Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop reboot niet (Mogelijke oorzaak: clocksource?)  (gelezen 1498 keer)

Offline Paul

• Lid
Laptop reboot niet (Mogelijke oorzaak: clocksource?)
« Gepost op: 2010/10/27, 22:59:12 »
Hoi,

Een laptop die, nadat ik wil rebooten, blijft hangen. Op deze laptop staat 10.10 Meerkat (32 bits) geiinstalleerd. (Dus geen /boot/grub/menu.lst meer). Voorheen hebben ook andere Ubuntu versies hierop gestaan die dit zelfde probleem ook hadden.
De laptop is een Asus X50N met een Ath. 64 TK57 processor.

Enig speurwerk in de log files toonde een melding in de log files:
kernel: [   76.004046] Clocksource tsc unstable (delta = -289430998 ns)

Met "cat /sys/devices/system/clocksource/clocksource0/current_clocksource" krijg ik te zien dat "hpet" gebruikt word.
Ik vermoed het probleem hierdoor veroorzaakt wordt.

Met "cat /sys/devices/system/clocksource/clocksource0/available_clocksource" krijg ik "hpet acpi_pm"te zien.
De optie acpi_pm heb ik nog niet uitgeprobeert daar ik niet weet hoe ik die optie in de kernel kan wijzigen.

Heeft iemand suggesties?

Alvast bedankt,

~Paul

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: Laptop reboot niet (Mogelijke oorzaak: clocksource?)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/27, 23:12:51 »
Die melding is volgens mij redelijk onschuldig. Ik zie een vergelijkbare melding op verschillende systemen en die werken verder prima.

Ik denk dat het het handigste is om alle meldingen op zichtbaar te zetten bij het opstarten en afsluiten.
Zo kan je beter zien wat er gebeurt tijdens het opstarten en afsluiten.

Hoe je dat doet kan je hier vinden: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#Menuaanpassentijdensopstarten
Verwijder dan de woorden "quiet" en "splash" uit de opstartopties en start Ubuntu op.

Bij het opstarten en afsluiten zie je nu alle meldingen voorbij komen op je scherm.

« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/27, 23:16:26 »
Probeer dit eens:
Just wanted to be fair to update this thread and say that it appears disabling the ACPI in the BIOS in fact did the trick. Thanks
Van http://www.linuxquestions.org/questions/fedora-35/clocksource-tsc-unstable-568932/
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/27, 23:23:29 »
ACPI uitschakelen lijkt me dan weer helemaal niet handig. Dan weet je namelijk vrij zeker dat het rebooten en uitschakelen van de computer niet meer lekker zal werken. Bovendien verlies je dan alle controle en informatie over de accu, temperatuur etc. Niet handig als het om een laptop gaat.

Wat ik wel tegenkwam met googlen is de optie "all_generic_ide", deze zou je na de "quiet splash" opties toe kunnen voegen in GRUB, zoals ik eerder heb aangegeven. Als dit werkt kan je het permanent maken door /etc/default/grub aan te passen.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/27, 23:47:47 »
Echt handig is ACPI uitschakelen niet, ik zie het meer als het uitsluiten van eventuele andere fout oorzaken, maar als de fout daarmee opgelost is, kan je wel gerichter naar een oplossing zoeken. :)

Offline Paul

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/31, 17:45:11 »
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash" en GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0 uitgeschakeld in /etc/default/grub maar zie niets meer of minder. Of heb ik de verkeerde file aangepast?

« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/31, 18:29:08 »
Is de goede file:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash '

* Deze regel bepaalt bepaalt extra opties die worden toegevoegd aan het einde van de 'linux' regel (GRUB's "kernel" regel). De opties worden alleen toegevoegd aan het einde van de normale modus. Dit is vergelijkbaar met de "defoptions" regel in menu.lst. Voor een zwart scherm met tekst boodschappen uit het opstart proces, verwijder "quiet splash". Voor een splash afbeelding met beknopte opstart teksten uitgang, gebruik "splash". De optie "ACPI = off", indien nodig, kan ook worden opgenomen in deze regel.

Nog meer regels: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#A.2BAC8-etc.2BAC8-default.2BAC8-grub

En verder over Grub2: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/31, 18:44:48 »
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash" en GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0 uitgeschakeld in /etc/default/grub maar zie niets meer of minder. Of heb ik de verkeerde file aangepast?

Heb je na het wijzigen van dat bestand ook sudo update-grub uitgevoerd?
Dat is wel nodig, anders worden de wijzigingen niet doorgevoerd.

Offline Paul

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/31, 19:40:56 »
sudo update-grub was inderdaad hetgeen wat ik nog niet uitgevoerd had. Nu kreeg ik diverse meldingen te zien. Helaas nog niets wijzer geworden. Als ik de laptop laat rebooten dan zie ik dat allerlei processen afgesloten worden met de melding OK erachter.
De op een na laatste was het unmounten van het local filesystem gevolgd door ok en dan system restarting gevolgd door OK.
Dan komt er [nummer] restarting system nogmaals te staan en daar blijft hij hangen.

??? ???

Offline Paul

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/05, 19:41:35 »
Iemand nog suggesties???  ??? ???

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/05, 20:18:29 »
Deze bugmelding lijkt relevant te zijn:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/199687

Alleen nog geen oplossing helaas.