Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Font Manager  (gelezen 733 keer)

Font Manager
« Gepost op: 2010/10/12, 11:21:44 »
Hallo,

Mijn verzameling lettertypes loopt een beetje uit de hand, daarom was ik op zoek naar een goede fontmanager, maar ik kan niets vinden.

Ideaal zou een programma zijn wat alle geïnstalleerde fonts weergeeft, waarin ik vervolgens categorieën kan aanmaken zoals klassiek, decoratief, school, eigen etc, en deze vervolgens makkelijk aan en uit kan zetten, zodat ik in programma's niet hoef te gaan zoeken in een lijst die momenteel ruim 17000 lettertypen bevat.

Ik heb gezocht op internet maar daar kom ik niet verder dan gnome-specimen, maar dat is een programma waarmee je alleen je huidige fonts kunt bekijken, en dan moet je ze ook nog eens allemaal individueel aanklikken, dus dat is echt niet te doen :P

Ik hoop dat jullie iets hebben,

groet,
piet.

Re: Font Manager
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/12, 11:26:28 »
Misschien is "Fontmatrix" wat je zoekt, te vinden in Toepassingen => Ubuntu softwarecentrum.  ;)

Citaat
fontmatrix is a manager built with the kind of features and abilities graphic designers, layout professionals along with others have felt necessary, but modernized with some new touches.

Fontmatrix has a concept of 'tagging'. This makes it really nice to group fonts and even sub-group them logically for use in a book for instance. It also has extensive gui support for showing all glyphs in a font, previews of sample text, variable sizing and also tells what kinds of advanced Open Type features are inside each font. These features have never been seen outside of a font editor. And not least, it creates a nice PDF catalogue of user's fonts for printing or reference. In short, fontmatrix is a font manager for professionals, but is nice and user friendly.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/12, 11:29:00 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Font Manager
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/14, 19:06:49 »
Hallo,

Dat Fontmatrix is wel een leuk programma om je collectie te zien, en informatie over font´s op te zoeken, maar echt makkelijk om er een heleboel tegelijk uit te zetten is het niet, het is volgens mij zelfs helemaal niet mogelijk.

maar dit programma lijkt me wel wat
http://code.google.com/p/font-manager/downloads/detail?name=font-manager_0.5.6-1_i386.deb

Alleen het probleem, als ik het opstart, verschijnt het gewoon op mijn scherm, maar ik kan nergens op klikken, en naar een aantal seconden is het weer weg.

Weet iemand misschien of ik iets fout doe, of heb je nog een beter alternatief, dan is dat ook nog steeds welkom uiteraart, ik moet namelijk nog zien of deze font manager echt werkt.

Of als er iemand is die nog een andere manier( in de terminal ofzo) heeft om een hele hoop fonts uit of juist aan te zetten is die ook welkom