Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: printen naar JPG  (gelezen 8483 keer)

printen naar JPG
« Gepost op: 2010/10/06, 14:02:56 »
Hallo,

Ik zoek een eenvoudige oplossing voor het afdrukken naar een JPG bestand. En dan zo dat het een printer is die in het overzicht van de printers verschijnt (Systeem->Beheer->Afdrukken) zodat alle applicaties er gebruik van kunnen maken.

Wie weet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Zou toch niet zo complex moeten zijn?

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: printen naar JPG
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/06, 14:05:29 »
Wat is het bronbestand? Kan je daar wat duidelijkheid over geven en vanuit welke programma wil je naar jpg printen?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/06, 14:20:41 door nomko »
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/06, 14:09:11 »
Je zou zeggen dat dit moet kunnen. Ik heb er helaas nog nooit van gehoord. Ik weet wel dat JPG iets heel anders is dan PS of PDF. Denk maar aan meerdere pagina's en dergelijke..

Je kunt ook een eind komen met imagemagick. Je kunt dan met 1 commando PDF -> JPG omzetten.
convert doc.pdf plaatje.jpgAls ik dit doe op een PDF van 2 pagina's, krijg ik trouwens 2 losse jpg's (plaatje-0.jpg en plaatje-1.jpg). Je zou hier eventueel een sneltoets of gnome scriptje voor kunnen maken om dit gemakkelijk/gebruikersvriendelijk snel uit te voeren.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/06, 14:22:34 »
Wat is het bronbestand? Kan je daar wat duidelijkheid over geven en vanuit welker programma wil je naar jpg printen?

Ik gebruik Bricscad om technische tekeningen mee te maken (AutoCAD DWG). Die technische tekeningen wil ik als JPG in mijn OpenOffice Writer rapport opnemen. Ik gebruik ook Windows en Autocad onder Virtual Box, en daar gebruik ik ZAN Image printer. Bij het printen kies je dan die ZAN Image printer, er dan krijg je netjes een JPG (of PDF of TIFF of...) in de map die je opgeeft.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/06, 14:23:51 »
Je zou zeggen dat dit moet kunnen. Ik heb er helaas nog nooit van gehoord. Ik weet wel dat JPG iets heel anders is dan PS of PDF. Denk maar aan meerdere pagina's en dergelijke..

Je kunt ook een eind komen met imagemagick. Je kunt dan met 1 commando PDF -> JPG omzetten.
convert doc.pdf plaatje.jpgAls ik dit doe op een PDF van 2 pagina's, krijg ik trouwens 2 losse jpg's (plaatje-0.jpg en plaatje-1.jpg). Je zou hier eventueel een sneltoets of gnome scriptje voor kunnen maken om dit gemakkelijk/gebruikersvriendelijk snel uit te voeren.

dit klinkt niet als een eenvoudige oplossing... Gewoon printen naar een printer die een jpg file als output geeft, hoe moeilijk kan het zijn??

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/06, 14:37:00 »
Ik print mijn CAD bestanden als plat plaatje naar pdf. Dit is PS dus zijn ze ook mooi schaalbaar. Met inkscape te bewerken. evt als PNG opslaan geeft zeer mooie resutaten als je ze in een document opneemt.
Nu publiceren wij veel in PDF dus past dat mooi.

Geen echt antwoord op je vraag. Alleen fijne methode die de eindgebruiker een wat flexibeler bestand opleverd dan een platte bitmap.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/06, 14:56:55 »
Er kan standaard naar SVG geprint worden, welke naar mijn weten zijn in te voegen in een OOo tekstdocument.

« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/06, 15:00:03 »
Ik print mijn CAD bestanden als plat plaatje naar pdf. Dit is PS dus zijn ze ook mooi schaalbaar. Met inkscape te bewerken. evt als PNG opslaan geeft zeer mooie resutaten als je ze in een document opneemt.

Hoe print je ze naar PDF? Vanuit Bricscad kun je alleen de printers kiezen die in het systeem aanwezig zijn.

« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/06, 15:00:42 »
Er kan standaard naar SVG geprint worden, welke naar mijn weten zijn in te voegen in een OOo tekstdocument.

Zoals hierboven aangegeven: vanuit Bricscad kun je alleen de printers kiezen die in het systeem aanwezig zijn.

« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/06, 15:04:16 »
Ik ken het printdialoogvenster niet van Bricscad, maar in het standaard Gnome dialoog kunt ge kiezen voor "Afdrukken naar bestand" (tussen de printers), en aanvinken in welk formaat (pdf, ps, svg).
Kijk eens naar het printen vanuit Gedit bijvoorbeeld.

