Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: goede antivirus voor ubuntu 10.04  (gelezen 11006 keer)

Offline eewoud

• Lid
goede antivirus voor ubuntu 10.04
« Gepost op: 2010/10/17, 14:53:27 »
Ik ben op zoek naar een goed antivirusprogramma voor ubuntu 10.04. Ik heb avg free geprobeerd maar om een of andere reden wil die niet installeren erop. Ik heb bovendien ook ergens gelezen dat avg enkel virussen detecteert en ze niet verwijdert of tegenhoudt. Klopt dit of doet avg free voor linux dit ondertussen wel?

Nu ben ik eraan aan het denken om avast te gebruiken. De bedoeling is om samba file server te beveiligen. Heeft iemand enige ervaring met avast voor linux server (betalende versie). Ik las dat je on-acces bescherming kunt gebruiken voor je samba file shares dankzij v-scan. Alleen staat avast niet in de lijst van virusscanners die werken met v-scan op de website van v-scan zelf. Volgens avast kun je avast anti-virus voor linux server ook op elke linux-distributie installeren, maar daar heb ik toch serieus mijn twijfels over.

Dus heeft iemand enig idee of avast werkt op ubuntu 10.04 (liefst server editie) en of ook v-scan werkt met avast?
Of raden jullie een andere vorm van antivirusbeveiliging aan voor linux file servers?

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: goede antivirus voor ubuntu 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/17, 15:11:59 »
Linux is virusvrij. In principe heb je geen anti-virus programma nodig. Tenzij je een (externe) schijf hebt die ook gedeeld wordt met een Windows pc. Jijk zegt op het eind dat je een linux file server hebt. Deel je die met een Windows pc? Zo ja, dan heb je allerlei keuzes. Onder andere standaard in synaptic te vinden clamav (+clamav gtk). Verder heb je Bitdefender, Avast.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
Linux user number 515471
----------------------

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/17, 15:38:11 »
Opgelet, voor zover ik weet is Linux niet virusvrij.

Ten eerste bestaan er wel degelijk virussen voor Linux, zij het dat die veel minder voorkomen dan Windows-virussen en dat je die dan a.h.w. moet activeren (in tegenstelling tot in Windows).

Ten tweede zal een Windows-virus dat je opent in Linux ook gewoon mee worden ingelezen, maar in Linux niet veel kunnen aanvangen, maar als je dan het boeltje terug aan een Windows-gebruiker levert, zal dat virus er nog wel degelijk op staan. Je kan dus Ubuntu/Linux niet beschouwen als een soort "cleaner" voor (Windows)virussen.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline eewoud

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/17, 15:42:36 »
Is clamav goed? Het probleem is dat we linux sme file servers hebben waarop windows software staat. Een virus maakt voortdurend alle software op de file servers onbruikbaar. De grote vraag die ik heb bij avast is of het werkt met de v-scan module (een module die samba file servers beschermd door on-acces bescherming).
Avast zelf zegt van wel, maar op de website van v-scan vind ik hierover niets terug.

Offline nomko

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/17, 17:59:26 »
Opgelet, voor zover ik weet is Linux niet virusvrij.

Geef dan es een voorbeeld, link of wat dan ook.
Linux user number 515471
----------------------

Offline Rainmaker

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/17, 18:18:04 »
Kijk, zo maak je er zelf 1...

http://www.geekzone.co.nz/foobar/6229
Alduszodanigdesalniettemin, het leven was er uit en kwam er nooit meer in.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/18, 11:21:01 »

Ik heb het verhaal doorgelezen en het belangrijkste ingrediënt om een Trojaans paard binnen te laten is een gebruiker die een attachment (python script) opslaat en vervolgens dom genoeg is om het nog uit te voeren.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline nomko

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/18, 11:52:37 »
Het grootste computervirus koopt bij de Media Markt of Dixons een pc... De gebruiker is domweg de zwakste schakel binnen computerbeveiliging.
En toch is Linux behoorlijk veiliger dan een Windows machine. Ik zal niet ontkennen dat er geen virussen zijn voor Linux, maar de kans om een. Linux virus te krijgen is dermate nihil dat je gewoon kan spreken van virusvrij.
Linux user number 515471
----------------------

« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/18, 12:10:08 »
Maarja,het zal toch maar een keer gebeuren!Dan hebben de antivirusbedrijven in eens een hele hoop potentiele klanten er bij.Een goed motief om zo'n virus te verspreiden....... :evil:
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Rainmaker

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/18, 13:05:11 »

Ik heb het verhaal doorgelezen en het belangrijkste ingrediënt om een Trojaans paard binnen te laten is een gebruiker die een attachment (python script) opslaat en vervolgens dom genoeg is om het nog uit te voeren.

Natuurlijk, de gebruiker moet het zelf doen, maar dat is met Windows soms net zo.
Sommigen klikken ook op een bijlage om hem te openen, zonder in de gaten te hebben daarmee toestemming te geven een virus te installeren.
Alduszodanigdesalniettemin, het leven was er uit en kwam er nooit meer in.

« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/18, 13:17:24 »
Het korte antwoord: een virusscanner is niet nodig. Wil je er toch een gebruiken, ClamAV is een prima scanner.
Zelf gebruik ik onder Ubuntu overigens nooit een virusscanner..

Het lange antwoord:
Citaat
Virussen

Computervirussen of wormen maken gebruik van fouten of veiligheidsgaten in software. Op dit moment zijn er geen actieve virussen voor Linux bekend. Maar linuxcomputers zijn net zo goed doelwit als computers die een ander besturingssysteem gebruiken, veel grote (en dus waardevolle) internetsite's lopen op Linux dus is er geen gebrek aan motivatie om Linux te kraken.

