Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: meerdere keren wachtwoord invoeren(OPGELOST)  (gelezen 1824 keer)

Offline lieger

• Lid
meerdere keren wachtwoord invoeren(OPGELOST)
« Gepost op: 2010/12/20, 10:17:35 »
hallo,
ik heb op een pc 10.10 draaien. dat draait verder goed alleen moet ik bij het opstarten soms 3 en soms 4 maal het wachtwoord invoeren. weten jullie waar dit weg komt en hoe ik dit kan oplossen??

alvast bedankt
« Laatst bewerkt op: 2010/12/22, 16:58:22 door lieger »

Offline joop13

• Lid
Re: meerdere keren wachtwoord invoeren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/20, 11:47:19 »
Standaard moet je je wachtwoord invoeren als Ubuntu opstart, en in deze versies ook bij het starten van een draadloos netwerk. Beide zijn te omzeilen maar de vraag is nu eerst: bij welke zaken moet je je wachtwoord invoeren? Want dan kunnen we je wat suggesties aan de hand doen om dit niet meer te hoeven doen of zullen we zeggen dat in dat geval de veiligheid gaat boven het gemak.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/20, 11:53:40 »
In aanvulling op de vraag van joop13 heb ik een paar algemene opmerkingen over toetsenbord+wachtwoorden.

Optie 1. Het zou kunnen dat een bepaalde toets niet goed werkt.
Oplossing: maak je toetsenbord schoon, draai het om en klop dan met de rand van het toetsenbord een paar keer op tafel.
Komen er veel kruimels uit - nooit meer muesli-repen aan de pc eten  =D

Hierna open je een terminal en je probeert daar je wachtwoord te typen. Kijk of alle tekens van je wachtwoord netjes getoond worden.

Optie 2: Als je gebruik maakt van vreemde tekens (#%^& et.c), dan kan dat problemen veroorzaken.
Gebruik een wachtwoord van 8-12 tekens waarbij je alleen letters (mix van grote/kleine) en cijfers gebruikt. Door de lengte van het wachtwoord wordt het veiliger, niet door het gebruik van bijzondere tekens.

NB: Kijk onderaan bij het inlog-scherm welke toetsenbordindeling is gekozen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline lieger

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/20, 13:01:39 »
bedankt voor de reacties
ik heb verder geen problemen met het toetsenbord, maar het schoonmaken er van kan natuurlijk nooit geen kwaad.
en als het wachtwoord niet goed is dan geeft hij het aan dat het wachtwoord onjuist is.
bij mijn andere pc's met 10.04 hoef ik maar een keer het wachtwoord in te vullen dus vandaar dat ik het zo vreemd vond
hij geeft niet aan bij het opstarten waarvoor hij een wachtwoord nodig heeft(een programma wil toegang to de sleutelbos 'standaard', maar deze is vergrendeld.).net weer geprobeerd en nu moest het 4 keer.
ik heb hem bedraad aan een router hangen dus daar hoeft hij geen wachtwoord voor te hebben volgens mij.

Offline joop13

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/20, 13:14:57 »
Dan zou je de sleutelbos uit kunnen zetten. Zie daarvoor: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/aanmeldsleutelbos-ubuntu-10-10/
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,