gegaan.
Bedankt voor jullie hulp! Ik heb er weer wat van kunnen leren!
Groet,

Edit: nog een reactie op Jan E.: Begin van het kopiëren ging als een zonnetje, maar daarna sloeg de boel vast. Steevast bij dezelfde liedjes. Het systeem vroeg me dan om Nautilus geforceerd af te sluiten. Ik heb het nog even in windows geprobeert, maar zelfde probleem (net als in ubuntu zo'n half uur doen over een liedje van 3,2 mb kopiëren). Omdat het via de backup wel goed ging, vermoed ik probleem met de bestanden op de laptop.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/04, 16:31:55 door R3D »

Offline vanadium

• Lid
Re: (Opgelost) Bestanden redden
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/04, 21:14:27 »
Belangrijk ook bij Nautilus: zet "Preview" af! (Wijzig - voorkeuren - preview tab). Dat zorgt ervoor dat er een thumbnail gemaakt wordt voor ieder bestand, wat de boel ontzettend kan vertragen.

Offline R3D

• Lid
Re: (Opgelost) Bestanden redden
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/04, 22:24:34 »
Bedankt Vanadium,
Die stond inderdaad nog aan. Was ik vergeten uit te zetten:)