Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na installatie 10.10  (gelezen 912 keer)

Offline Dayenne

• Lid
Na installatie 10.10
« Gepost op: 2010/12/01, 20:23:04 »
Ik heb 10.10 vers geïnstalleerd en sindsdien 'doet hij moeilijk'. Hij is traag als er meerdere toepassingen open staan en ik daartussen moet schakelen, zoals bijv. TB, FF, contact met netwerkschijf (windows based) én OO (word/excel maakt niet uit). Dan duurt het even eer ik bij de volgende toepassing kan. Of als ik bijv. bij Google naar afbeeldingen zoek, dan laadt ie dat erg langzaam en wil ik dan naar een forum terug, dan moet ik vaak even wachten. Waar zit m dat in? Ik heb een Dell Inspiron 1300 met Intel Celeron 1.50 GHz, 488mb geheugen en 28.1gb vrije schijfruimte.

Re: Na installatie 10.10
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/01, 22:47:42 »
Hallo, ik denk dat de hoeveelheid geheugen de bottleneck is hier. Een halve GB is wat aan de zuinige kant, dan moet je niet teveel tegelijk open hebben staan. Aan de andere kant, ik heb hier twee pc's met resp. 750 en 1000 MB, en die werken redelijk tot correct als ik niet teveel programma's tegelijk draai. Dus misschien is je probleem toch van een andere aard. Wellicht kan een ander wat licht in je duisternis werpen. Wat wel zo is, een moderne Linux op 256 MB RAM draaien, wat ik laatst gedaan heb, is echt heel erg traag. Ik weet niet waar de ondergrens voor een 'fatsoenlijke gebruikerservaring' ligt, maar zoals gezegd, 750 MB gaat goed.

Groet, Paul.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/01, 22:54:09 »
Wellicht kun je hier eens kijken, en dan de links volgen zoals door Pjotr vermeld in antwoord #1

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ubuntu-10-10-erg-traag/

488MB is niet al te veel. Welke 10.10 heb je geïnstalleerd? Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu?
Xubuntu is een vrij lichte versie. Als je dan daar ook de LXDE window manager op installeert, kun
je wellicht aardig wat winst boeken qua performance.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/02, 11:29:04 »
Hey,

een Celeron processor is ook niet echt 'toppie'; hij doet alles wel maar vanaf dat er wat grafische dingen aan te pas komen tja, .... , het is niet voor niets dat AMD - en Intel-processoren toch de preferatie hebben.

Het geheugen dat je hebt op je computer zou in principe, theoretisch, voldoende moeten zijn voor linux-systemen. MAAR, als je wat meerdere applicaties tegelijkertijd wil draaien dan zou ik toch een upgrade overwegen naar het maximum RAM geheugen dat je computer toelaat.
Budgetair gezien is een upgrade naar 1Gb zeker een goede keuze !

De site van Pjotr even bezoeken ivm de swappiness is na die upgrade zeker de moeite.

Zelf draai ik 10.04 ubuntu met 2Gb geupgraded geheugen en ja buiten de traagheid van een
'oude' processor (een AMD Athlon XP)  draait hier alles goed en vlot.

Zeker doen ! Maar zoals ik al eerder zei een Celeron processor is eigenlijk alleen bedoeld om office-achtige dingen te draaien.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Dayenne

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/03, 19:44:52 »
Wellicht kun je hier eens kijken, en dan de links volgen zoals door Pjotr vermeld in antwoord #1

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ubuntu-10-10-erg-traag/

488MB is niet al te veel. Welke 10.10 heb je geïnstalleerd? Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu?
Xubuntu is een vrij lichte versie. Als je dan daar ook de LXDE window manager op installeert, kun
je wellicht aardig wat winst boeken qua performance.
Ik heb de eerste link uit Pjotr zn bericht uitgevoerd. Over swappiness. Staat nu op 10.

Ik heb Ubuntu geïnstalleerd. Ik zal eerst eens kijken wat die waarde verandering voor effect heeft.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Offline Dayenne

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/05, 14:28:45 »
Het 'denken' is minder geworden, dus dat terug zetten van 60 naar 10 heeft bij mij wel effect gehad.