Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?  (gelezen 18734 keer)

Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #25 Gepost op: 2010/09/29, 23:48:59 »
Dan stuur je naar een week, maand of wat dan ook een heractivatie naar het mail adres wat is opgegeven bij het registreren.
Als ze daar op klikken blijven ze gewoon lid en anders niet.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #26 Gepost op: 2010/09/30, 00:01:02 »
Dan stuur je naar een week, maand of wat dan ook een heractivatie naar het mail adres wat is opgegeven bij het registreren.
Als ze daar op klikken blijven ze gewoon lid en anders niet.
Waarom mogen ze geen lid blijven? Wat kan het boeien of een forumlid zijn e-mail leest?

Tot nu toe heb ik 1 reden gelezen: als er een ban is uitgedeeld. Maar dat zijn toch uitzonderingen (hoop ik)?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #27 Gepost op: 2010/09/30, 00:50:30 »
PB gaat niet werken omdat je die niet meer kan lezen als je een ban hebt denk ik. Of vergis is mij hier?
Mogelijk. Je een ban geven met de optie: Gedeeltelijke ban -> kan niet posten.

Dan kan je nog steeds persoonlijke berichten lezen.

Uit de help van SMF:
Citaat
De 'kan niet posten' restrictie zet het forum in een alleen-lezen-stand voor de gebande gebruiker. De gebruiker kan niet nieuwe topics maken, reageren op bestaande topics, persoonlijke berichten versturen of stemmen in polls. Wel kan de gebande gebruiker nog steeds persoonlijke berichten en topics lezen.

Een waarschuwingsbericht wordt aan de gebruikers getoond die op deze manier zijn geband.

« Reactie #28 Gepost op: 2010/09/30, 11:40:01 »
Ok, dan zijn er dus wel degelijk technische mogelijkheden in de forumsoftware die het mogelijk maken iemand te bannen, en toch via het forum te blijven communiceren. Dat neemt volgens mij veel bezwaren weg tegen het niet verplichten van een werkend emailadres.

Verder zie ik mogelijk nog bezwaren ivm. administratie van communicatie tussen leden en moderators. Op dit moment wordt otrs gebruikt, en dat heeft wat mij betreft veel nadelen als het om gebruiksgemak gaat, maar er zitten ook voordelen aan omdat het berichten goed archiveert, en voor alle mods toegankelijk is. Ik weet niet hoe dit zou gaan als moderators berichten sturen via het forum? Misschien is het dan handig om een speciale gebruiker aan te maken voor deze berichten die toegankelijk is voor alle mods? Zo blijft dan de communicatie inzichtelijk voor alle mods, en terug te vinden. Maar misschien zijn hier al wel goede speciale oplossingen voor in smf?

« Reactie #29 Gepost op: 2010/09/30, 12:26:29 »
Als iemand die geband is persoonlijke berichten leest, daar heeft toch verder niemand last van? Ik zie het probleem niet eerlijk gezegd.

« Reactie #30 Gepost op: 2010/09/30, 15:22:38 »
Als iemand die geband is persoonlijke berichten leest, daar heeft toch verder niemand last van? Ik zie het probleem niet eerlijk gezegd.

Mee eens.

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #31 Gepost op: 2010/09/30, 18:48:10 »
Citaat
maar er zitten ook voordelen aan omdat het berichten goed archiveert, en voor alle mods toegankelijk is.
Helaas is dit niet het geval, er is met mij nog 1 mod die niet bij de OTRS kan, na herhaaldelijk dit aangegeven te hebben. Niet dat ik het erg vind, want die hele OTRS is een vervelend ding om mee te werken.
Ik heb vernomen dat OTRS er langzaam uitgewerkt wordt. Voor de meeste teams is/komt dan een mailinglijst beschikbaar.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #32 Gepost op: 2010/09/30, 19:08:01 »
Je kan een werkend e-mail adres verplicht stellen, maar hoe wil je dit om de zoveel tijd controleren of het nog wel werkt?
Een PB lijkt me iets makkelijker, zodra je op de link "Toon nieuwe reacties op jouw berichten" zie je ook of je een PB hebt of je deze leest of niet leest is dan je eigen verantwoording als forum lid. Mocht er direct een ban opgelegd worden, dan merkt het gebande lid, dit vanzelf en kan dan via de geëigende e-mail adres(sen) van Ubuntu-NL vragen waarom er een ban opgelegd is.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #33 Gepost op: 2010/09/30, 19:12:26 »
Dat is precies hoe ik er ook over denk. En als daar een regel voor moet komen.  Prima, zet het in de voorwaarde. Als een lid zich er niet aan houd door zijn adres op te heffen is dat zijn/haar probleem.. Zelf kan deze contact opnemen met forum@ubuntu-nl.....
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #34 Gepost op: 2010/10/18, 13:28:00 »
Mijn probleem met dit voorstel is hoe wil je dit controleren?
Wil je alleen adressen van een ISP goedkeuren? Of mogen alle adressen van Gmail, Yahoo, Hotmail, Live etc.. ook gewoon?

