Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schermgrootte in VirtualBox onder Ubyntu  (gelezen 3471 keer)

schermgrootte in VirtualBox onder Ubyntu
« Gepost op: 2010/09/29, 13:02:32 »
L.S.

Ik draai Windows XP (prof) via VirtualBox OSE binnen Ubuntu. Wat mij daarbij opvalt is dat ik het scherm helemaal niet kan aanpassen (adapter, type monitor etc.). Ik moet de resolutie in Windows nu zodanig kiezen dat Windows (lang) niet schermvullend is of groter uitvalt dan het scherm. Is hier wat aan te doen?

Ook heb ik behoeft aan vergroting van de toebedeelde ruimte op de harde schijf. Dat lijkt niet te kunnen; is dat juist.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: schermgrootte in VirtualBox onder Ubyntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/29, 13:11:05 »
Om het scherm te vergroten dien je die guest additions te installeren. Die vind je in het rijtje onder Machines zodra VirtualBox opgestart is.

Wat de schijfruimte betreft...heb je gekozen voor een dynamische opslagvolume of voor een statische volume?
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/02, 16:06:40 »
Dank voor de reacties: het werkt!
Ik merk wel dat ik nu geen CD/DVD's kan benaderen binnen Windows. Misschien was dat ook al zo voor deze kunstgrepen. Is hier nog een oplossing voor? Dit geldt trouwens ook voor USB-sticks, maar daarvan herinner ik me vaag dat dat standaard niet wordt ondersteund(?).

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/02, 23:12:08 »
Als je de additions hebt geinstalleerd, dan zit die gekoppeld aan je CD drive.
Onder storage kun je de default startwaarde wijzigen naar een actueel aanwezige CD drive.

Het verhaal over dat de OSE geen USB ondersteunt klopt.
Om die ondersteuning te krijgen moet je de 'closed' versie nemen (PUEL).
http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB