Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beheer op afstand  (gelezen 736 keer)

beheer op afstand
« Gepost op: 2010/11/08, 15:57:01 »
Ubuntu 10.10-64

Systeem->voorkeuren->bureaublad op afstand.

Ik probeer in mijn interne netwerk andere machines te beheren.

2 problemen: een van de pc's geeft de melding: Uw computer is alleen op het lokale netwerk benaderbaar. Anderen kunnen uw computer benaderen op het adres ‘localhost’. Bij andere pc's krijg je te zien op welk Ip-adres deze te benaderen zijn. Het lukt niet om dat te veranderen. Weet iemand hoe dat komt?

Het 2e probleem: een laptop die ik kan overnemen geeft op de beheer-pc een zwart beeld wanneer de laptop is overgenomen. Is dus niet bruikbaar...

Het gebruikte protocol is vnc.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: beheer op afstand
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/08, 16:26:06 »
Probleem 2 komt waarschijnlijk door de desktop-effecten (compiz) op de laptop. Schakel deze eens uit en probeer opnieuw.

Probleem 1 is iets ingewikkelder. Mogelijke oorzaken die ik zo kan bedenken:
verkeerde netwerkinstellingen
een overactieve firewall
een niet werkende avahi-service

Re: beheer op afstand
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/08, 16:53:29 »
Probleem 2 komt waarschijnlijk door de desktop-effecten (compiz) op de laptop. Schakel deze eens uit en probeer opnieuw.

Ik heb niets aangepast aan de standaard setup en Ubuntu draait nog niet zo lang op die laptop.

Citaat
Probleem 1 is iets ingewikkelder. Mogelijke oorzaken die ik zo kan bedenken:
verkeerde netwerkinstellingen
een overactieve firewall
een niet werkende avahi-service

Netwerkinstellingen zijn op alle pc's praktisch hetzelfde. Vast ip adres. werkt verder naar behoren.
Op de pc's is naar mijn weten geen firewall actief. Heb ik niet handmatig geïnstalleerd. Wel is de probleemmachine een NFS server.
avahi-service zegt mij niets...