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/06, 15:07:26 »
" sudo apt-get install cups-pdf  "   in ubuntu   (http://hubpages.com/hub/Print-to-PDF-in-Ubuntu-904)

Cutepdf gebruik ik daarvoor in windows(werk)

In alle gevallen is het gewoon als printer te vinden vanuit iedere applicatie.

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/06, 15:14:13 »
....maar in het standaard Gnome dialoog kunt ge kiezen voor "Afdrukken naar bestand" (tussen de printers), en aanvinken in welk formaat (pdf, ps, svg).
FYI
In Firefox kan ik alleen kiezen tussen PS en PDF. Vanuit gedit kan ik ook voor SVG kiezen..
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/06, 15:27:08 »
Dan heeft Firefox dit uitgeschakeld. Vanuit mijn programma kan ik ook gewoon als SVG opslaan en ik heb daarvoor geen code geschreven.

Ofwel gebruikt Firefox een andere backend die geen SVG ondersteund.

« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/06, 15:29:44 »
" sudo apt-get install cups-pdf  "   in ubuntu   (http://hubpages.com/hub/Print-to-PDF-in-Ubuntu-904)

Dit werkt goed als PDF generator. Maar ik wil de afdrukken in Writer invoegen. En dat gaat niet met PDF. Dus toch nog een tooltje nodig om PDF om te zetten in JPG...

Offline Dave

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/06, 15:42:11 »
Met PrintScrn kan ik (bijna)alles als jpg opslaan/afdrukken.

« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/06, 15:50:39 »
Met PrintScrn kan ik (bijna)alles als jpg opslaan/afdrukken.

ja ok maar niet in 300 dpi. We hebben het in mijn geval over vectortekeningen die in een rapportje moeten.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/06, 16:51:13 »
Je zit bij het afdrukken en invoegen van JPG-kaarten ook met de schaal. Er is dus een risico dat de kaart verschaalt als je die in Writer op een bepaalde plek toevoegt.

Het alternatief:
Je kan je OOo-rapport afdrukken als PDF en Bricscad "losse" tekeningen laten afdrukken naar PDF (bijlage 1, 2 3 ...). Alle PDF-delen kan je samenvoegen met Pdfsam.
Als je de bijlage nummers al weet, kan je dat in Bricscad al als koptekst opnemen. Weet je dat nog niet, voeg je voor de tekening een OOo-dekblad in met een bijlagenummer.
Als de volgorde je niet zou bevallen, kan je ook schuiven/invoegen/verwijderen met Pdfsam.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/06, 18:30:59 »
Je zit bij het afdrukken en invoegen van JPG-kaarten ook met de schaal. Er is dus een risico dat de kaart verschaalt als je die in Writer op een bepaalde plek toevoegt.

Het alternatief:
Je kan je OOo-rapport afdrukken als PDF en Bricscad "losse" tekeningen laten afdrukken naar PDF (bijlage 1, 2 3 ...). Alle PDF-delen kan je samenvoegen met Pdfsam.
Als je de bijlage nummers al weet, kan je dat in Bricscad al als koptekst opnemen. Weet je dat nog niet, voeg je voor de tekening een OOo-dekblad in met een bijlagenummer.
Als de volgorde je niet zou bevallen, kan je ook schuiven/invoegen/verwijderen met Pdfsam.

Klink allemaal goed, maar wat is een dekblad? Wil je uitleggen hoe dat werkt? Ik voeg nu de tekeningen in als JPG en schaal/knip ze dan zodat ze op de pagina passen. En dan hou ik de kop- en voettekst zoals die in de rest van het rapport staat. Kun je met de dekbladmethode ook je kop- en voettekst behouden zoals de rest van het rapport?

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
« Reactie #18 Gepost op: 2010/10/06, 19:24:49 »
" sudo apt-get install cups-pdf  "   in ubuntu   (http://hubpages.com/hub/Print-to-PDF-in-Ubuntu-904)

Dit werkt goed als PDF generator. Maar ik wil de afdrukken in Writer invoegen. En dat gaat niet met PDF. Dus toch nog een tooltje nodig om PDF om te zetten in JPG...

