Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: foto's resizen  (gelezen 2660 keer)

Offline hang-oor

• Lid
foto's resizen
« Gepost op: 2006/12/17, 21:00:08 »
Alles moet je weer opnieuw ontdekken in ubuntu na jaren xp te hebben gerbruikt. Dus nu een vraagje over resizen van de foto's.

In windows zat een handige tool om foto's te rezizen. Ik zoek ook iets dergelijks in ubuntu. Het moet wel vrijwel automatisch gaan: dus in 1 keer tientallen foto's resizen zonder al te veel werk / wachten.

In paintshop ging het trouwens ook prima met een scriptje, maar ik heb dus ook geen paintshop meer.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
foto's resizen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/17, 21:03:36 »
gThumb afbeeldingenviewer:
Extra - Afbeeldingen schalen

(schalen = formaat wijzigen)

Wel eerst ff alle afbeeldingen waarvan je het formaat wilt veranderen, selecteren (duh). Dan kunnen ze allemaal in

Offline hang-oor

• Lid
foto's resizen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/17, 21:09:23 »
dank je!

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
foto's resizen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/17, 21:10:38 »
Graag gedaan! Succes ermee.

Groet, Pjotr.

foto's resizen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/17, 21:30:52 »
In Windows ging dit heel handig met Picasa: je gaf aan welke foto's je wilde e-mailen, en er werd een nieuwe e-mail geopend met de foto's in verkleind formaat.

In theorie zou dat ook moeten kunnen met Picasa onder Linux; wanneer ik dat echter probeer wordt er wel een nieuwe e-mail geopend, maar NIET met de gekozen foto er in, WEL de NAAM van de foto...

Jammer. Verder (bijna) alleen maar goeds over Ubuntu.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
foto's resizen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/17, 21:37:14 »
Citaat van: R Smit
In Windows ging dit heel handig met Picasa: je gaf aan welke foto's je wilde e-mailen, en er werd een nieuwe e-mail geopend met de foto's in verkleind formaat.

In theorie zou dat ook moeten kunnen met Picasa onder Linux; wanneer ik dat echter probeer wordt er wel een nieuwe e-mail geopend, maar NIET met de gekozen foto er in, WEL de NAAM van de foto...

Jammer. Verder (bijna) alleen maar goeds over Ubuntu.
Ik heb sowieso slechte ervaringen met Picasa onder Linux. Google heeft namelijk geen volwaardige Linuxvariant van Picasa gemaakt, maar alleen de Windowsversie verpakt in Wine.

Daardoor werkt Picasa bij mij sloom en geeft het slecht beeld. Snel er weer afgedonderd dus.

Groet, Pjotr.

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
foto's resizen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/22, 20:17:33 »
je kan ook imagemagick gebruiken voor het resizen van grote aantallen foto's.

Offline Ramana

• Lid
foto's resizen
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/22, 20:43:54 »
Probeer ook eens Digikam + Digikamplugins. Voor fotobewerking is (bijna) alles aan boord. En wat ontbreekt (fotomontage) gaat prima met de Gimp of Krita....

taj

• Gast
foto's resizen
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/22, 22:55:18 »
Je kunt ook met de commandline met convert in package imagemagick
bv. je wil alle foto's in een bepaalde dir naar 800x600
convert -geometry '800x600' *.jpg *conv.jpg

Offline nor

• Lid
foto's resizen
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/23, 10:22:19 »
Je kan het ook proberen met "XnView", vervolgens installeer je het met "Wine". Zorg wel ervoor dat je Window versie XnView downloaden. Want het werkt stuk beter dan versie van Linux.