In het eerste geval had ik me dan hier helemaal niet kunnen aanmelden, een hoop mensen werken enkel met een webmailadres. Dit verhoogt de drempel tot het hulp zoeken op dit forum te veel.
In het tweede geval kan iemand even een adres aanmaken en daar later nooit naar terugkijken, dat heeft hetzelfde effect als een tijdelijk mailadres.

Ik ben dus tegen, simpelweg vanwege het feit dat dit niet te controleren is...
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2010/10/18, 15:03:36 »
Dat los je dus niet op met een 'werkend' emailadres, zoals al eerder gezegt, je kan gewoon een hotmail account aanmaken, zonder daar ooit naar om te kijken. een PB is tenminste op het forum ten alle tijden zichtbaar en dus altijd een middel om contact te leggen, dat iemand daar niet op reageert, betekent niet dat door middel van een 'werkend' emailadres, hij/zij wel gaat reageren.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2010/10/18, 22:10:14 »
Zoals testcees al zei is een tijdelijke ban waar je alleen kan lezen en een mededeling krijgt dat je een tijdelijke ban hebt genoeg om dan via een aangegeven mail-adres contact op te nemen met het forumteam, zodanig dat men je rechtstreeks kan contacteren via dat email-adres en je zo laat weten wat er aan de hand is.
Dus, femke, die tijdelijke ban is om de aandacht te trekken van het forum-lid dat hij een PB heeft en/of dat het forumteam of wie ook van het Ubuntu-NL contact wil met dat bepaalde lid.
Lijkt me de beste en simpelste oplossing. Zo moet je geen verplichting stellen voor een werkend email. Dit moet wel voor de registratie maar kan ook een tijdelijk email zijn. Men kan wel aangeven dat een "echt" email-adres nuttig kan zijn voor eventueel contact indien nodig.
Edit: zoals dat nu al aangegeven is.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/18, 22:52:09 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #37 Gepost op: 2010/10/18, 22:25:28 »
Er zijn leden die gewoon geen antwoord geven als ze een PB van het team krijgen. En dan heb je dus een probleem.
Tuurlijk is dat zijn/haar eigen verantwoording, maar het is toch best onhandig. Stel dat er iets heel belangrijks is, je weet tenslotte maar nooit.
Maar dan nog heeft dat lid een probleem.

Wil je daarom alle andere leden verplichten hun e-mail (identiteit) prijs te geven om dit forum te mogen gebruiken?

Stel dat er iets heel belangrijks is, dan heb ik het e-mail adres van Femke98 ook niet, die heb je Onzichtbaar gemaakt in je profiel.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2010/10/18, 22:30:12 »
Testcees, je kan wel op het envelopje klikken, dan kan je een email verzenden  :P  ;)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #39 Gepost op: 2010/10/18, 22:33:56 »
Testcees, je kan wel op het envelopje klikken, dan kan je een email verzenden  :P  ;)
Sry, maar niet iedereen (bijvoorbeeld Femke98) heeft bij mij (als niet-moderator) een envelopje. Ik kan geen e-mail (wel een PB) versturen.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2010/10/18, 22:37:40 »
 :o Dat wist ik niet. Dus jij ziet niet altijd een envelopje en wij wel? Weer wat bijgeleerd.  :)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #41 Gepost op: 2010/10/18, 22:38:53 »
Ik weet ook niet hoe ik jou (heir4c) een e-mail kan sturen. Ik zie geen envelopje.

« Reactie #42 Gepost op: 2010/10/18, 22:41:15 »
Dan staat de optie aan om uw emailadres te verbergen voor anderen. Het Forumteam ziet sowieso iedereen hun emailadres, verborgen of niet.
Daarom was mij dat ook nog niet opgevallen. Dus het kan wel handig zijn als jullie (heir4c, Femke98) deze optie even uitzetten.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2010/10/18, 22:45:06 »
Maar ik dacht dat dat diende om het email-adres in je Profiel te verbergen en niet om geen email te kunnen ontvangen.  ???

