Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De panels en waar ze opgeslagen worden  (gelezen 1269 keer)

Aline

• Gast
De panels en waar ze opgeslagen worden
« Gepost op: 2007/01/01, 19:51:17 »
Ik had vorige week voor de eerste keer iets raars met Ubuntu 6.06: ik verwijderde een pictorgram in een 'drawer' en - huppetee - ALLE pictogrammen op mijn twee panels waren pleite. Ik heb mijn twee panels dus weer opnieuw moeten inrichten. Ik heb het idee dat het met het veranderen van thema's wel eens een beetje mis kan gaan. Maar goed, daar wil ik het nu niet over hebben.

Maar dat riep de vraag bij mij op: Waar slaat Ubuntu eigenlijk precies de informatie op over de eigenschappen van je panels en de (positie van de) pictogrammen die er op staan? Had ik een backup kunnen terugzetten, bijvoorbeeld, als ik dat geweten had? Dat had tijd gescheeld.  Weet iemand dit of weet iemand een link naar informatie hierover?

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/02, 10:21:08 »
Het hangt er een beetje vanaf welke desktop manager je gebruikt. Gnome of KDE. Ik ken Gnome niet zo, maar vrijwel zeker is het een "hidden" directory, iets van .kde in het geval van KDE dus. In deze directory staan de bestanden gerelateerd aan hun desbetreffende desktop programma. Maar er is waarschijnlijk ook een Desktop directory die het "gezicht" bepaalt van je scherm. Zoek binnen deze directories bijvoorbeeld es op een ikoon dat je hebt aangemaakt en waarvan je de exacte naam kent, dan zie je al snel hoe het in elkaar steekt.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Aline

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/02, 20:52:43 »
Citaat van: tukcedo
Het hangt er een beetje vanaf welke desktop manager je gebruikt. Gnome of KDE. Ik ken Gnome niet zo, maar vrijwel zeker is het een "hidden" directory, iets van .kde in het geval van KDE dus. In deze directory staan de bestanden gerelateerd aan hun desbetreffende desktop programma. Maar er is waarschijnlijk ook een Desktop directory die het "gezicht" bepaalt van je scherm. Zoek binnen deze directories bijvoorbeeld es op een ikoon dat je hebt aangemaakt en waarvan je de exacte naam kent, dan zie je al snel hoe het in elkaar steekt.
Ah, natuurlijk, vergat ik te vermelden. Ik gebruik Gnome en het is zeker 'hidden'. En ik ken de 'hidden' en de standaard directories aardig, maar kon het toch niet vinden. Vandaar de vraag. Ik hoop nog steeds op een antwoord ;)

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/04, 11:45:51 »
Je ziet niks met "ls -al" in je eigen home directory? Daar zou dan wel wat tussen moeten staan.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline siegi

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/04, 13:59:24 »
dat staat in .gconf/apps/panel
gconf is zowat te verglijken met het windows register.  
Als je het grafisch wil bewerken gebruik je het progje gconf-editor
Normaal gezien als je een backup neemt van de hele .gconf heb je ineens alle instellingen bij.

Aline

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/04, 17:53:39 »
Citaat van: siegi
dat staat in .gconf/apps/panel
gconf is zowat te verglijken met het windows register.  
Als je het grafisch wil bewerken gebruik je het progje gconf-editor
Normaal gezien als je een backup neemt van de hele .gconf heb je ineens alle instellingen bij.
Dank je, goede tip. Ik liep net even door die afdeling 'panels' heen, maar dezelfde bestandsnaam komt steeds terug en ik kan er nog geen touw aan vast knopen. Ik zal er eens voor gaan zitten.

Aline

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/04, 17:55:09 »
Citaat van: tukcedo
Je ziet niks met "ls -al" in je eigen home directory? Daar zou dan wel wat tussen moeten staan.
Ik kan ook met Nautilus wel door mijn directories heenlopen. Maar dat zijn er nogal wat ;-)