Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB-vraag + Low Level Format  (gelezen 1061 keer)

Offline Partynoud

• Lid
GRUB-vraag + Low Level Format
« Gepost op: 2010/11/09, 00:30:52 »
Onlangs had ik een schoon ubuntu-systeem geinstalleerd, maar bij het opstarten kreeg ik de keuze in het Grub-menu om uit verschillende ubuntu' s te kiezen; dat terwijl ik maar 1 systeem geinstalleerd had (!). Vervolgens erachter gekomen dat Grub waarschijnlijk een oude ubuntu detecteert die ooit op een van mijn andere schijven heeft gestaan, terwijl ik die schijven toch echt volledig geformatteerd had (!).

Ik zou de betreffende schijven opnieuw kunnen formatteren met een Low Level Format (wat ik vanaf nu zeer zeker zal doen, gezien dit probleem!), maar dat kost teveel werk aangezien ik die schijven dan eerst zou moeten leegkopieren. Is er een optie om dit probleem alsnog ongedaan te krijgen? Grub verwijderen misschien?

Wat betreft Low Level Format: is er al goed werkende Low Level Format-software voor sata-schijven? (dit aangezien ik begrepen heb van een kennis dat die er wel zou zijn, maar allesbehalve zo goed zou zijn als de software die er is voor ide-schijven).

Offline jan11000

• Lid
Re: GRUB-vraag + Low Level Format
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/09, 05:07:52 »
Low Level Format bestaat bij moderne schijven niet meer, en vroeger moest je dit ook niet gebruiken, kan gevaarlijk zijn voor je schijven. Nu word dit door de software die in de schijf zit tegen gehouden.

2 manieren om je hd leeg te gooien:(nu weet je ook zeker dat er geen virussen meer op je pc zitten, bij formateren is je pc niet vrij van virussen, dus je pc is nog niet helemaal leeg gemaakt).

1. software die 000000000000000000000 over je hele schijf schrijft. Hierdoor kan ook niemand je gegevens achterhalen bij verkoop van je schijf. killdisk, nuke software.

2. Start livecd, kijk of er partities zijn, wis de partities, totdat er niks over is, dan boven in gparted staat iets van mbr maken voor je schijf. letop nu word de gehele schijf gewist. Dus alle partities worden gewist.

Grub ziet meerdere ubuntu's dan heb je toch partites met ubuntu op je schijf.
Misschien kun je proberen om de teveel partities met gparted verwijderen, en dan grub opnieuw installeren, http://sites.google.com/site/computertip/grub
« Laatst bewerkt op: 2010/11/09, 05:10:55 door jan11000 »

Offline Partynoud

• Lid
Re: GRUB-vraag + Low Level Format
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/09, 17:25:49 »
Ik heb een low level format gedaan op mijn ide-schijf en Ubuntu opnieuw geinstalleerd en nu krijg ik geen andere ubuntu' s meer te zien bij het opstarten (!). Wel vreemd want ik was erachter gekomen dat evt andere systemen op mijn andere schijven zouden staan, dus zeg het maar...