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #44 Gepost op: 2010/10/18, 22:45:18 »
Laten we het even ontopic houden.
testcees, wat is je probleem? De regel is gewoon dat je een officieel emailadres moet hebben. Aan jou de keuze of je dat emailadres aan je eigen identiteit koppelt.

De richtlijnen zeggen:
Citaat
Bij het gebruik maken van dit forum is een werkzaam e-mailadres verplicht, zodat een lid indien nodig te benaderen is.
Verder:
Citaat
Als het een serieus probleem blijkt te zijn, neem dan (privé) contact op via e-mail met de persoon in kwestie en als je er dan niet uitkomt met het team in kwestie.
Hier staat een link bij naar de contactpagina waar weer staat: "Voor contact met de forum-moderators kunt u mailen met <forum AT ubuntu-nl DOT org>"

Verder is dit iets dat vooral het forumteam aangaat. Dit wordt uiteraard, Ubuntu-nl nieuwe stijl, open besproken. Maar het blijft een issue van het forumteam, en zij moeten op basis van deze OPEN discussie een keuze maken en de knoop doorhakken.

Het voorstel was om deze regel weg te halen, en ik ben tegen.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2010/10/18, 22:51:09 »
We hebben ook al onderling wat gesproken en we komen ongeveer uit op wat ik in antwoord #41 hierboven geschreven heb. 

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #46 Gepost op: 2010/10/18, 22:54:54 »
testcees, wat is je probleem?
Dat het forumteam leden met een tijdelijk e-mail adres wil/kan weren (/bannen). Naar mij mening kan/mag iedereen toegang hebben tot dit forum en is een e-mail adres alleen nodig voor registratie (lees: een begrijpelijk anti-spam maatregel, meer niet).

Edit:
Verder is dit iets dat vooral het forumteam aangaat. Dit wordt uiteraard, Ubuntu-nl nieuwe stijl, open besproken. Maar het blijft een issue van het forumteam, en zij moeten op basis van deze OPEN discussie een keuze maken en de knoop doorhakken.
ok.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/19, 08:14:24 door testcees »

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2010/10/19, 01:41:31 »
testcees, wat is je probleem? De regel is gewoon dat je een officieel emailadres moet hebben. Aan jou de keuze of je dat emailadres aan je eigen identiteit koppelt.

Ik heb een mailinator emailadres, het werkt, het ontvangt, kan niet verzenden, ik lees het nooit en iedereen die mijn nick weet kan daar mijn email lezen (ik neem 'open' nogal letterlijk). Ik voldoe dus aan de eis! Voor mij is dit topic dus opgelost  :)
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #48 Gepost op: 2010/10/19, 12:17:22 »
Dat klopt. Net als Thomas in zijn eerste post ben ik ook tegen. Dus de regel zoals die nu is moet gewoon blijven.

Ik heb het dan alleen over deze regel. Eventuele tijdelijke bans en dergelijke vind ik maar een raar verhaal. Het is de verantwoordelijkheid van de leden zelf om zich te houden aan de regels die wij als forum stellen. Als iemand daar van afwijkt (door een niet permanent adres te gebruiken), zijn de consequenties hiervan (dat deze persoon niet op de hoogte wordt gesteld) hun eigen probleem. Deze verantwoordelijkheid kan en wil je gewoon niet bij het forumteam leggen.

Via pb gaat dat niet meer, want het lid is geband. Met een tijdelijk email adres wat na 1 dag niet meer werkt (of zelfs na 1 uur al niet meer) kan er geen communicatie meer mogelijk zijn tussen het forum en het lid.
Dat is dan het probleem van dat (ex)lid. Deze kan zelf contact opnemen met het forum team toch? forum@ubuntu-nl ofzo...

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #49 Gepost op: 2010/10/19, 16:56:22 »
Ik heb het dan alleen over deze regel. Eventuele tijdelijke bans en dergelijke vind ik maar een raar verhaal. Het is de verantwoordelijkheid van de leden zelf om zich te houden aan de regels die wij als forum stellen. Als iemand daar van afwijkt (door een niet permanent adres te gebruiken), zijn de consequenties hiervan (dat deze persoon niet op de hoogte wordt gesteld) hun eigen probleem. Deze verantwoordelijkheid kan en wil je gewoon niet bij het forumteam leggen.
Helemaal eens. :)