Premium heeft een bitrate van 320 en de normale volgens mij 192.
Als je gebruik maakt van een goede installatie is dit verschil duidelijk te horen.
Op een laptopje (oa brakke geluidschip) met van die "mini" geluidsboxen zal je het verschil nauwelijks merken. 
Ik heb een Audiotrak prodigy HD2 geluidskaart met een oude maar redelijke Philips versterker en een paar Qacoustics 2020 speakers. Heb je enig idee of ik daarop het verschil ga horen, ik vind het nu al best goed namelijk?
Jouw geluids hardware is niet wereldschokkend (wel veel beter dan mijn laptop voorbeeld)
maar alleen jijzelf kan beoordelen of je verschil kan horen.Als je het perfect wetenschappelijk wilt aantonen kan je een dubbelbind test (abx test) uitvoeren.
Mijn eigen ervaring met abx-testen met mijn installatie is dat je het verschil duidelijk kan horen. Hangt overigens ook af van het soort muziek waar je naar luistert en kwaliteit van je oren.

Ik maak gebruik van een squeezebox ism een redelijk goede Denon geluidsinstallatie met boxen in de prijsklasse van € 1200,-. Een squeezebox is eigenlijk ook een geluidskaart die buiten de "slechte pc-omgeving" zijn werk kan uitvoeren. Er zijn goede geluidskaarten te koop die in de pc-omgeving goed functioneren, maar die zijn aanmerkelijk prijziger dan de door jouw gebruikte geluidskaart.
Mijn advies zou zijn om het gewoon eens een maandje te proberen met het premium abonnement.
Je kan dan zelf beoordelen of je alleen vanwege de geluidskwaliteit het er voor over hebt.
Er zijn daarnaast nog meer voordelen die aan het premium abonnement zitten (oa geen reclame). Voor niets gaat namelijk alleen de zon op.