Dank voor alle reacties!
Via de terminal ging ook niet echt ok, maar dat kan ook omdat ik de verkeerde opdracht in combinatie met een niet-geinstalleerde linuxversie gebruikte.
Ik heb het probleem met nogal dom geluk weten op te lossen. De vriend waarover ik sprak had een backup gemaakt van zijn data. Ik kwam er achter dat deze backup mislukt was (alleen artiesten a t/m helft van c waren gebackup'd). Voordat ik het backupmedium had geformatteerd om een goede backup te maken (a t/m z), had ik voor de zekerheid alles op mijn eigen computer opgeslagen. Laat daar nou het (het allerlaatste!!)mapje Compilations bij staan. Ik heb de boel gekopieerd en nu zonder problemen! Ik denk dat dat er wat mis is met de data die op de laptop staat. Die vriend vertelde mij dat iemand anders alle data had verplaatst van de c naar d schijf. Ik vermoed dat hierbij iets grondig mis is gegaan.
Bedankt voor jullie hulp! Ik heb er weer wat van kunnen leren!
Groet,
Edit: nog een reactie op Jan E.: Begin van het kopiëren ging als een zonnetje, maar daarna sloeg de boel vast. Steevast bij dezelfde liedjes. Het systeem vroeg me dan om Nautilus geforceerd af te sluiten. Ik heb het nog even in windows geprobeert, maar zelfde probleem (net als in ubuntu zo'n half uur doen over een liedje van 3,2 mb kopiëren). Omdat het via de backup wel goed ging, vermoed ik probleem met de bestanden op de laptop.