Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geïnstalleerde programma's onvindbaar  (gelezen 5852 keer)

Offline koebel

• Lid
Geïnstalleerde programma's onvindbaar
« Gepost op: 2010/10/12, 11:27:57 »
Hallo, met veel schade en schande wijs geworden ( dat hoop ik dan maar ) en nu een backup programma Mondo geinstalleerd. Staat in Synaptic.
Ik kan echter nergens een icoontje vinden om op te starten. Ook heb ik, via Medibuntu Google Earth, via een hulp programma in Synaptic,
geïnstalleerd, maar ook Google Earth is onvindbaar. Pc diverse keren opgestart, maar niets. Ook herladen gedaan en systeem bijwerken.
Geen resultaat. Wie weet wat hier aan de hand kan zijn. Alvast bedankt, Ton

Re: Geïnstalleerde programma's onvindbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/12, 12:06:01 »
Ik heb even gegoogled naar mondo backup, maar het ziet eruit als een commandline tool volgens mij. Het zou me niks verbazen als deze daarom niet in het menu te vinden is. Je kan deze volgens mij wel aan het menu toevoegen (systeem -> voorkeuren -> Hoofdmenu -> item toevoegen en dan kiezen voor toepassing in terminal en de naam van het programma waarmee deze in een terminal is op te starten invullen).

Offline koebel

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/12, 12:54:01 »
Bedankt de Graaf, maar welk commando moet ik dan gebruiken ? Ik weet hier niets van .Gr Ton

« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/12, 13:02:01 »
Probeer eens met:
mondoin te typen en op enter te drukken, start het programma nu wel op of krijg je een foutmelding?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline koebel

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/12, 13:06:22 »
Hallo, krijg een foutmelding . Kan het commando Mondo niet vinden. Gr Ton

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/12, 13:23:08 »
Hallo,

Je kunt beter eerst de documentatie van dit soort commandline tools doornemen,
als je in synaptic op de eigenschappen van het mondo pakket klikt, zie je dat oa.
mindi, mondoarchive en mondorestore de daadwerkelijke commando's zijn.

kijk hier;
http://www.mondorescue.org/
of doe ook in de terminal, man mindi of man mondoarchive of man mondorestore

Goed opletten altijd met de opties en hoofdletters/kleine letters in de terminal.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2010/10/12, 13:46:20 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline koebel

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/12, 13:44:42 »
Hallo Gerrit, bedankt. Alle genoemde mogelijkheden geprobeerd. In het terminalvenster wordt wel iets verwerkt maar er gebeurt niets.Gr Ton

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/12, 14:05:58 »
Hallo

Ik stel voor dat je toch eerst maar eens hun doc gaat doornemen; ze hebben
oa. een leuke pdf. Want het feit dat je wel iets ziet, maar niet aan geeft wat, doet
mij vermoeden dat je gewoon iets probeert. En dat zou ik met dit soort zaken nu
eenmaal wat voorzichtiger aanpakken.
Bijvoorbeeld; je moet eerst root zijn om mondoarchive te starten dus
sudo mondoarchive (wachtwoord ingeven je ziet niets)
en het lijkt me ook het eerst te gebruiken ding te wezen, want je hebt nog niets
aangemaakt om te restoren en mindi is voor het creëeren van bootable boot/root disks
Mondoarchive presenteert je met een soort keuze menu mbt. de plaats van de te
maken backup.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2010/10/12, 15:56:29 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/12, 14:09:50 »
Ik zou een grafisch backupprogramma installeren. Kun je lekker klikken enzo...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline koebel

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/12, 14:23:33 »
Hallo, wazzaaaa, bedankt voor de tip. Ik zoek ook zo'n klikprogramma. Al dat gedoe met commando's ingeven is maar niks. Weet jij voor m ij een goed "klikprogramma" om een goede backup, het liefst een image bestand , mee te maken ? Gr. Ton

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/12, 14:29:56 »
Als je in het Software Centrum zoekt op backup vind je wel wat programma's. Maar ik heb geen ervaring hiermee dus kan je niet een specifiek programma aanraden. Maar er zullen hier vast nog wel anderen reageren die iets weten dat voldoet aan jou wensen...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/12, 18:48:00 »
Het is een beetje de vraag wat je wilt backuppen. Heb je bijvoorbeeld een datadirectory waarvan je een backup wilt, wil je je systeem settings backuppen, wil je je hele systeem backuppen, wil je een hele partitie backuppen, wil je een hele harde schijf backuppen... Als je duidelijk aangeeft wat je wil backuppen, of wat je verwacht te kunnen doen met een backup is het makkelijker een tool te adviseren.

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/12, 19:09:46 »
Clonezilla.
Hier maak je vanaf een bootcd een complete backup van je schijf/partitie.
Zit niet in ubuntu dus google even.

En je verteld niet wat je wilt backuppen!

Offline koebel

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/12, 23:08:47 »
Hallo ik dacht dat ik duidelijk was. Nou ik wil een backup programma dat de hele harde schijf backupt,oftewel die een image maakt van de
gehele HD. Zoiets als True Image, dat onder windows werkt. Je werkt dan met behulp van een cd waarop het programma staat en je kunt
uitkiezen waar je de backup wilt opslaan. Terugzetten gaat ook via die cd. Gr. Ton

« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/13, 11:32:38 »
Dan is Clonezilla idd. een goede keus denk ik.

Offline koebel

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/13, 12:04:02 »
Hallo, de Graaff, ik heb Clonezilla gedownload en wel de iso versie. Die heb ik gebrand op een cd. Het is volgens mij de bedoeling dat ik
de cd in de speler doe, dat deze dan opstart en ik een keuze menu krijg wat ik wil. De cd start wel op, maar bij handmatige opening
van de inhoud, zie ik nergens een map waar ik wat aan heb. Heb ik de verkeerde Clonezilla gepakt ? Doe ik iets fout ? Overigens bedankt
voor het meehelpen. Gr Ton

« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/13, 14:03:39 »
Het is een live cd, je dient deze dus in je computer te stoppen, en vervolgens je computer opnieuw op te starten. P.s geen persoonlijke vragen aan mij stellen trouwens, er zijn genoeg mensen op dit forum die dit antwoord kunnen geven.

Offline koebel

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/13, 15:11:07 »
Hallo Thomas, ben blij dat je het hebt uitgelegd. Ik heb de cd in de pc gedaan, opgestart en een image gemaakt, die op een externe HD is
gezet. Jammer alleen dat het in het engels is. Je moet een boel lezen.Is er toch nog wat bereikt. Bedankt. Ton

« Reactie #18 Gepost op: 2010/10/13, 15:37:33 »
Ik heb nog wel een advies, als je nu net een systeem hebt geïnstalleerd en daar een backup van hebt gemaakt, dan is het misschien de moeite waard om te kijken of het terugzetten van de backup ook lukt. Het maken, en terugzetten van backups brengt altijd een risico met zich mee, en je kan er beter vooraf achterkomen als er iets niet goed gaat, dan op het moment dat je de backup echt nodig hebt.

« Reactie #19 Gepost op: 2010/10/13, 22:57:40 »
@koebel

Citaat
Jammer alleen dat het in het engels is.

Misschien heb je aan deze nederlandse uitleg iets:

http://www.eislon.nl/Linux/review/clonezilla.html
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline koebel

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/10/14, 08:57:30 »
Hartelijk dank Progger. Daar heb ik zeker wat aan. Wat zit er toch een hoop kennis op het forum.! Gr Ton