Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST; Network-manager-gnome verwijderd.  (gelezen 1513 keer)

Offline Arend8810

• Lid
OPGELOST; Network-manager-gnome verwijderd.
« Gepost op: 2010/12/26, 19:55:09 »
Ik heb om een probleem met audacity in 10.10 op te lossen o.a. per ongeluk de "network-manager-gnome" verwijderd waardoor na heropstart geen internetverbinding meer gemaakt kan worden in 10.10 en dus ook niet dit pakket geherinstalleerd via synaptic. Ik heb nu verbinding via de live-cd van 9.04 maar ik weet niet hoe ik via 9.04 iets in 10.10 kan veranderen. Weet iemand hoe ik deze weer op één of andere manier kan herinstalleren? Ik vind het wel vreemd dat ik via de live cd van 9.04 wel direct internet verbinding kan maken en als ik 10.10 normaal start op de pc kan die nergens de network-manager-gnome vinden, noch installeren (omdat er geen internet verbinding is, en dus ook geen pakket gedownload kan worden, als ik deze download in 9.04 kan ik die dan ook op een of andere manier 10.10 binnensmokkenlen?)
« Laatst bewerkt op: 2010/12/27, 17:36:48 door Arend8810 »

sprokkel

• Gast
Re: Network-manager-gnome verwijderd.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/26, 21:24:00 »
Kan je via synaptic pakketbeheer weer terug halen
zoeken ,Netwerkbeheerder (GNOME)

Offline Arend8810

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/26, 22:12:05 »
Het zoeken naar netwerkbeheerder geeft geen resultaat in synaptic. Ik heb ook gekeken in het softwarecentrum maar daaruit kan ik niets downloaden omdat er geen netwerkverbinding is, in 10.10

« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/26, 23:08:27 »
Wat gebeurt er als je in een terminal
sudo apt-get install network-manager-gnome
invoert (vanuit 10.10)?

Als dat niets zinvols oplevert omdat dat pakket niet in de cache zit, zou je vanuit 9.04 (live cd) via de urls http://packages.ubuntu.com/maverick/network-manager en http://packages.ubuntu.com/maverick/network-manager-gnome de benodigde pakketten op kunnen halen en dan proberen of je ze onder 10.10 met gdebi geïnstalleerd kunt krijgen.

Lukt dat niet, dan kan je misschien proberen de boel handmatig aan te gang te krijgen. Dat gaat makkelijker als de configuratiebestanden nog aanwezig zijn (die kans is groot). Wat is de output (in een terminal) van
find /etc -name *network*

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/26, 23:50:17 »
Open Synaptic (Systeem > Beheer > Synaptic),
Tabblad Instellingen > pakketbronnen,
voeg de CD van Ubuntu toe aan de repo;s (aan te vinken op het eerste blad ?).
Hierna op herladen klikken (zonder netwerk leest hij alleen de CD in).
Installeren en klaar ...... (lijkt mij :lol:)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/27, 09:01:52 »
De cd is 9.04 en de installatie 10.10. Gaat dat dan wel lukken (zou best kunnen hoor, ik weet het gewoon niet...)?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/27, 09:11:29 »
Ik denk dat je toch aan de installatieCD van 10.10 zal moeten geraken. Probeer hem te downloaden en te branden vanuit de 9.04 live sessie.

Als je de live CD hebt, kan je heb inschakelen als softwarebron. Dan kan je netwerk manager opnieuw installeren. Het eenvoudigste is misschien "ubuntu-desktop" herinstalleren. Dit zorgt ervoor dat alle standaard onderdelen van ubuntu teruggeplaatst worden.

Iemand met linux ervaring zou ongetwijfeld in het bestaande systeem tijdelijk handmatig (via de terminal) met internet verbinding kunnen maken. Dat zou het vlugst en het eenvoudigst zijn, maar je moet alleen maar weten hoe dit gaat...

Offline Arend8810

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/27, 10:12:11 »
Bedankt voor al jullie tips, ik ga er direct eens mee aan de slag. De installatie cd van 10.10 heb ik gebrand, maar deze freezed vanaf het moment dat ik "uitproberen" of "installeren" klik (heb ik trouwens ook met de cd van 10.04 die ik via cannonical heb ontvangen) Ik hou jullie op de hoogte, merci.

Offline Arend8810

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/27, 17:20:35 »
Ik heb via de opgegeven url's van Grizzler de pakketten gedownload en proberen te installeren. Met de installatie van network-manager-gnome kreeg ik echter een melding dat de libgnome-bluetooth8 geen aanhechting kon maken met de network-manager-gnome en heb dat pakket (libgnome-bluetooth8) daarna via dezelfde website gedownload (via 9.04)  en eerst geinstalleerd via Gdebi. Hierna kon ik wel de network-manager-gnome installeren, zonder foutmelding en na wat gefrummel met de instellingen werkt het weer als een tiet, of een trein  ;)

Nu een aantal bemerkingen; ik vindt het wel vreemd dat zo'n toch belangrijk pakket (de bluetooth) zomaar verwijderd kan worden. Ik heb die eigenlijk verwijderd op aanraden via dit forum in verband met een moeilijk werkende audacity. Wat ik ook vreemd vindt is dat ik dit pakket niet via de live cd's heb kunnen installeren (en ik heb er 3; 9.04, 10.04 en 10.10) terwijl als ik één van de drie cd's insteek, ik wel internetverbinding kan maken.
Nu, al met al ik heb me weer wat kunnen verdiepen in de geheimen van Ubuntu, heb me er ook wel mee geamuseerd en ben blij dat ik het heb kunnen oplossen; bedankt voor de tips.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: OPGELOST; Network-manager-gnome verwijderd.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/27, 18:52:26 »
Volgens mij had het ook moeten lukken, door een CD aan de repo's toe te voegen.
Maar het belangrijkste is, dat het probleem is opgelost :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Arend8810

• Lid
Re: OPGELOST; Network-manager-gnome verwijderd.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/27, 19:09:27 »
Volgens mij had het ook moeten lukken, door een CD aan de repo's toe te voegen.
Maar het belangrijkste is, dat het probleem is opgelost :lol:

Heb ik ook geprobeerd maar daarmee kreeg ik ook een foutmelding, zelfs met alle repo's behalve van de cd uit te vinken.