Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: x64 architectuur  (gelezen 1751 keer)

x64 architectuur
« Gepost op: 2010/11/15, 12:29:06 »
Sinds kort heb ik mezelf eindelijk de x64 versie van Ubuntu geïnstalleerd. Alles werkt normaal behalve dan dat er een paar programma's uit de softwarebronnen niet geïnstalleerd kunnen worden.

Voorbeelden zijn Amarok en Subdownloader.

Komt dit werkelijk door de x64 architectuur die ik nu gebruik? En zijn hier oplossingen voor?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: x64 architectuur
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/15, 12:47:05 »
Waarschijnlijk is het iets anders, want ik heb hier al een hele tijd subdownloader in gebruik. Ubuntu 10.04 amd64.
En van Amarok kan ik me ook niet voorstellen dat er geen 64-bits versie zou zijn.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/15, 12:56:57 »
Eerst en vooral dank u voor de snelle reactie.

Dat dacht ik dus ook, zeker over Amarok, maar omdat het juist nu fout loopt wanneer ik de 64 bit versie heb, legde ik meteen deze link.
De fout melding verteld het volgende:

"Pakketafhankelijkheden kunnen niet opgelost worden"

"Mogelijk zijn vereiste, extra softwarepakketten niet beschikbaar of niet installeerbaar. Verder kan er een conflict zijn opgetreden         tussen softwarepakketten die niet tegelijkertijd geïnstalleerd kunnen zijn."

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/15, 13:09:39 »
Krijg je dezelfde foutmeldingen bij beide programma's?
En waar haal je die pakketten vandaan? Gebruik je de standaard repo's?
Wat zegt dit commando? apt-cache policy subdownloader

Op http://www.subdownloader.net kan je een nieuwer pakket vinden dan degene die in de 10.04 repo zit.
Er is ook een PPA.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/15, 13:42:06 »
*Ja, ik krijg steeds dezelfde foutmelding.

*Ja, standaard repro's, standaard softwarecenter.

*Commando zegt:
eclipse@eclipse-GX620:~$ apt-cache policy subdownloader
subdownloader:
  Geïnstalleerd: (geen)
  Kandidaat:     2.0.10-1
  Versietabel:
     2.0.10-1 0
        500 http://be.archive.ubuntu.com/ubuntu/ maverick/universe amd64 Packages

*PPA installeren lukt niet, de laatste regel van de vele installatieregels (na apt-get update) is:
W: Ophalen van http://ppa.launchpad.net/subdownloader-developers/ppa/ubuntu/dists/maverick/main/binary-amd64/Packages.gz is mislukt  404  Not Found

E: Ophalen van sommige indexbestanden is mislukt, deze zijn of genegeerd, of er zijn oudere versies van gebruikt.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/15, 13:51:50 »
Het leek eerst goed te gaan met deze oplossing, maar nadat het geïnstalleerd is en het in mijn menu staat, krijg ik het niet geopend.

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/15, 13:52:08 »
Heb je dit probleem alleen bij de twee genoemde pakketten?
Gaat apt-get update wel goed?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/15, 14:01:42 »
Ik heb net wat rond gekeken en geprobeerd, gimp heeft het niet, KMplayer weer wel, enkele willekeurige programma's geprobeerd en deze hebben het niet...

apt-get update geeft dit:
eclipse@eclipse-GX620:~$ apt-get update
E: Kon het vergrendelingsbestand '/var/lib/apt/lists/lock' niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
E: Unable to lock directory /var/lib/apt/lists/
E: Kon het vergrendelingsbestand '/var/lib/dpkg/lock' niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
E: Kan de beheersmap (/var/lib/dpkg/) niet vergrendelen. Heeft u beheerdersrechten?

Nog nooit heb ik problemen gehad met beheersrechten, ik ben namelijk de enigste gebruiker met het enigste account op mijn laptop...

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/15, 14:05:57 »
apt-get update geeft dit:
eclipse@eclipse-GX620:~$ apt-get update
E: Kon het vergrendelingsbestand '/var/lib/apt/lists/lock' niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
Dan heb je denk ik nog een ander programma openstaan die hier gebruik van maakt, zoals synaptic of het software centrum. Sluit die eens af en probeer het nog eens. Wat ik me vooral afvraag is of "updaten" werkt. Gezien er een melding was dat bepaalde index bestanden niet opgehaald konden worden.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/15, 14:10:45 »
Er is geen enkel programma geopend behalve ff en terminal... Ik krijg steeds de zelfde regels als ik apt-get update ingeef. Geen toegang dus...

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/15, 14:11:45 »
Je moet wel sudo gebruiken, anders lukt het niet ;)

« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/15, 14:18:05 »
Ow ja natuurlijk  :-[ ben niet erg bekend met de terminal...

Deze had ik daarstraks ook al gedaan, lijkt in eerste instantie goed te gaan, maar ergen in de helft van de code komt dit:
Fout http://ppa.launchpad.net maverick/main Sources                           
  404  Not Found
Geraakt http://be.archive.ubuntu.com maverick/main Sources                     
Fout http://ppa.launchpad.net maverick/main amd64 Packages                     
  404  Not Found

De laatste regels zijn dit:
W: Ophalen van http://ppa.launchpad.net/subdownloader-developers/ppa/ubuntu/dists/maverick/main/source/Sources.gz is mislukt  404  Not Found

W: Ophalen van http://ppa.launchpad.net/subdownloader-developers/ppa/ubuntu/dists/maverick/main/binary-amd64/Packages.gz is mislukt  404  Not Found

E: Ophalen van sommige indexbestanden is mislukt, deze zijn of genegeerd, of er zijn oudere versies van gebruikt.

Misschien toch maar terug 10.04 installeren? Heb nu 10.10.

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/15, 14:38:15 »
Terug naar 10.04? Nee joh, er is iets kleins aan de hand, daarvoor hoef je niet je hele OS te downgraden.

Dit updaten hoeft trouwens niet perse via de Terminal, het kan ook via Systeem -> Beheer -> Update Manager.

Wat ik zou doen is die PPA bronnen uitvinken en kijken of er dan nog problemen zijn. Dit kun je doen in Systeem -> Beheer ->  Softwarebronnen in het tabblad Andere Software. Vink daar eens de PPA bronnen uit (ik denk alles behalve archive.canonical). En doe dan nog eens een update.
Als dit allemaal goed gaat zou je subdownloader kunnen installeren in het Software Centrum (uit de normale softwarebron en niet uit de PPA).

« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/15, 15:03:19 »
Systeem-> beheer -> softwarebronnen? Dat staat er niet tussen bij mij... Ik veronderstel dat het hetzelfde is als Systeem-> beheer-> update beheer en daar de instellingen instellen zoals jij zegt?

Ik had alles aangevinkt na de installatie (doe ik altijd) en nu terug de standaardinstellingen genomen. Bij update in terminal geeft het geen foutmelding meer, maar bij het downloaden van de programma's nog steeds hetzelfde verhaal.

(Alvast bedankt voor de moeite.)