Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] unity geinstalleerd en verwijderd: gnome werkt niet  (gelezen 1287 keer)

Offline webnaam

• Lid
Uit nieuwsgierigheid heb ik in volledig bijgewerkt ubuntu 10.10 systeem via Ubuntu softwarecentrum unity geinstalleerd. Ik wilde zien hoe deze interface eruit zag. De installatie liep goed, maar ik zag geen wijziging in de layout, werking van de pc. Via softwarecentrum gekozen om unitu te deinstalleren. na een herstart van het systeem heb ik alleen een blanco scherm met daaronder nog de dockey balk. Ik zie geen panelen meer (toepassingen'locaties/systeem) en ik kan ook geen terminalvenster meer oproepen om via "sudo apt-get -reinstall ubuntu-dekstop" de gnome desktop te herinstalleren. Wie helpt mij verder, een complete schone installatie van ubuntu zie ik niet zitten, gezien de vele applaicaties en instellingen die ik vanaf 8.10 meeneem bij de upgrades.

Moderator edit: Topic als opgelost gemarkeerd.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/03, 10:22:05 door Ron »

Re: unity geinstalleerd en verwijderd: gnome werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/02, 16:06:30 »
Citaat
en ik kan ook geen terminalvenster meer oproepen

Ook niet via Alt+F2 en daar kiezen voor Terminalvenster?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/02, 16:08:24 »
Het makkelijkst is denk ik om recovery mode te starten, en daar die reinstall doen.
apt-get install --reinstall ubuntu-desktop
Je kunt ook op CTRL+ALT+F1 drukken om een Terminal te krijgen.
CTRL+ALT+F7 om weer terug te gaan naar de GUI.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline webnaam

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/03, 09:40:04 »
Helaas, Via de recovery mode de desktop opnieuw geinstalleerd, maar vdit heeft niet geholpen. Ik hou een blanco scherm waar geen panelen e.d. te zien zijn. Nu is ook de dockey  balk verdwenen dus vaar ik helemaal blind. Ubuntu start gewoon op, maakt verbinding met het netwerk (draadloos) maar dan heb ik een blanco scherm. Als ik afluit krijgt in ee glimp te zien van de dektopachtergrond (bamboo) en de standaard panelen.

Jammer, Het ziet er naar uit dat het een schone installatie gaat worden.

Offline webnaam

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/03, 09:42:37 »
Toevoeging:

Afsluiten gaat gewoon via CRTL-ALT-DEL en dan wordt het normale afsluitscherm zichtbaar. Dan keuze maken "afsluiten" en dan volgt een kort blik op de "normale" desktopachtergond en panelen. Ubuntu werkt dus normaal alleen het is niet zichtbaar op het scherm.

« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/03, 09:56:01 »
Citaat
... en ik kan ook geen terminalvenster meer oproepen

Heb je dit ook al uitgevoerd:

Citaat
Ook niet via Alt+F2 en daar kiezen voor Terminalvenster?

en dan:

Citaat
sudo apt-get -reinstall ubuntu-dekstop

en heeft dat niet geholpen?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline webnaam

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/03, 10:18:30 »
Hallo forum leden. Het bleek dat het probleem zat in het (laten) verwijderen van een aantal pakketten. via CTRL-ALT-F1 kunnen inloggen via terminalvenster en het commando "sudo apt-get install --reinstall ubuntu-desktop" werden een aantal pakketten vermeld die verwijderd moetsen worden (apt-get autoremove). Daarna opnieuwe reinstall commando gegegen en de vervangende desktop 1.207 werd geinstalleerd. Exit via CTR-ALT-F7. Het scherm was nog steeds wit. Via CTR-ALT-DEL; herstarten uiteindelijk in mijn "normale desktop" gekomen met alles netjes op zijn plaats. Allemaal hartelijk dank voor de bijdrage.