Als gezegd mijn werkwijze als ik een plat plaatje nodig heb: Met inkscape  (Importeren) bewerken schalen ed Dit is PostScript dus echt mooi verschaalbaar . evt voor jou dan jpeg opslaan of PNG geeft zeer mooie resutaten als je ze in een document opneemt.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/10/06, 22:40:31 »
dekblad-methode:
Je hebt een afbeelding uit een CAD- of andere applicatie en daarin staat nog geen kop/voettekst c.q. bijlagenummer.
De afdruk vanuit de (CAD- of andere) applicatie wordt met cups-pdf uitgevoerd en je hebt een "los" PDF-bestand.
Naast de tekening maak je een witte pagina waar middenop bijv. de tekst bijlage 3 "Plattegrond parkeerterrein" staat.
Je start Pdfsam en kiest voor Plugins->Merge/Extract (Voeg samen/extraheer). Hier kan je beginnen met je OOo-Writer document en je voegt dan later het OOo-Writer dekblad bijlage 3 "Plattegrond parkeerterrein" toe en vervolgens je PDF-kaartje dat via de afdruk uit Bricscad is ontstaan. Je geeft een naam aan het samengevoegde document bij "Doelbestand" en klikt op uitvoeren.
(In Windows heb je nog iets meer opties en je kan elke pagina laten zien via een dubbelklik. Deze faciliteit is helaas niet in de Linux/Ubuntu-versie 1.1.3 van Pdfsam beschikbaar.)

De andere weg via PrintScreen gaat zo:
Ga naar Accessoires->Schermafdruk en kies daar vervolgens voor: selecteer gebied, toepassing sluiten, selecteer bureaublad.
Zodra je dat hebt vastgelegd, kan je met ALT-PrtScr een afbeelding van je scherm kopiëren en wordt standaard een bestand met de naam Schermafdruk.png aangemaakt. Dat bestand kan je in een applicatie naar keuze opvragen.
Tip: Om de kwaliteit te verbeteren, kan je het scherm van de applicatie maximaliseren en hierna F11 drukken (volledige scherm-modus).
Zoom dan in op het stuk van de tekening die je wilt kopiëren en druk dan op ALT-PrtScr.

« Reactie #20 Gepost op: 2010/10/06, 23:11:15 »
dekblad-methode:
Je hebt een afbeelding uit een CAD- of andere applicatie en daarin staat nog geen kop/voettekst c.q. bijlagenummer.
De afdruk vanuit de (CAD- of andere) applicatie wordt met cups-pdf uitgevoerd en je hebt een "los" PDF-bestand.
Naast de tekening maak je een witte pagina waar middenop bijv. de tekst bijlage 3 "Plattegrond parkeerterrein" staat.
Je start Pdfsam en kiest voor Plugins->Merge/Extract (Voeg samen/extraheer). Hier kan je beginnen met je OOo-Writer document en je voegt dan later het OOo-Writer dekblad bijlage 3 "Plattegrond parkeerterrein" toe en vervolgens je PDF-kaartje dat via de afdruk uit Bricscad is ontstaan. Je geeft een naam aan het samengevoegde document bij "Doelbestand" en klikt op uitvoeren.
(In Windows heb je nog iets meer opties en je kan elke pagina laten zien via een dubbelklik. Deze faciliteit is helaas niet in de Linux/Ubuntu-versie 1.1.3 van Pdfsam beschikbaar.)

okee dus dan maak je allemaal losse dekbladen die je dan ook samenvoegt met het hoofddocument en de bijlagen. Is wel wat meer gedoe (vooral als je een rapport moet aanpassen, dan moet je steeds die merge handeling herhalen) dan ik tot nu toe had, kost meer papier en je hebt in je tekeningen niet de kop/voettekst die in het hoofddocument zit. Ik denk dat ik voorlopig even het doe met printen naar PDF en dan PDF omzetten in JPG en die JPG gewoon invoegen in het Writer document.

Die cups-pdf zou er ook in cups-jpg moeten zijn!

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #21 Gepost op: 2010/10/06, 23:20:21 »
Als je een beetje handig bent kun je een gnome scriptje maken. Dat je bijv. rechtermuisknop op een PDF bestand doet, en dan "convert to JPG" ofzo. (deze voert dan dat commando uit dat ik in mijn eerste post gaf).
Als je dit wat lijkt wil ik wel met je meedenken...

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2010/10/06, 23:29:58 »
Ik denk dat ik voorlopig even het doe met printen naar PDF en dan PDF omzetten in JPG en die JPG gewoon invoegen in het Writer document.
Je kan ook "kopieer naar klembord" vastleggen voor je PrtScr dan kan je met "plakken" de DXF/DWG-afbeelding meteen opvragen in OOo Writer. Volgens mij levert dat een redelijke/goede kwaliteit in je document en bespaart je de omweg via PDF.

Met Pdfsam kan je overigens ook een enkele pagina in een PDF-document vervangen (zonder papier, gewoon nieuw PDF maken en bekijken).

« Reactie #23 Gepost op: 2010/10/06, 23:46:42 »
De scriptjes mogen jullie maken ;-) .
Ik print naar Pdf, open de Pdf in Gimp, bewerk wat ik wil, schaal wat ik wil, etc. en sla op als jpg. Of gif, of png of.... noem maar op.
Izi
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD