Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] jar bestand, hoe gaat installatie in zijn werk??  (gelezen 23628 keer)

Offline jan11000

• Lid
Re: jar bestand, hoe gaat installatie in zijn werk??
« Reactie #25 Gepost op: 2010/10/10, 12:11:31 »
Je hebt java van sun(oracle), en je hebt openjdk, dit is een open source java.
Een ervan kun je installeren.
http://sites.google.com/site/computertip/java meer info.

De hjsplit was bedoelt om te testen of deze wel werkt.
In terminal werkt hjsplit bij mij niet maar met rechtertoets op de file gaan en openjdk runtime kiezen loopt hij wel. Zelf vermoed ik dat het met het pad van ubuntu te maken heeft.

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #26 Gepost op: 2010/10/10, 14:26:04 »
Nu de laatste vraag, ik kan geen icoontje vinden dat er voor zorgt dat het opgestart kan worden, het is immer niet de bedoeling dat ik steeds via terminal moet opstarten!

Omdat je dit programma handmatig aanroept moet je hier nog zelf een icoontje/starter voor maken. Ik zou eerst een bestandje maken die het programma aanroept. Dus in de map IBJts/ maak je bijv. het bestandje: start.sh
Daarin zet je de volgende regel:
java -cp jts.jar:hsqldb.jar:jcommon-1.0.12.jar:jfreechart-1.0.9.jar:jhall.jar:other.jar:rss.jar -Xmx512M jclient.LoginFrame .Vervolgende geef je dat bestand uitvoerrechten(execute). (rechtermuisknop -> eigenschappen -> permissies)

Als je nu op dit bestand dubbelklikt wordt als het goed is dat programma gestart. Nu kun je hier een Launcher (snelkoppeling) naartoe maken. Bijv. op de desktop doe je rechtermuisknop -> Create Launcher. En zoek dan dat start.sh bestand op. En geef een naam op die je zelf wilt.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Georg

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2010/10/10, 15:49:37 »

Omdat je dit programma handmatig aanroept moet je hier nog zelf een icoontje/starter voor maken. Ik zou eerst een bestandje maken die het programma aanroept. Dus in de map IBJts/ maak je bijv. het bestandje: start.sh
java -cp jts.jar:hsqldb.jar:jcommon-1.0.12.jar:jfreechart-1.0.9.jar:jhall.jar:other.jar:rss.jar -Xmx512M jclient.LoginFrame .Vervolgende geef je dat bestand uitvoerrechten(execute). (rechtermuisknop -> eigenschappen -> permissies)

Als je nu op dit bestand dubbelklikt wordt als het goed is dat programma gestart. Nu kun je hier een Launcher (snelkoppeling) naartoe maken. Bijv. op de desktop doe je rechtermuisknop -> Create Launcher. En zoek dan dat start.sh bestand op. En geef een naam op die je zelf wilt.
[/quote]

Wazza en Jan,

Ik heb alles eruit gegooid (OpenJDK en de IcedTea Plugin) en wil sun(oracle) uitproberen. Dat is gedeeltelijk gelukt. Via website gecontroleerd, dat bleek goed gegaan zijn. Vervolgens via terminal uitgeprobeerd, ook dat ging goed (zelfs wat sneller). Vervolgens een ander programma geprobeerd waar JAVA hard nodig is, ook dat is in orde bevonden!!

Maar als ik iets wil opstarten, dus rechtsklikken, properties,  en vervolgens openen, dan zie ik alleen dit :

1. archiefbeheer
2. opendDJK java 6 runtime (dat dus niet meer, dat is immers eruitgegooid).

Vraag is hoe kan ik java van sun  dus toevoegen? Ik niet niet welk file of wat dan ook moet hebben.

Daarnaast het maken van start.sh. Hoe moet ik programma-regel toevoegen? Via eigenschappen, vervolgens openen met en toevoegen met daarin "gebruik een aangepaste opdracht"?

Nogmaals, alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2010/10/10, 15:51:20 door Georg »

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #28 Gepost op: 2010/10/10, 17:47:09 »
Daarnaast het maken van start.sh. Hoe moet ik programma-regel toevoegen? Via eigenschappen, vervolgens openen met en toevoegen met daarin "gebruik een aangepaste opdracht"?
Gewoon een tekstbestand, dus openen met gedit of een andere tekstbewerker.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Georg

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2010/10/10, 20:11:56 »
Gewoon een tekstbestand, dus openen met gedit of een andere tekstbewerker.

Pff, ik geef het op denk ik  :-[

Start.sh is wel gelukt, echter dat alleen in map waar hij staat. Sleep ik dat bijvoorbeeld naar Paneel, of kopier naar desktop, of maak een verwijzing, of een starter maken, niets helpt!!!   ???     Alleen onder de map werkt het dus....vind dat vreemd, want dat moet ie toch automatisch doen? Tenminste wel onder Window.

