Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraag over Ubuntu 10.10 op de IMac  (gelezen 1817 keer)

Vraag over Ubuntu 10.10 op de IMac
« Gepost op: 2010/10/05, 15:18:46 »
Volgens info zou er in de repo's " macfan control script " moeten zitten. Doch vind het niet.
Kan iemand zeggen hoe dit te activeren, en/of waar ik het kan vinden ?
Kwestie van de IMac een beetje in de gaten te houden qua temperatuur... enzoverder.
Groet,
Freddy

edit moderator: titel even aangepast zodat het duidelijk is dat het over Ubuntu 10.10 gaat op een IMAc.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/06, 11:25:13 door femke98 »
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vraag over IMac...
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/05, 21:33:11 »
Hoi Freddy, da's lang geleden ......
Even voor de duidelijkheid, je hebt het NIET over OS-X, maar over Ubuntu op de IMAC ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Re: Vraag over IMac...
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/06, 07:59:17 »
Hoi Freddy, da's lang geleden ......
Even voor de duidelijkheid, je hebt het NIET over OS-X, maar over Ubuntu op de IMAC ?
Zeker is het lang geleden, doch ik was nooit ver weg hoor !
We draaien nog Kubuntu op mijn vrouwtje haar computer, en Ubuntu 10.10 op mijn IMac.
Ik ben ondertussen op pensioen, en teken niet meer, kwestie van alles samen te kunnen doen, wandelen, fietsen, wat fitness...
Nu terzake...
Het gaat inderdaad over de IMac, Als ik de XSensors bekijk, zie ik dat ze toch rood aanduiden, de temperatuur is normaal, doch de fans gaan in het rood.
NORMAAL is,
ODD = 800, CPU = 800 en HDD = 1400
Duid nu aan : ODD 799  ,  CPU 799, doch gaat soms veel hoger en HDD 1397
Iemand van het Linux op je Mac-Forum informeerde me dat er in Ubuntu een ( macfan control script ) zou zitten die alls goed regelde en de Mac mooi koel bleef. Hebt U daar info over ?
Enne, goed van je te horen !
Freddy
« Laatst bewerkt op: 2010/10/06, 10:46:20 door Freddy WIEME »

Offline heir4c

• Lid
Re: Vraag over Ubuntu 10.10 op de IMac
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/08, 18:54:43 »
Een pakket dat er iets mee te maken zou kunnen hebben is deze: sensors-applet
Kijk er eens naar in Synaptic of het dat is wat je zoekt.
Heb ook via google gezocht maar vind daar niet echt iets over zo'n macfan control script.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Vraag over Ubuntu 10.10 op de IMac
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/09, 08:57:59 »
Volgens info zou er in de repo's " macfan control script " moeten zitten. Doch vind het niet.
Kan iemand zeggen hoe dit te activeren, en/of waar ik het kan vinden ?
Kwestie van de IMac een beetje in de gaten te houden qua temperatuur... enzoverder.
Groet,
Freddy
Heb ik ondertussen gevonden hoor. Het is inderdaad het sensor applet. Doch ik wacht nu op de release, is niet zo lang meer en dan zie ik.
CPU op de Mac loopt hoog op, en de fans, ja dat is ook nog een probleem. Maar dit heeft NIETS te zien met Ubuntu, de IMac is een moeilijke machine om er iets op de installeren als het GEEN sofware is van apple.
Maar ik geef niet op. Ondertussen met mijn geklooi is Ubuntu RC van de Mac af, en ik ga wachten.
Opgeven doe ik niet, ik zie wel.
Bedankt voor de hulp.
Freddy

edit moderator: titel even aangepast zodat het duidelijk is dat het over Ubuntu 10.10 gaat op een IMAc.