Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Nederlands en Ubuntu Sloveens op 1 pc  (gelezen 1274 keer)

Offline linux53

• Lid
Ubuntu Nederlands en Ubuntu Sloveens op 1 pc
« Gepost op: 2010/12/08, 12:24:24 »
beste,

voor een vriend wil ik graag een dual boot maken met Ubuntu.
ik heb het al getest en werkt.

maar de vraag is : ik zou graag een goed overzichtelijk menu willen hebben waar je kan kiezen uit het Nederlands booten of in het Sloveens.
dit met de Ubuntu 10.10 32bit.

wie kan mij hier de nodige uitleg voor geven??

alvast bedankt
Johan

Offline JvH

• Lid
Re: Ubuntu Nederlands en Ubuntu Sloveens op 1 pc
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/08, 12:34:05 »
In het inlogscherm kun je de taal kiezen waarin Ubuntu zal worden opgestart.

Offline linux53

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/08, 12:45:05 »
even ter verduidelijking, het gaan niet over de installatie van Ubuntu zelf in verschillende taal, maar wel o een bootmenu waar je de keuze kan maken voor een taal of de andere taal.

dankjewel
Johan

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/08, 12:48:34 »
Je kan bij taalondersteuning Sloveens toevoegen als taal.
Hierna heb je, zoals JvH al schreef, de keuze om bij het inlogscherm de gewenste taal te selecteren (dus niet in het boot/Grub-menu, maar bij het inlogscherm).
"Overzichtelijk" is deze optie niet. De meeste gebruikers zien de opties over het hoofd bij het login-scherm. Naast de taal kan daarin ook voor de gewenste desktop kiezen (Gnome/KDE/Xfce als die allemaal geïnstalleerd zijn). Verder kan je ook nog voor een andere toetsenbordindeling in dat menu kiezen.

Aandachtspunt:
Er worden standaard alleen de taalinstellingen voor je actieve desktop geïnstalleerd. Heb je de Gnome-desktop (standaard Ubuntu), dan zijn alleen de GTK-applicaties vertaald. Heb je daarnaast ook nog KDE-applicaties in gebruik (bijv. digiKam) dan moet ook de KDE-taalmodule nog toegevoegd worden. Anders zie je deze programma's waarschijnlijk in het Engels.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline siegi

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/08, 13:01:38 »
Bij windows is de taal niet wijzigbaar, tenzij je een duurdere versie hebt zoals de ultimate.
De enige uitweg is dus ofwel de duurdere versie ofwel windows 2 maal installeren.

Onder ubuntu kan je taal bij het inloggen kiezen. Dus heeft het geen nut om ubuntu hiervoor twee keer te installeren.
Ga naar systeem > beheer > taalondersteuning en installeer de nodige extra talen. Na de installatie zal je de keuze kunnen maken bij het inlogscherm.

Wat je in jouw geval nog kan doen is gewoon 2 gebruikers aanmaken, de ene werkt default in het nederlands en de andere default in sloveens.

Offline JvH

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/08, 13:43:07 »
Citaat van: HarzG
Aandachtspunt:
Er worden standaard alleen de taalinstellingen voor je actieve desktop geïnstalleerd. Heb je de Gnome-desktop (standaard Ubuntu), dan zijn alleen de GTK-applicaties vertaald. Heb je daarnaast ook nog KDE-applicaties in gebruik (bijv. digiKam) dan moet ook de KDE-taalmodule nog toegevoegd worden. Anders zie je deze programma's waarschijnlijk in het Engels.
Volgens mij wordt dit automatisch al afgehandeld wanneer je KDE-applicaties onder bijv. de Gnome-desktop installeert. Ik heb althans nooit naderhand nog iets aan taalondersteuning hoeven toevoegen.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/08, 14:18:13 »
Zoals Siegi al zei: het makkelijkste is 2 gebruikers aanmaken.

Ik doe het meestal als volgt:
1. Installeer Ubuntu in het NL
2. Installeer de extra talen en toetsenbord layouts (plus wissel icoontje in het paneel en eventueel wisselen via de Win toets). Zeker voor Slovaaks is dit aan te raden....Toetsenbord layout moet per gebruiker, net als regio instellingen, en OO meen ik.
3. Maak een nieuwe gebruiker aan
4. Dit is afhankelijk vd Ubuntu versie die je hebt: bij vorige versies kon je zoals al eerder vermeld tijdens het inlogscherm een nieuwe taal kiezen. Bij 10.04 zul je dan zien dat sommige talen grijs zijn ipv zwart. Je zou denken dat je die niet kunt kiezen....(=logisch). Maar dat is wel zo: je kunt ze wel kiezen, maar moet ze eerst omhoog schuiven omdat je alleen de bovenste paar zwarte kunt kiezen...(wie heeft dit bedacht???).
5. Je krijgt nu de vraag (in de nieuwe taal!!!) of je de taal éénmalig wilt wijzigen of permant voor deze gebruiker en of je 'Bureablad', 'Documenten' etc wilt vertalen in de nieuwe taal. Je krijgt dus nieuwe mappen! Soms blijven ook de oude NL mappen bestaan en moet je de inhoud even handmatig overzetten.
Wissel dus niet elke keer van taal....

Je kunt nu bij het opstarten de taal kiezen.
Ik heb het zo diverse malen gedaan voor computers waar meerdere mensen met verschillende nationaliteiten op werken.

VV

Offline linux53

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/08, 14:35:03 »
bedankt voor jullie antwoorden, het is fijn om te lezen dat je niet een nieuwe installatie moet maken maar dat er wel de keuze kan gemaakt worden bij de opstart.

ik ga het alvast uitproberen, zou de OO ook al omgezet worden alsook de speller of als dit niet zo is wat moet er dan nog gebeuren want dat heb ik niet zo goed begrepen.

alvast bedankt
Johan

Offline linux53

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/08, 15:53:12 »
heb het geprobeerd, maar ik heb nu even Engels genomen om het uit te proberen, Sloveens ken ik niet. De OO is nu in het Engels maar de firefox niet, hoe kan ik deze wijzigen, moet opletten dat deze aan de nederlandse keuze het ook niet mee gaat wijzigen...

alvast bedankt voor jullie hulp

Johan