Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RAID/Grsync  (gelezen 763 keer)

Offline lieger

• Lid
RAID/Grsync
« Gepost op: 2010/10/16, 21:07:04 »
ik heb twee identieke harde schijven in mijn pc.
er staan onder andere foto's op. kan ik deze ook gelijk laten draaien, zodat het op beide schijven komt te staan?
stel dat er een schijf defect raakt dan staan mijn foto's nog op de andere schijf?
ik hoor het wel
gr. Arjan
« Laatst bewerkt op: 2010/10/17, 09:24:44 door lieger »

Offline ivo

• Lid
Re: RAID
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/16, 22:47:29 »
Ja, dat kan. Maar wellicht is het voor het doel dat je wilt bereiken om die tweede disk
gewoon aan te koppelen en op reguliere basis met rsync een backup van je spullen
van disk een naar disk twee te maken.

Voordeel daarvan is dat je de overige ruimte van die disk nog voor andere zaken kunt gebruiken.
Wanneer je je disks mirrored is dat niet mogelijk, dan zie je in feite maar één disk.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline lieger

• Lid
Re: RAID
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/17, 09:24:24 »
bedankt, ik heb inmiddels Grsync geïnstalleerd.
op zich is het allemaal wel duidelijk, alleen hoe kan ik hem instellen dat hij  automatisch bv 1 keer per maand sync?

Offline jan11000

• Lid
Re: RAID/Grsync
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/17, 11:00:17 »
Raid is geen backup, indien een schijf defect gaat dan kun je gewoon doorwerken/en defecte schijf vervangen, zonder data te verliezen.

Backup is:
Zorg dat je meerdere kopien hebt.
Een bekende van mij had 1 backup(externe schijf) en het origineel op de pc, toen ging hij de pc formateren, toen hij de backup wilde terugzetten was de externe hd defect, en alles was weg, opgestuurd naar een recovery firma en niks terug kunnen krijgen. Dus bij 3 ben je eigenlijk pas veilig. Foto's ook altijd afdrukken, dit is de beste backup.
Op dvd meerdere merken dvd's gebruiken.
http://club.myce.com/ hier staat ergens een beschrijving hoe een dvd te testen na het branden en na een aantal jaren.

Dus bedenk goed wat je wilt, hoe belangrijk je data is.
De hoeveelheid kan natuurlijk veel uitmaken, 10 dvd's met foto's of 10 harde schijven die je moet backuppen.
Backuppen met crc/hash kontrole(rsync doet dit), dus achteraf een vergelijking van het origineel en backup,  dwz indien software of hardware defect gaat dan merk je dit.

Ga er van uit dat er niks is wat lang meegaat, alles kan direct defect gaan.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1363351
« Laatst bewerkt op: 2010/10/17, 11:19:35 door jan11000 »