Sommige mensen suggereren dat de Linuxgemeenschap zelfingenomen is of achterloopt als het om virussen of andere veiligheidskwesties gaat. Deze suggestie is niet waar. De ontwikkelaars van Linux hebben virussen niet genegeerd; het systeem is zodanig opgebouwd dat het goed bestand is tegen virussen en omdat de code open is zijn er letterlijk duizenden mensen die de code controleren op fouten.

Virusscanners werken in bijna alle gevallen "reactief", dat wil zeggen dat ze alleen bescherming bieden tegen virussen die al bekend zijn bij de makers van de scanner. Anti-virusprogramma's kunnen alleen bescherming bieden tegen een nieuw Linux virus NADAT dat virus gemaakt is, niet ervoor.

Werkelijke bescherming bestaat uit het repareren van de fout of het veiligheidslek in de software. Deze reparaties gebeuren door middel van veiligheidsupdates (die vaker uitkomen in Ubuntu dan in Windows).

Het is moeilijk om een virus te installeren op een Linux computer, maar het is zeker niet onmogelijk. Het grootste gevaar zit in onbetrouwbare pakketbronnen en onveilige code die een (onwetende) beheerder uitvoert.

Redenen om geen virusscanner te gebruiken zijn:

1. Een virusscanner zoekt naar virussen voor het Windows besturingssysteem.
   2. Virusscanners geven regelmatig een valse melding.
   3. Het isoleren of onschadelijk maken van het virus werkt slecht.
   4. Er zijn op dit moment geen actieve Linux virusen!

Redenen om toch een virusscanner te gebruiken zijn:

1. Het betreft een server voor Windows computers (dit maakt het gebruik van een virusscanner op de Windows computer echter niet overbodig).
   2. Om bestanden te scannen voordat deze op een Windows computer worden geplaatst bijvoorbeeld via e-mail, een USB stick enz.

Het is niet per definitie onveilig om geen virusscanner te gebruiken als u Ubuntu draait op uw computer. Waarom?

1. Onder Linux wordt de uitvoerbaarheid van een bestand niet bepaald door een extensie (bijvoorbeeld .exe) maar door rechten die op dit bestand zitten. Elk nieuw aangemaakt bestand is onder Linux niet uitvoerbaar en de gebruiker zal zelf eerst actie moeten ondernemen om het aangemaakte bestand uitvoerbaar te maken.
   2. Onder Linux heeft een normale gebruiker maar zeer beperkte rechten. Zo kan een normale gebruiker geen essentiële systeemopdrachten uitvoeren en is de werkomgeving van deze gebruiker eigenlijk beperkt tot zijn eigen home map.

In de Ubuntu pakketbronnen is de ClamAV virusscanners voor Ubuntu beschikbaar.
bron: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VeiligheidInUbuntu#Virussen
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline nomko

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/18, 18:13:07 »
Ik heb es diverse anti-virus programma's geïnstalleerd om te kijken hoe ze werken en eruit zien en nu valt het me op dat AVG geen GUI heeft?? Of vergis ik me daarin? Weet iemand hoe ik de GUI van AVG tevoorschijn kan toveren?
Linux user number 515471
----------------------

Offline jolo

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/18, 21:10:45 »
Het korte antwoord: een virusscanner is niet nodig. Wil je er toch een gebruiken, ClamAV is een prima scanner.
Clamav had ik ook een tijdje terug in Ubuntu 10.04.1 Deze toonde bij mij
jolo@conroe:~$ clamscan -i -r /home
/home/jolo/.thunderbird/r1gsp8ps.default/Mail/Local Folders/Trash: Email.Trojan-5 FOUND
/home/jolo/Downloads/Lenovo/7ouj16uc.iso: DOS.Junkie-1 FOUND

----------- SCAN SUMMARY -----------
Known viruses: 843793
Engine version: 0.96.1
Scanned directories: 1252
Scanned files: 8504
Infected files: 2
Data scanned: 933.16 MB
Data read: 12179.89 MB (ratio 0.08:1)
Time: 168.974 sec (2 m 48 s)
jolo@conroe:~$
Email cliënt Thunderbird gebruik ik niet meer. Deze gebruikte ik met mijn oude Internet provider. Ik ontving toen nog spam email, waarvan enkele nog in de prullenbak zaten. Ik heb deze prullenbak eindelijk maar eens geleegd.

Echter die 7ouj16uc.iso kan geen virus zijn. Deze ISO komt van de IBM website. En daarin zit een BIOS update voor de laptop uit mijn onderschrift. Deze BIOS update was toen al uitgevoerd. De laptop werkt nog steeds goed.

Voor ClamAV is er overigens een grafische schil met de naam ClamTk. In het Nederlands wordt dan in de plaats van "Infected files" getoond: Er zijn mogelijke infecties gevonden.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline MKe

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/18, 21:57:43 »
Zelf gebruik ik onder Ubuntu overigens nooit een virusscanner..
Het betreft hier blijkbaar een systeem waarbij de linux server als file-server fungeert voor Windows PC's. Dan is een scanner wel degelijk aan te raden. Zoals je al zei in je lange antwoord:
Citaat
Redenen om toch een virusscanner te gebruiken zijn:
   1. Het betreft een server voor Windows computers (dit maakt het gebruik van een virusscanner op de Windows computer echter niet overbodig).
   2. Om bestanden te scannen voordat deze op een Windows computer worden geplaatst bijvoorbeeld via e-mail, een USB stick enz.

[/quote]