Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe schijf kloonen  (gelezen 1163 keer)

Offline Lutz

• Lid
Hoe schijf kloonen
« Gepost op: 2010/12/30, 08:46:10 »
Ik heb een linux harde schijf recorder, en de harde schijf is "maar 1,5TB groot. De schijf is met ext3 geformatteerd. Nu wil ik de inhoud van de schijf met alle rechten naar een nieuwe harde schijf (ook 1,5TB groot) kloonen. Ervoor kan ik de oude harde schijf en de nieuwe harde schijf via usb aan mijn systeem hangen. De nieuwe schijf is not niet geformatteerd. Ik vrag mij nu hoe ik dat het snelste voor elkaar krijg met leescontrole erbij.

Optie 1: de nieuwe harde schijf gewoon formatteren, en dan via gnome commander de mappen kopieƫren.

optie 2: de nieuwe schijf eerst niet formatteren, maar gelijk met

dd if=/dev/sdb of=/dev/sdc bs=1M

of ik installeer gddrescue en doe het ermee.

Wat zal het snelste werken?

Offline elendil

• Lid
Re: Hoe schijf kloonen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/30, 12:34:12 »
Ik denk dat ik de nieuwe schijf gewoon zou formatteren in ext3 of ext4 formaat en dan de hele handel van de oude naar de nieuwe schijf copieƫren.

-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/30, 12:37:32 »
+1. Nieuwe schijf formatteren, dan

rsync -av <oudeschijf> <nieuweschijf>

bijvoorbeeld:

rsync -av /media/oudeschijf/ /media/nieuweschijf/
Dit "spiegelt" je gegevens en behoudt tijdsaanduidingen, eigenaars en permissies van de oorspronkelijke gegevens.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/30, 12:44:28 »
Met Acronis.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/30, 13:37:43 »
Met Acronis.
Hoe moet je dat doen met Ubuntu? Draait dat onder wine? Zijn er geen mogelijkheden met natieve linux software?

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/30, 13:48:01 »
Met Acronis.
Hoe moet je dat doen met Ubuntu? Draait dat onder wine? Zijn er geen mogelijkheden met natieve linux software?
Met een opstartbare Acronis-schijf, kun je elke partitie of schijf clonen.

Ik gebruik zelf altijd de Acronis True Image Reddings-CD voor het maken en terugzetten van images. Dan heb je Windows niet meer nodig, want dan start je de PC op met die CD!  :-)

Maar volgens mij moet het ook vanuit Windows kunnen, ja. Acronis True Image is trouwens een zeer goed progje; ik gebruik het al jaren en ben er heel tevreden over.

Groet, Pjotr.

Maar de eerder genoemde oplossing kan natuurlijk ook.

« Laatst bewerkt op: 2010/12/30, 14:15:22 door Lexaldo »

Offline ivo

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/30, 13:49:32 »
dd if=/dev/sdb of=/dev/sdc bs=1M

Live CD booten, of een ander bootable Linuxgeval. Zorg in ieder geval ervoor dat je disks niet gemount zijn.
Dan:
dd if=/dev/sdX of=/dev/sdY bs=4096K

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.