« Reactie #30 Gepost op: 2010/10/10, 20:24:38 »
Citaat
Pff, ik geef het op denk ik
Niet doen, zal je even opweg helpen.

Om 'Start.sh" te laten werken op je desktop als een link naar ( ook in Windows ) moet je de link wel vertellen waar 'Start.sh' staat ( ook in Windows )

Citaat
Alleen onder de map werkt het dus....vind dat vreemd,
Nee, want ik neem aan dat je dubbelklikt op het bestand 'Start.sh'.
Dus in WindowsTaal, je klikt op de exe.

Lees nog eens mijn stukje over het maken van een Launcher ( nieuwe starter ) en browse naar de locatie waar 'Starter.sh' staat en klik op 'Starter.sh'.
Nu heb je een link die je overal naartoe kunt verplaatsen en ook overal zal werken, omdat het complete pad naar het bestand erin staat ( like Windows  ;)  )

Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Georg

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2010/10/10, 20:38:49 »
Citaat
Lees nog eens mijn stukje over het maken van een Launcher ( nieuwe starter ) en browse naar de locatie waar 'Starter.sh' staat en klik op 'Starter.sh'.
Nu heb je een link die je overal naartoe kunt verplaatsen en ook overal zal werken, omdat het complete pad naar het bestand erin staat ( like Windows  ;)  )

Ja, dat heb ik ook gedaan, en heb in de opdracht-regel, dmv bladeren gezet : /home/mijn naam/IBJts/start.sh . Wat doe ik dan fout ? :-[

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #32 Gepost op: 2010/10/11, 13:56:27 »

Heb je precies gedaan wat ik zei?

- start.sh aanmaken.
 - Die regel die begint met "java -cp " erin zetten.
 - start.sh uitvoerrechten geven
 - dubbelklikken op start.sh om te testen of het werkt.
 - launcher maken

Als het niet lukt, geef aan bij welke stap er iets mis gaat...

Offline Georg

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2010/10/11, 14:11:00 »

Heb je precies gedaan wat ik zei?

- start.sh aanmaken.
 - Die regel die begint met "java -cp " erin zetten.
 - start.sh uitvoerrechten geven
 - dubbelklikken op start.sh om te testen of het werkt.
 - launcher maken

Als het niet lukt, geef aan bij welke stap er iets mis gaat...

start.sh is wel gelukt, zie eerdere posting.  Mbv gedit. Echter, werkt alleen in map waar IBJts zit!
De rest niet (zie ook vorige postings), ook launcher niet, neem aan dat je hiermee starter bedoelt.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/11, 14:13:06 door Georg »

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #34 Gepost op: 2010/10/11, 14:27:38 »
Ah, ik begrijp het. Zet anders nog even in start.sh als eerst de volgende regel
cd /home/mijn naam/IBJts/Dan ga je eerst naar de juiste map, en dan wordt pas het java commando uitgevoerd.

Offline Georg

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2010/10/11, 14:56:07 »
Ah, ik begrijp het. Zet anders nog even in start.sh als eerst de volgende regel
cd /home/mijn naam/IBJts/Dan ga je eerst naar de juiste map, en dan wordt pas het java commando uitgevoerd.

Dat doet ook alleen in map IBJts, als je dat de juiste map mee bedoelt.
Dit heb ik ingetikt via gedit: Zie wel dat CD bold is en rood van kleur  :o

cd /home/mijn naam/IBJts/
java -cp jts.jar:hsqldb.jar:jcommon-1.0.12.jar:jfreechart-1.0.9.jar:jhall.jar:other.jar:rss.jar -Xmx512M jclient.LoginFrame .

Voor de rest helpt ook niet. Dus ook niet dat file copieren voor destop.... :|

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #36 Gepost op: 2010/10/11, 15:09:32 »
Ik was een beetje kortaf. Je moet wel het juiste pad invullen. Dus "mijn naam" vervangen door jouw naam.
En plak dit commando bijv. eerst een keertje in een Termal om te checken of het werkt...

Offline Georg

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2010/10/11, 15:26:59 »
Ik was een beetje kortaf. Je moet wel het juiste pad invullen. Dus "mijn naam" vervangen door jouw naam.
En plak dit commando bijv. eerst een keertje in een Termal om te checken of het werkt...

XD XD XD Ook ik was te stom, had dat zelf ook kunnen bedenken, lol!!  :)

Jongens heel erg bedankt voor dit zeer klein probleempje!! Onvoorstelbaar....weer wat geleerd, haha  =D

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #38 Gepost op: 2010/10/11, 15:33:09 »
Geen dank!
Als je nog even [OPGELOST] voor de titel van je eerste post wilt zetten zijn we allemaal blij :P